Stichting wakker dier

Persbericht

Groot succes koe in de wei- campagne wakker dier: weidemelk bij campina

Amsterdam, 13 juli 2006; Campina heeft Stichting Wakker Dier laten weten dat alle halfvolle en volle melk die verkocht wordt aan consumenten vanaf voorjaar 2007 afkomstig zal zijn van koeien die in de wei lopen. Campina begint met 600 melkveebedrijven die samen 200 miljoen liter weidemelk produceren onder het Campinamerk. Campina wil dat in 2011 alle zuivel van de merken Mona, Landliebe en Campina van weidekoeien komt. Het zou dan gaan om 6.000 melkveebedrijven. Wakker Dier is blij met deze doorbraak in haar weidecampagne. In een brief aan de andere Nederlandse zuivelmultinational Friesche Vlag (Friesland Foods) dringt Wakker Dier er vandaag op aan om ook met concrete maatregelen te komen om de koe in de wei te houden. De stichting voert al jaren een weidecampagne welke startte in 2001 bij het hoofdkantoor van Campina in Woerden. Op de website koeindewei.nl zijn de afgelopen jaren tienduizenden protestmailtjes verstuurd naar onder andere Campina, Friesland Foods en Minister Veerman. Veerman gaf onlangs aan over geen enkel onderwerp zoveel correspondentie te ontvangen dan de verzoeken voor het behoud van de koe in de wei. Als de koe de keus heeft gaat hij vrijwel onder alle weersomstandigheden de wei in. Weidekoeien hebben daarnaast minder last van uierontsteking, pootgebreken en klauwontstekingen en hebben een betere vruchtbaarheid.

In de melkvee-industrie worden steeds meer koeien het hele jaar op stal gehouden. De boerenorganisatie LTO verwachtte dat zonder ingrijpen in de toekomst 8 van de 10 koeien het hele jaar in stallen zouden worden opgesloten. Wakker Dier is blij dat marktleider Campina met dit initiatief de trend van verdere industrialisering van de melkveebranche wil breken. Niet alleen is dit gunstig voor het welzijn van koeien, weidemelk is ook gezonder. Het bevat meer Omega 3-vetzuren. Tot nu toe gold de weidegarantie alleen bij biologische zuivel waar koeien minimaal 120 dagen per jaar, 8 uur per dag naar buiten moeten kunnen.

Wakker Dier voert al sinds 2001 haar koe-in-de-weicampagne. Met de jaarlijkse koeiendansparade in de lente, weilandentellingen en diverse andere acties heeft Wakker Dier van de weidegang van koeien een gespreksonderwerp gemaakt aan de boerenkeukentafel, bij consumenten, maatschappelijke organisaties en in de Tweede Kamer. In diverse kamerdebatten was het teruglopende percentage weidekoeien gespreksonderwerp. Terwijl de biologische landbouw met haar verplichte weidegang voorloper is, kwamen er ook mondjesmaat initiatieven van de gangbare landbouw voor weidegang. Zo voeren Cono-kaasmakers en Rouveen een actief weidebeleid door een hogere literprijs voor boeren die hun koeien in de wei laten. Eind vorig jaar bekende minister Veerman dat zijn ministerie al jarenlang duizenden emails ontvangt met het verzoek om weidegang van koeien verplicht te stellen. Geen enkel ander onderwerp levert bij het ministerie zoveel correspondentie op, aldus de minister: 'Uiteraard heeft de consument daarbij de macht. Hij kan de daad bij het woord voegen door te kiezen voor zuivel van koeien die weiden. Deze producten moeten dan wel herkenbaar zijn.' Daaraan geeft, naast de biologische sector, nu ook Campina gelukkig invulling.

Al 17% van de koeien staan het hele jaar op stal en de koeien die wel naar buiten mogen, doen dat steeds korter. Uit recent onderzoek blijkt melk van weidekoeien ook gezonder dan melk van stalkoeien. Weidemelk bevat meer rumenzuur en vacceenzuur die remmend werken op kanker en aderverkalking. Koeien worden steeds vaker in de stal gehouden omdat dit bijvoorbeeld arbeid bespaart, de boer onvoldoende grond rond de stal heeft of weidegang moeilijk te combineren is met een melkrobot. Een boer bespaart hiermee maximaal een halve eurocent per liter melk. Omdat tegenwoordig honderdduizenden liters melk per jaar worden geproduceerd kan dit een groot bedrag worden, waarvoor compensatie nodig is in de vorm van een hogere melkprijs. Campina zal de hogere kosten (circa 1 eurocent) van de weidemelk verrekenen in de melkprijs. Bij veel melkverwerkende bedrijven, supermarkten en overheid ontbreekt echter (prijs)beleid om de koe in de wei te behouden. Door deze impasse beslissen er dagelijks boeren om de koeien voortaan niet meer de wei in te laten.


- einde persbericht -