Provincie Zeeland


Betere doorstroming landbouwverkeer bij Zandkreekdam

De provincie wil het fietspad bij de Zandkreekdam aanpassen voor gebruik door landbouw- en bestemmingsverkeer. Nu moet het verkeer dat gebruik maakt van de parallelweg bij de Zandkreekdam vaak erg lang wachten.

Vooral als de Zandkreeksluis vaak open en dicht gaat, zoals in de zomerperiode, lopen de wachttijden voor landbouw- en bestemmingsverkeer op tot meerdere uren. De omwonenden zijn hierdoor slecht of niet bereikbaar voor hulpdiensten.

Om sluikverkeer te beperken is de parallelweg uitgevoerd met beperkte doorrijmogelijkheden voor gemotoriseerd verkeer bij de aanleg van de bypass bij de Zandkreeksluis in 2002. Nu blijkt dat vooral landbouw- en bestemmingsverkeer op de parallelweg gestremd wordt als de Hongersdijkburg of de Zandkreekbrug open staat. De ZLTO en de gemeente Noord-Beveland hebben de provincie dringend gevraagd een oplossing te zoeken voor de huidige verkeerssituatie.
Schutcapaciteit Zandkreeksluis

Naast aanpassing van het fietspad kijkt de provincie ook naar andere oplossingen, zoals het aanpassen van het schutverkeer. Het schutregime is afgestemd op het aanbod van de scheepvaart. Dit aanbod is gekoppeld aan het getij op de Oosterschelde, de weersgesteldheid en het tijdstip van de dag. Beperking van de scheepvaart is niet wenselijk. Wel lijkt het mogelijk om de Hongersdijkbrug na het leeg varen van de kolk korte tijd te sluiten, waardoor het bestemmingsverkeer even door kan rijden.

Na overleg met Rijkswaterstaat Zeeland en omwonenden over de aanpassing van het fietspad en aanvullende maatregelen, hoopt de provincie dit najaar met de werkzaamheden te beginnen.

12 juli 2006, Ingrid de Kubber, telefoon 0118-631824, persberichtnummer 1008/2006