IP/06/985
Brussel, 13 juli 2006
Bescherming van de financiële belangen van de EU in 2005: een bevredigende
balans
De Commissie publiceert vandaag het jaarverslag 2005 over de
bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschappen en de
fraudebestrijding, een gebied waarvoor de Europese Commissie en de
lidstaten samen verantwoordelijk zijn. De in het verslag opgemaakte
balans van de globale strategische benadering voor de periode
2001-2005 is overwegend positief. Wat 2005 betreft, wordt de
schijnwerper gericht op de maatregelen die de lidstaten en de
Commissie elk van hun kant hebben getroffen om de fraudebestrijding
doeltreffender te maken. Het verslag bevat verder statistieken in
verband met de onregelmatigheden die door de lidstaten zijn gemeld.
Enkele vermeldenswaardige bevindingen zijn: de constante verbetering
van de kwaliteit en de kwantiteit van de meldingen door de lidstaten,
de toename van het totale aantal onregelmatigheden op het gebied van
de eigen middelen, de Structuurfondsen en de middelen voor Phare en
Sapard, en een vermindering van de onregelmatigheden met
landbouwuitgaven en het Cohesiefonds.
De balans van de acties die de jongste vijf jaar zijn ondernomen om de
financiële belangen van de Gemeenschappen te beschermen, is
bevredigend. Er is belangrijke vooruitgang geboekt op het gebied van
de wetgeving, de strafvervolging, de samenwerking met en tussen de
lidstaten, evenals inzake fraudepreventie en -bestrijding. Van alle
voor de gehele periode 2001-2005 geplande acties was 75% volledig
uitgevoerd vóór 31 december 2005, werd 9% - waarvan de uitvoering
doorgaat - binnen de termijn gedeeltelijk verwezenlijkt, wordt 14% ook
in 2006 verder uitgevoerd en is 10% voorlopig of definitief
uitgesteld. Het tempo van versterking van de strafrechtelijke dimensie
is evenwel teruggeschroefd in afwachting van de uitkomst van het
proces tot ratificatie van het grondwettelijk verdrag.
De resultaten van de fraudebestrijding in 2005
Gebied
Aantal gemelde onregelmatigheden
(2005)
Geraamd fraude-percentage *
Geraamde financiële gevolgen (in mln EUR)
Geraamd % van totale kredieten onderhevig aan fraude
Eigen middelen
4.982
20%
95,2
0,77%**
EOGFL-Garantie
3.193
13%
21,5
0,05%
Structuurfondsen en Cohesiefonds
3.570
15%
205,0
0,53%
Pretoetredings-instrumenten
331
18%
1,77
0,06%
* Ramingen gebaseerd op door de lidstaten verstrekte informatie over
gevallen waarin op grond van de omstandigheden fraude wordt vermoed
(maar waarover vaak nog geen uitsluitsel bestaat) en die met de nodige
voorzichtigheid moeten worden behandeld.
** Percentage berekend op basis van de raming van de traditionele
eigen middelen in de algemene begroting 2005, en niet op basis van de
boekhouding.
Het verslag geeft gedetailleerde cijfers per gebied en per lidstaat.
Op het gebied van de eigen middelen is het aantal ontdekte en gemelde
gevallen van fraude en onregelmatigheid (waarmee meer dan 10 000 EUR
gemoeid is) met 55% toegenomen ten opzichte van 2004, evenals de
financiële impact ervan. Sigaretten, suiker (uitgevoerde hoeveelheden)
en textiel (oorsprong) blijven de meest fraudegevoelige producten.
Op het gebied van de landbouwuitgaven is het aantal gemelde
onregelmatigheden lichtjes gedaald ten opzichte van 2004 (3.193
gevallen in 2005 tegenover 3.401 in 2004), maar de financiële gevolgen
ervan zijn toegenomen. Het hoogste aantal gemelde onregelmatigheden,
met de grootste financiële gevolgen, valt te noteren in de sector van
de plattelandsontwikkeling. Het gemiddelde bedrag per onregelmatigheid
is het hoogst in de sector groenten en fruit.
Wat de structuurmaatregelen betreft, is het aantal gemelde
onregelmatigheden in vergelijking met 2004 gestegen in 2005, maar is
de financiële impact verkleind. Het hoogste aantal onregelmatigheden,
met de grootste financiële gevolgen, werd gemeld voor het Europees
Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Ook wat het Europees Sociaal Fonds
betreft, is er in vergelijking met 2004 een belangrijke toename van de
onregelmatigheden waarneembaar.
Het aantal meldingen van onregelmatigheden met de
pretoetredingsinstrumenten is toegenomen, evenals de kwaliteit ervan.
De financiële impact is in het geval van Phare en ISPA groter dan in
2005, in tegenstelling tot die van de onregelmatigheden met Sapard.
Phare is het fonds met procentueel het hoogste fraudevermoeden.
Achtergrond
Volgens de communautaire wetgeving zijn de lidstaten verplicht fraudes
en andere onregelmatigheden die de financiële belangen schaden op alle
communautaire werkterreinen te melden. Het beschikbare cijfermateriaal
geeft een onvolledig beeld, aangezien de Commissie afhankelijk is van
de meldingen van incidenten die de lidstaten doen. Er dient bij de
cijfers hierboven een onderscheid te worden gemaakt tussen fraude en
onregelmatigheid: in het geval van fraude gaat het om met opzet
gepleegde onregelmatigheden, om strafbare feiten die uitsluitend door
de rechter kunnen worden beoordeeld. De werkelijke financiële gevolgen
van fraude kunnen pas na afloop van de gerechtelijke procedure worden
bepaald.
Bronnen
Het verslag en de bijbehorende werkdocumenten - een eerste betreffende
de balans van het actieplan 2004-2005 en de antwoorden van de
lidstaten op de vragenlijst, de nationale praktijk inzake
terugvordering en inzake certificering van de rekeningen; een tweede
betreffende de statistieken van de door de lidstaten gemelde
onregelmatigheden - kunnen worden geraadpleegd op de internetsite van
OLAF:
http://ec.europa.eu/comm/anti_fraud/reports/index_en.html
European Union