Gemeente Delft Startsein oprichting klantcontactcentrum Delft

De gemeente Delft heeft het startsein gegeven tot de oprichting van een klantcontactcentrum om de gemeentelijke dienstverlening en informatieverstrekking verder te verbeteren. Het College van B&W heeft hiertoe besloten in haar vergadering van 11 juli 2006.

Met het klantcontactcentrum worden klantcontacten gecentraliseerd waardoor burgers en bedrijven beter en sneller worden geholpen. Daarnaast wordt de digitale dienstverlening uitgebreid.

De eerste stap wordt in 2006 gezet. Wanneer inwoners van Delft vragen hebben over gemeentelijke diensten en de informatie niet kunnen vinden

op de website, kunnen ze hun vraag stellen via de gemeentelijke website www.gemeentedelft.info of telefoonnummer 015 - 260 22 22 van de Publieksbalie aan de Phoenixstraat of telefoonnummer 015 - 260 22 00 voor meldingen openbare ruimte en grofvuil. De gemeente zorgt ervoor dat alle vragen worden beantwoord.

De tweede stap in 2007 is het instellen van één nieuw gemeentelijk informatienummer, als centrale toegang tot de gemeente. Burgers en bedrijven hoeven zich bij een vraag aan de gemeente niet meer af te vragen welk onderdeel van de gemeente hier over gaat.

Daarnaast breidt de gemeente het aantal digitaal te verkrijgen producten uit en wordt de informatievoorziening op de internetsite gestroomlijnd met de meest gestelde vragen die de gemeente bereiken. Bovendien maakt de gemeente, met toestemming van de burgers en bedrijven, een klantendossier aan. Op deze manier worden de gegevens die burgers en bedrijven over zichzelf verstrekken door de gemeente vastgelegd, zodat zij deze informatie bij volgende contacten niet meer hoeven te herhalen. De dienstverlening van het klantcontactcentrum zal ook voor analfabeten en digibeten goed toegankelijk zijn.

Op 1 januari 2010 zal het klantcontactcentrum volledig operationeel zijn.

Delft wil haar goede positie op het gebied van gemeentelijke dienstverlening behouden en verder uitbouwen. Het gemeentebestuur wil dat al haar diensten makkelijk toegankelijk zijn en dat vragen van burgers en bedrijven snel en correct worden afgewikkeld. Ook de elektronische dienstverlening en informatieverstrekking worden verbeterd. De verdere digitalisering moet leiden tot snellere afhandeling, minder kosten en ruimere mogelijkheden om ook buiten kantoortijden diensten te regelen. De oprichting van een klantencontactcentrum vloeit voort uit de afspraken die zijn gemaakt in het coalitieakkoord 'Ruimte zien en ruimte maken'.

Noot voor de redactie (

Gemeente Delft