Gemeente Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht 13 juli 2006 060713R

Alle gemeentezaken via één loket, één telefoonnummer en internet

De gemeente Nijmegen gaat op termijn de dienstverlening aan haar inwoners verbeteren. Er komt één loket en er komt één telefoonnummer. De diensten via internet worden fors uitgebreid. Nog dit jaar komt er een 'burgerhandvest' waarin iedereen kan zien wat hij of zij kan verwachten van de gemeente.

Door de vele taken en diensten die de gemeente levert is nu niet altijd duidelijk en overzichtelijk waar iemand terecht kan met zijn vragen. Aan die onduidelijkheid wordt een eind gemaakt. Er komt straks één loket, waar mensen met al hun vragen en voor alle producten terecht kunnen.

Er komt ook één telefoonnummer en de gemeente zal steeds meer diensten via internet aanbieden. Dit wordt makkelijker en veiliger door de invoering van de digitale handtekening (digi-D) en een nieuw burgerservicenummer dat het bestaande sofi-nummer gaat vervangen.

Met het uitbreiden van het aantal diensten via internet wordt de gemeente 24 uur per dag zeven dagen per week en 365 dagen per jaar bereikbaar. Eind 2007 wil de gemeente dat 65 procent van de dienstverlening digitaal beschikbaar is.

In het Burgerhandvest staat wat de burger van de overheid kan verwachten. Er komt informatie in te staan over bijvoorbeeld wettelijke normen en wanneer iemand antwoord op zijn vraag of bezwaar kan verwachten.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Persvoorlichting, doorkiesnummer 024-3292380