Nieuwe betaalmethode via internet ideaal maar nog geen succes
Millward brown
Dit is een origineel persbericht.
Online aankopen afrekenen lijkt iets gemakkelijker geworden dankzij de introductie van
nieuwe online betaalmethoden zoals iDEAL in oktober 2005. Dit is een systeem waarbij de
consument afrekent in zijn vertrouwde betaalomgeving op basis van de beveiligingsmethodes
van de eigen bank. De consument gebruikt bij de betaling dezelfde hulpmiddelen als bij een
betaling via internetbankieren, zoals zijn pinpas of een eenmalige code die hij via sms
ontvangt.
Toch rekent de consument nog voornamelijk af op andere manieren, zoals met een acceptgiro
(25% betaling van tevoren, 56% betaling na levering), met een overschrijving via
internetbankieren (47%) of met behulp van het opgeven van creditcardgegevens (25%). Dit
blijkt uit een landelijk representatief onderzoek naar het betaalgedrag via internet,
uitgevoerd door Millward Brown onder 421 consumenten.
Wie snel zijn online aankopen wil afrekenen, was tot de komst van iDEAL vooral aangewezen
op de creditcard. Hiermee vielen vooral de jongeren buiten de boot, want die beschikken
meestal niet over een creditcard; jongeren onder de 18 jaar mogen zelfs nog geen
creditcard gebruiken. Met de betaalmethode iDEAL, een initiatief van ABN AMRO, Rabobank,
ING Bank en Postbank, moet daar nu verandering in komen.
Echter, slechts 14% van de Nederlanders maakt op dit moment gebruik van deze
betaalmethode. Terwijl toch bijna 40% van alle leeftijdsgroepen aangeeft zelfs meer te
willen kopen via internet als ze sneller en gemakkelijker online kunnen betalen,
bijvoorbeeld via hun pinpas. Kortom, de interesse om te betalen via nieuwe betaalmethoden
is er wel, maar de consument is blijkbaar nog niet voldoende bekend met de beschikbare
mogelijkheden op het web.
Voor meer informatie kun u contact opnemen met:
Millward Brown
Erwin Sneiders
Plantage Middenlaan 60
1018 DH Amsterdam
020-55 66 666
erwin.sneiders@nl.millwardbrown.nl