Universiteit Maastricht
Persbericht
11 Juli 2006
Op de inhoud van dit persbericht rust een embargo tot donderdag 13 juli, 0.00 uur.

Aantal meldingen van vermoeden kindermishandeling toegenomen

Onderzoek naar effect naamsbekendheidcampagne Advies- en Meldpunten Kindermishandeling

Het aantal meldingen van het vermoeden van kindermishandeling is significant toegenomen tijdens en na de naamsbekendheidcampagne van de Advies- en Meldpunten Kinder­mis­handeling in het najaar van 2003. Tijdens de campagne nam het aantal meldingen met 14% toe. De campagne heeft tot een iets grotere bekendheid van de AMK's geleid (van 3,30 naar 3,49 op een zespuntsschaal), maar dit beoogde hoofdeffect wordt ruimschoots overtroffen door de toename in het aantal meldingen. Dat blijkt uit een studie van twee onderzoekers van de Universiteit Maastricht, Cees Hoefnagels en Machteld Zwikker, gefinancierd door ZoNMw. Het rapport van deze effectmeting verschijnt op donderdag 13 juli.

Eind jaren negentig zijn de toenmalige Bureaus Vertrouwensarts (BVA's) omgebouwd tot de huidige AMK's. In het najaar van 2003 zijn door de meeste AMK's campagnes gevoerd om de naamsbekend­heid te vergroten. Hiervoor werden tv- en radiospots, posters en folders ingezet. Het effect van deze campagnes is gemeten met telefonische interviews onder 1.800 huishoudens, verspreid over Nederland.

Uit de metingen blijkt verder dat 4,1% van de respondenten een vermoeden heeft van kindermishandeling in de directe omgeving. Dit percentage staat volgens Cees Hoefnagels in schril contrast tot het percentage van de bevolking dat zich tot het AMK wendt (dat percentage ligt rond 1 promille). "Indien de helft van deze mensen hun vermoeden kenbaar zou maken bij het AMK, zou waarschijnlijk het overgrote deel van de mishandelde kinderen bij de AMK's bekend zijn, zelfs wanneer de helft van de meldingen onterecht blijkt. Volgens de regels van internationaal recht, fatsoen en mores is men verplicht kindermishandeling te voorkómen of in ieder geval op de kortst mogelijke termijn te beëindigen. Het AMK, of desnoods een andere partij, dient in staat gesteld te worden om hierin een effectieve regiefunctie te vervullen."

Noot voor de pers:
Het rapport 'Het AMK op de kaart? Onderzoek naar het effect van de campagne ter vergroting van de naamsbekendheid van het AMK' is te downloaden via de website van de Universiteit Maastricht: http://www.gvo.unimaas.nl/AMK-naamsbekendheid.htm. De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 5229, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/ Zie ook het Research Magazine voor meer interessant onderzoek aan de UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine