Bestuurders Noordvleugel wijzen tweederangsoplossing A6/A9 af
13-7-2006
De regionale bestuurders van het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel
wijzen het locatiespecifieke alternatief als oplossing voor A6/A9 af.
Dit alternatief gaat uit van invoering van rekeningrijden en het
beperkt uitbreiden van capaciteit. De bestuurders vinden dat dit
alternatief geen substantiële verbetering oplevert van de
bereikbaarheid van de regio. Dit is strijdig de ambitie die rijk en
regio samen hebben om de internationale concurrentiekracht van
Nederland en in het bijzonder de Noordvleugel te versterken.
Bij het rijk wordt serieus gekeken naar het zogenoemde
locatiespecifieke alternatief voor de A6/A9. In dit alternatief wordt
het autoverkeer flink beprijsd (kilometerheffing en congestieheffing
op locaties waar files vaak optreden) en worden de ernstigste
knelpunten opgelost (uitbreiding capaciteit A6, A1 en A10-oost). In
een brief aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wijst de regio
dit alternatief met klem af. De bestuurders beschouwen dit als een
aangepast Nul-plus-alternatief, zoals dat in het verleden in de
Alternatieven en Variantennota was opgenomen. Dit was toen al
onaanvaardbaar voor de regio.
Bereikbaarheid beknot
Het locatiespecifieke alternatief lost weliswaar de ernstigste
knelpunten op, maar door het beprijzen en het slechts beperkt
uitbreiden van de infrastructuur wordt de bereikbaarheid van de regio
ernstig beknot. Dit is strijdig met de ambitie die rijk en regio
gezamenlijk hebben om de internationale concurrentiekracht van
Nederland in het algemeen en de Noordvleugel in het bijzonder te
versterken.
Omdat rijk en regio de gezamenlijke taak hebben de internationale
concurrentiepositie te verbeteren staan besluiten op stapel die
daaraan bijdragen. Het gaat hierbij om grootschalige uitbreiding van
Almere, woningbouw in Haarlemmermeer en verdere ontwikkeling van
Schiphol en Zuidas. Een goede bereikbaarheid per openbaar vervoer en
over de weg is een voorwaarde voor het goed functioneren van de regio.
Duidelijkheid
Alleen de uitvoering van voldoende uitbreiding van de wegcapaciteit,
met een goede inpassing hiervan in de omgeving, in combinatie met
rekeningrijden en verbetering van het openbaar vervoer, bieden
garanties voor bereikbaarheid en leefbaarheid.
De Noordvleugel is daarom in principe voorstander van een snelle keuze
tussen het stroomlijnalternatief en de tunnel A6/A9.
Provincie Noord-Holland