European Union



IP/06/985

Brussel, 13 juli 2006

Bescherming van de financiële belangen van de EU in 2005: een bevredigende balans

De Commissie publiceert vandaag het jaarverslag 2005 over de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschappen en de fraudebestrijding, een gebied waarvoor de Europese Commissie en de lidstaten samen verantwoordelijk zijn. De in het verslag opgemaakte balans van de globale strategische benadering voor de periode 2001-2005 is overwegend positief. Wat 2005 betreft, wordt de schijnwerper gericht op de maatregelen die de lidstaten en de Commissie elk van hun kant hebben getroffen om de fraudebestrijding doeltreffender te maken. Het verslag bevat verder statistieken in verband met de onregelmatigheden die door de lidstaten zijn gemeld. Enkele vermeldenswaardige bevindingen zijn: de constante verbetering van de kwaliteit en de kwantiteit van de meldingen door de lidstaten, de toename van het totale aantal onregelmatigheden op het gebied van de eigen middelen, de Structuurfondsen en de middelen voor Phare en Sapard, en een vermindering van de onregelmatigheden met landbouwuitgaven en het Cohesiefonds.

De balans van de acties die de jongste vijf jaar zijn ondernomen om de financiële belangen van de Gemeenschappen te beschermen, is bevredigend. Er is belangrijke vooruitgang geboekt op het gebied van de wetgeving, de strafvervolging, de samenwerking met en tussen de lidstaten, evenals inzake fraudepreventie en -bestrijding. Van alle voor de gehele periode 2001-2005 geplande acties was 75% volledig uitgevoerd vóór 31 december 2005, werd 9% - waarvan de uitvoering doorgaat - binnen de termijn gedeeltelijk verwezenlijkt, wordt 14% ook in 2006 verder uitgevoerd en is 10% voorlopig of definitief uitgesteld. Het tempo van versterking van de strafrechtelijke dimensie is evenwel teruggeschroefd in afwachting van de uitkomst van het proces tot ratificatie van het grondwettelijk verdrag.

De resultaten van de fraudebestrijding in 2005

Gebied

Aantal gemelde onregelmatigheden (2005)

Geraamd fraude-percentage *
Geraamde financiële gevolgen (in mln EUR)
Geraamd % van totale kredieten onderhevig aan fraude Eigen middelen
4.982
20%
95,2
0,77%**
EOGFL-Garantie
3.193
13%
21,5
0,05%
Structuurfondsen en Cohesiefonds
3.570
15%
205,0
0,53%
Pretoetredings-instrumenten
331
18%

1,77
0,06%


* Ramingen gebaseerd op door de lidstaten verstrekte informatie over gevallen waarin op grond van de omstandigheden fraude wordt vermoed (maar waarover vaak nog geen uitsluitsel bestaat) en die met de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld.


** Percentage berekend op basis van de raming van de traditionele eigen middelen in de algemene begroting 2005, en niet op basis van de boekhouding.

Het verslag geeft gedetailleerde cijfers per gebied en per lidstaat. Op het gebied van de eigen middelen is het aantal ontdekte en gemelde gevallen van fraude en onregelmatigheid (waarmee meer dan 10 000 EUR gemoeid is) met 55% toegenomen ten opzichte van 2004, evenals de financiële impact ervan. Sigaretten, suiker (uitgevoerde hoeveelheden) en textiel (oorsprong) blijven de meest fraudegevoelige producten.

Op het gebied van de landbouwuitgaven is het aantal gemelde onregelmatigheden lichtjes gedaald ten opzichte van 2004 (3.193 gevallen in 2005 tegenover 3.401 in 2004), maar de financiële gevolgen ervan zijn toegenomen. Het hoogste aantal gemelde onregelmatigheden, met de grootste financiële gevolgen, valt te noteren in de sector van de plattelandsontwikkeling. Het gemiddelde bedrag per onregelmatigheid is het hoogst in de sector groenten en fruit.

Wat de structuurmaatregelen betreft, is het aantal gemelde onregelmatigheden in vergelijking met 2004 gestegen in 2005, maar is de financiële impact verkleind. Het hoogste aantal onregelmatigheden, met de grootste financiële gevolgen, werd gemeld voor het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Ook wat het Europees Sociaal Fonds betreft, is er in vergelijking met 2004 een belangrijke toename van de onregelmatigheden waarneembaar.

Het aantal meldingen van onregelmatigheden met de pretoetredingsinstrumenten is toegenomen, evenals de kwaliteit ervan. De financiële impact is in het geval van Phare en ISPA groter dan in 2005, in tegenstelling tot die van de onregelmatigheden met Sapard. Phare is het fonds met procentueel het hoogste fraudevermoeden.

Achtergrond

Volgens de communautaire wetgeving zijn de lidstaten verplicht fraudes en andere onregelmatigheden die de financiële belangen schaden op alle communautaire werkterreinen te melden. Het beschikbare cijfermateriaal geeft een onvolledig beeld, aangezien de Commissie afhankelijk is van de meldingen van incidenten die de lidstaten doen. Er dient bij de cijfers hierboven een onderscheid te worden gemaakt tussen fraude en onregelmatigheid: in het geval van fraude gaat het om met opzet gepleegde onregelmatigheden, om strafbare feiten die uitsluitend door de rechter kunnen worden beoordeeld. De werkelijke financiële gevolgen van fraude kunnen pas na afloop van de gerechtelijke procedure worden bepaald.

Bronnen
Het verslag en de bijbehorende werkdocumenten - een eerste betreffende de balans van het actieplan 2004-2005 en de antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst, de nationale praktijk inzake terugvordering en inzake certificering van de rekeningen; een tweede betreffende de statistieken van de door de lidstaten gemelde onregelmatigheden - kunnen worden geraadpleegd op de internetsite van OLAF:

http://ec.europa.eu/comm/anti_fraud/reports/index_en.html