Van Basten mag blijven, maar maakt geen kans op het EK
Tapps b.v.
Dit is een officieel persbericht
Van Basten mag blijven, maar maakt geen kans op het EK
Amsterdam - Marco van Basten mag bondscoach blijven, maar bij het EK in 2008 maakt het
Nederlands elftal geen kans op de titel.
Dat blijkt uit een online onderzoek onder WK-liefhebbers van e-mail marketingbureau TAPPS
in opdracht van media adviesbureau Universal Media.
Voor het onderzoek zijn 40.000 enquêtes via e-mail verzonden in de
leeftijdscategorie 20-60 jaar. De respondenten waren afkomstig van de (opt-in) e-mail
adresbestanden van SBS 6, RTL Nederland, Net 5, Veronica, Talpa en Sky Radio 101 FM.
Volgens bijna 80 procent van de WK-volgers mag van Basten zijn klus op het EK in
Zwitserland en Oostenrijk afmaken. Bijna 47 procent denkt echter dat Nederland geen kans
maakt op de titel. 38 Procent denkt overigens dat Nederland wèl Europees kampioen
wordt.
Net als de wereldvoetbalbond FIFA en de WK-journalisten kiezen de Nederlandse WK-kenners
Zinédine Zidane als beste speler in Duitsland. Hij krijgt 40 procent van de
stemmen, Als tweede komt Robin van Persie uit de bus (19 procent). Op de derde plaats
staat de Franse revelatie Ribéry (7 procent). Arjen Robben krijgt slechts 1
procent.
Tv-commentator Evert ten Napel blijkt naast een grote schare fans ook een grote groep
tegenstanders te hebben. 29 Procent vindt hem de beste commentator, terwijl 17 procent
zegt hem de slechtste te vinden. De allerslechtste is Ron de Rijk (18 procent). Slechts 2
procent wijst hem aan als de beste commentator.
Met name vrouwen hebben het WK minder goed bekeken, ongeacht hun interesse in sport. Uit
eerder online onderzoek bleek dat vrouwen veelvuldig een toevlucht zochten tot internet
of dat ze een extra tijdschrift lazen. Ook op televisie bleken vrouwen betere
alternatieven te kunnen vinden. Programma s als Goede Tijden, Slechte Tijden, de TV
Makelaar (RTL 4) en Hart van Nederland (SBS 6) vonden gretig aftrek tijdens de WK periode
met een kijkdichtheid tussen de 8 en 10 procent.
Italië - Duitsland wordt door de WK-kenners genoemd als de mooiste wedstrijd van het
WK. Alternatieven kon men moeilijk geven. Een deel van de kijkers gaf aan geen enkele
wedstrijd mooi gevonden te hebben.
De wedstrijd tussen Nederland en Portugal is door ruim 50 procent uitgeroepen tot
spannendste wedstrijd. Dit is, net als in 2004, de best bekeken wedstrijd van het
toernooi. In 2004 zag gemiddeld 59,4 procent in de doelgroep 20-49 jaar hoe Maniche
Oranje naar huis stuurde. In 2006 zag 58,2 procent Maniche precies hetzelfde doen.
Over TAPPS
TAPPS is een gespecialiseerd e-mail marketingbureau op het gebied van online zakelijke en
consumenteninformatie. TAPPS verhuurt en verrijkt (opt-in) e-mail adressen waarbij de
ontvangers vooraf zelf actief toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van
commerciële informatie. Op dit moment beschikt TAPPS over ruim 4 miljoen zakelijke
en e-mail adressen van consumenten en heeft daarmee het grootste bereik in Nederland.
Over Universal Media
Universal Media is een Communicatie adviesbureau dat met de best getalenteerde groep
professionals voor haar opdrachtgevers het meest doelgericht en innovatief marketing
communicatie vraagstukken oplost.
Noot voor de redactie,