Stichting wakker dier
Persbericht
Groot succes koe in de wei- campagne wakker dier: weidemelk bij campina
Amsterdam, 13 juli 2006; Campina heeft Stichting Wakker Dier laten weten dat alle
halfvolle en volle melk die verkocht wordt aan consumenten vanaf voorjaar 2007 afkomstig
zal zijn van koeien die in de wei lopen. Campina begint met 600 melkveebedrijven die
samen 200 miljoen liter weidemelk produceren onder het Campinamerk. Campina wil dat in
2011 alle zuivel van de merken Mona, Landliebe en Campina van weidekoeien komt. Het zou
dan gaan om 6.000 melkveebedrijven. Wakker Dier is blij met deze doorbraak in haar
weidecampagne. In een brief aan de andere Nederlandse zuivelmultinational Friesche Vlag
(Friesland Foods) dringt Wakker Dier er vandaag op aan om ook met concrete maatregelen te
komen om de koe in de wei te houden. De stichting voert al jaren een weidecampagne welke
startte in 2001 bij het hoofdkantoor van Campina in Woerden. Op de website koeindewei.nl
zijn de afgelopen jaren tienduizenden protestmailtjes verstuurd naar onder andere
Campina, Friesland Foods en Minister Veerman. Veerman gaf onlangs aan over geen enkel
onderwerp zoveel correspondentie te ontvangen dan de verzoeken voor het behoud van de koe
in de wei. Als de koe de keus heeft gaat hij vrijwel onder alle weersomstandigheden de wei
in. Weidekoeien hebben daarnaast minder last van uierontsteking, pootgebreken en
klauwontstekingen en hebben een betere vruchtbaarheid.
In de melkvee-industrie worden steeds meer koeien het hele jaar op stal gehouden. De
boerenorganisatie LTO verwachtte dat zonder ingrijpen in de toekomst 8 van de 10 koeien
het hele jaar in stallen zouden worden opgesloten. Wakker Dier is blij dat marktleider
Campina met dit initiatief de trend van verdere industrialisering van de melkveebranche
wil breken. Niet alleen is dit gunstig voor het welzijn van koeien, weidemelk is ook
gezonder. Het bevat meer Omega 3-vetzuren. Tot nu toe gold de weidegarantie alleen bij
biologische zuivel waar koeien minimaal 120 dagen per jaar, 8 uur per dag naar buiten
moeten kunnen.
Wakker Dier voert al sinds 2001 haar koe-in-de-weicampagne. Met de jaarlijkse
koeiendansparade in de lente, weilandentellingen en diverse andere acties heeft Wakker
Dier van de weidegang van koeien een gespreksonderwerp gemaakt aan de boerenkeukentafel,
bij consumenten, maatschappelijke organisaties en in de Tweede Kamer. In diverse
kamerdebatten was het teruglopende percentage weidekoeien gespreksonderwerp. Terwijl de
biologische landbouw met haar verplichte weidegang voorloper is, kwamen er ook
mondjesmaat initiatieven van de gangbare landbouw voor weidegang. Zo voeren
Cono-kaasmakers en Rouveen een actief weidebeleid door een hogere literprijs voor boeren
die hun koeien in de wei laten. Eind vorig jaar bekende minister Veerman dat zijn
ministerie al jarenlang duizenden emails ontvangt met het verzoek om weidegang van koeien
verplicht te stellen. Geen enkel ander onderwerp levert bij het ministerie zoveel
correspondentie op, aldus de minister: 'Uiteraard heeft de consument daarbij de macht.
Hij kan de daad bij het woord voegen door te kiezen voor zuivel van koeien die weiden.
Deze producten moeten dan wel herkenbaar zijn.' Daaraan geeft, naast de biologische
sector, nu ook Campina gelukkig invulling.
Al 17% van de koeien staan het hele jaar op stal en de koeien die wel naar buiten mogen,
doen dat steeds korter. Uit recent onderzoek blijkt melk van weidekoeien ook gezonder dan
melk van stalkoeien. Weidemelk bevat meer rumenzuur en vacceenzuur die remmend werken op
kanker en aderverkalking. Koeien worden steeds vaker in de stal gehouden omdat dit
bijvoorbeeld arbeid bespaart, de boer onvoldoende grond rond de stal heeft of weidegang
moeilijk te combineren is met een melkrobot. Een boer bespaart hiermee maximaal een halve
eurocent per liter melk. Omdat tegenwoordig honderdduizenden liters melk per jaar worden
geproduceerd kan dit een groot bedrag worden, waarvoor compensatie nodig is in de vorm
van een hogere melkprijs. Campina zal de hogere kosten (circa 1 eurocent) van de
weidemelk verrekenen in de melkprijs. Bij veel melkverwerkende bedrijven, supermarkten en
overheid ontbreekt echter (prijs)beleid om de koe in de wei te behouden. Door deze impasse
beslissen er dagelijks boeren om de koeien voortaan niet meer de wei in te laten.
- einde persbericht -