Goede Waar & Co start campagne voor duurzame legerkleding

Goede waar en co

http://www.goedewaar.nl

Goede Waar & Co start nieuwe campagne voor duurzame legerkleding

Kan ons leger ermee door?
Hoe groen is jouw legerkleding?

AMSTERDAM, 11 juli 2006 Camouflageprint domineert momenteel het straatbeeld. Er is volop keus: van trendy sneakers tot hippe babyrokjes. Maar voor militairen gelden gelukkig andere criteria als hip of trendy als het om hun kleding gaat. Helaas is duurzaamheid voor legerkleding nog geen doorslaggevende factor. Daarom gaat deze week een nieuwe campagne van consumentenvereniging Goede Waar & Co van start: 'Kan ons leger er mee door?'

Via de website www.onslegerkanermeedoor.nl kan iedereen worden geïnformeerd over de duurzaamheid van legerkleding en kan worden meegeholpen om de inkopers bij Defensie te stimuleren duurzamere en mens- en milieuvriendelijkere kleding aan te bieden. Uit ons onderzoek blijkt dat in de milieubeleidsnota van Defensie allerlei voorzorgsmaatregelen zijn genomen om schade aan het milieu te voorkomen, maar duurzame inkoop van kleding is daarbij helaas vergeten. Maar Defensie is wel op de goede weg. Zo is er overleg geweest tussen het Ministerie van Defensie en de Fair Wear Foundation over het duurzaam inkopen van militaire kleding waarbij het echter alleen ging over arbeidsomstandigheden.

Groot afnemer
Defensie is een grote afnemer van bedrijfskleding. Zo heeft iedere militair maar liefst twee uniformen. Alleen al bij de Koninklijke Landmacht gaat het dan om 120 duizend outfits. Maar bij de inkoop van kleding blijft het milieu tot nu toe buiten beeld. Dat is vreemd, vooral omdat de Defensie op andere punten, zoals op de inkoop van energie wel een uitgebreid milieubeleid heeft ontwikkeld. Zo wordt er veel aandacht besteed aan het bewust inkopen van goederen zoals koelkasten. Maar als Defensie in zijn beleid opneemt dat de kledingfabrieken een waterzuiveringsinstallatie moeten hebben heeft dit een groot effect door de grote aantallen kleding die worden geproduceerd.

Bewuste keuze
Kleding biedt volgens Goede Waar & Co een goede ingang om het bewustwordingsproces op het gebied van duurzaamheid bij militairen te ontwikkelen omdat goede kleding fundamenteel is voor het goed uitvoeren van hun werk. Kleding zit dicht op de huid en iedereen heeft wel eens gehoord van wantoestanden in de kledingindustrie. Daarbij hebben militairen als taak om vrede en gerechtigheid in de samenleving te verdedigen. De militair van nu is een professional die zéér bewust voor zijn beroep heeft gekozen. Juist voor hem of haar zou eerlijke en schone kleding heel logisch moeten zijn.

Onslegerkanermeedoor.nl
Op de website www.onslegerkanermeedoor.nl kan iedereen helpen met het geven van duurzame suggesties om de overheid te helpen hun milieudoelstellingen voor 2010 te halen. De doelstelling van de huidige regering is dat alle ministeries in 2010 honderd procent duurzaam moeten inkopen. In 2005 is er een motie aangenomen waarin staat dat de overheid duurzaamheid dan als zwaarwegend criterium zou moeten meewegen bij de inkopen. Nu wordt door Defensie alleen nog maar gelet op arbeidsomstandigheden. Het stimuleren van de producenten hun fabrieken door een onafhankelijke instantie te laten controleren is één van de punten waar Defensie aan zou kunnen werken op weg naar 2010.

Door het meedoen aan de webquiz, het mailen van suggesties, het sturen van een foto van de eigen camouflageoutfit en het volgen van de weblog, hopen we uiteindelijk genoeg materiaal van bezoekers te kunnen verzamelen om het nog beter te maken bij Defensie. Het via de website verzamelde materiaal wordt samen met onze eigen aanbevelingen en onderzoeksrapport aan Defensie overhandigd aan het eind van deze zomer.

Goede Waar & Co
Consumentenvereniging Goede Waar & Co behartigt de belangen van de bewuste consument. Vanuit uitgebreid duurzaamheidsonderzoek informeert zij over hoe goed kledingmerken en voedingsmiddelen zijn voor jou als consument én laat zij zien welk effect die producten hebben op de wereld om je heen.

31)