Provincie Noord-Holland

Bestuurders Noordvleugel wijzen tweederangsoplossing A6/A9 af

13-7-2006

De regionale bestuurders van het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel wijzen het locatiespecifieke alternatief als oplossing voor A6/A9 af.

Dit alternatief gaat uit van invoering van rekeningrijden en het beperkt uitbreiden van capaciteit. De bestuurders vinden dat dit alternatief geen substantiële verbetering oplevert van de bereikbaarheid van de regio. Dit is strijdig de ambitie die rijk en regio samen hebben om de internationale concurrentiekracht van Nederland en in het bijzonder de Noordvleugel te versterken.

Bij het rijk wordt serieus gekeken naar het zogenoemde locatiespecifieke alternatief voor de A6/A9. In dit alternatief wordt het autoverkeer flink beprijsd (kilometerheffing en congestieheffing op locaties waar files vaak optreden) en worden de ernstigste knelpunten opgelost (uitbreiding capaciteit A6, A1 en A10-oost). In een brief aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wijst de regio dit alternatief met klem af. De bestuurders beschouwen dit als een aangepast Nul-plus-alternatief, zoals dat in het verleden in de Alternatieven en Variantennota was opgenomen. Dit was toen al onaanvaardbaar voor de regio.

Bereikbaarheid beknot
Het locatiespecifieke alternatief lost weliswaar de ernstigste knelpunten op, maar door het beprijzen en het slechts beperkt uitbreiden van de infrastructuur wordt de bereikbaarheid van de regio ernstig beknot. Dit is strijdig met de ambitie die rijk en regio gezamenlijk hebben om de internationale concurrentiekracht van Nederland in het algemeen en de Noordvleugel in het bijzonder te versterken.
Omdat rijk en regio de gezamenlijke taak hebben de internationale concurrentiepositie te verbeteren staan besluiten op stapel die daaraan bijdragen. Het gaat hierbij om grootschalige uitbreiding van Almere, woningbouw in Haarlemmermeer en verdere ontwikkeling van Schiphol en Zuidas. Een goede bereikbaarheid per openbaar vervoer en over de weg is een voorwaarde voor het goed functioneren van de regio.

Duidelijkheid
Alleen de uitvoering van voldoende uitbreiding van de wegcapaciteit, met een goede inpassing hiervan in de omgeving, in combinatie met rekeningrijden en verbetering van het openbaar vervoer, bieden garanties voor bereikbaarheid en leefbaarheid.
De Noordvleugel is daarom in principe voorstander van een snelle keuze tussen het stroomlijnalternatief en de tunnel A6/A9.