Betere doorstroming landbouwverkeer bij Zandkreekdam
De provincie wil het fietspad bij de Zandkreekdam aanpassen voor
gebruik door landbouw- en bestemmingsverkeer. Nu moet het verkeer dat
gebruik maakt van de parallelweg bij de Zandkreekdam vaak erg lang
wachten.
Vooral als de Zandkreeksluis vaak open en dicht gaat, zoals in de
zomerperiode, lopen de wachttijden voor landbouw- en
bestemmingsverkeer op tot meerdere uren. De omwonenden zijn hierdoor
slecht of niet bereikbaar voor hulpdiensten.
Om sluikverkeer te beperken is de parallelweg uitgevoerd met beperkte
doorrijmogelijkheden voor gemotoriseerd verkeer bij de aanleg van de
bypass bij de Zandkreeksluis in 2002. Nu blijkt dat vooral landbouw-
en bestemmingsverkeer op de parallelweg gestremd wordt als de
Hongersdijkburg of de Zandkreekbrug open staat. De ZLTO en de gemeente
Noord-Beveland hebben de provincie dringend gevraagd een oplossing te
zoeken voor de huidige verkeerssituatie.
Schutcapaciteit Zandkreeksluis
Naast aanpassing van het fietspad kijkt de provincie ook naar andere
oplossingen, zoals het aanpassen van het schutverkeer. Het schutregime
is afgestemd op het aanbod van de scheepvaart. Dit aanbod is gekoppeld
aan het getij op de Oosterschelde, de weersgesteldheid en het tijdstip
van de dag. Beperking van de scheepvaart is niet wenselijk. Wel lijkt
het mogelijk om de Hongersdijkbrug na het leeg varen van de kolk korte
tijd te sluiten, waardoor het bestemmingsverkeer even door kan rijden.
Na overleg met Rijkswaterstaat Zeeland en omwonenden over de
aanpassing van het fietspad en aanvullende maatregelen, hoopt de
provincie dit najaar met de werkzaamheden te beginnen.
12 juli 2006, Ingrid de Kubber, telefoon 0118-631824,
persberichtnummer 1008/2006
Provincie Zeeland