Gemeente Utrecht

Ex-dak- en thuislozen moeten overlast rond opvanghuizen daklozen verminderen

De overlast door af- en aanloop naar opvanghuizen voor dak- en thuislozen verminderen. Daar moet het nieuwe Blue Z-team vanaf volgende week voor gaan zorgen. Vrijdag 14 juli om 15.00 uur reikt wijkwethouder Van Eijk in het Informatie Centrum Utrecht de eerste certificaten 'Omgevingsbeheerder' uit aan leden van dit team. Het team bestaat uit ex dak- en thuislozen die in dienst zijn bij Bureau Dagloon. Vanaf 17 juli gaat het Blue Z-team de overlast buiten bij de SleepInn, het Straatnieuwskantoor en het Catharijnehuis te lijf. Ze worden ingezet op tijdstippen waarop de meeste overlast werd ervaren, namelijk op maandag en donderdag in de vroege ochtend en avond. Zij zijn te herkennen aan hun kleding met daarop het Blue Z-logo.

De groep van zes enthousiaste beheerders begon een maand geleden aan hun training. Zij hebben zelf op straat geleefd en kunnen zich daarom goed verplaatsen in de mensen die overlast geven. De groep neemt hun taak serieus, dat bleek wel op de oefendagen op straat. Ze waren niet uit het veld te slaan en voerden de werkopdrachten goed uit.

Blauwe zone

De omgevingsbeheerders hebben geleerd hoe ze mensen die rondhangen kunnen aanspreken en doorverwijzen naar andere plekken. Ze weten hoe ze moeten omgaan met agressie en geweld en hoe ze samen sterk staan als ze in een moeilijke situatie terecht komen.

Het team heeft zelf gekozen voor de naam Blue Z-team. Deze naam verwijst naar hun werkgebied, de zogenaamde Blauwe Zone - hier is samenscholen en stilstaan niet toegestaan.

Dagloon

De opleiding is gestart naar aanleiding van regelmatige klachten uit de buurt over af- en aanloop naar de instellingen. De grootste hinder wordt ondervonden op het Jansveld, in de Voorstraat, Lange Nieuwstraat, Nieuwegracht en Catharijnesteeg. Bureau Dagloon is gevraagd om ex dak- en thuislozen op te leiden tot omgevingsbeheerders. Dit bureau biedt (ex) dak- en thuislozen de mogelijkheid om een dagloon te verdienen met bijvoorbeeld schilderen, folders rondbrengen of schoonmaken. Dit gaat onder begeleiding.

Noot voor de media:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sylvia Borgman, bestuurscommunicatie, 030 286 10 55.