Gemeente Zwolle

Planstudie naar Kamperlijn en voorstadhaltes


Datum uitgave: 13-07-2006
Voor de gemeentelijke bijdrage aan een planstudie naar de toekomst van de Kamperlijn (de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen) reserveert het college van burgemeester en wethouders van Zwolle 90.000 euro. De gemeente Zwolle pleit voor twee voorstadhaltes op de lijn: een bij de Voorsterpoort en een bij Stadshagen. De bereikbaarheid van beide gebieden is sterk gebaat bij de extra opstapplaatsen.

De provincie Overijssel wil de lijn overnemen van het Rijk. Beide partijen onderzoeken de mogelijkheden daartoe. Vanwege het belang van de toekomst van de lijn voor de stad Zwolle, levert de gemeente Zwolle bijdragen aan het onderzoek. De voorstadhaltes kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het vermijden van onnodig autogebruik, de economische bereikbaarheid van de westkant van de stad en de relatie met Kampen.

De planstudie richt zich onder meer op de ontwikkeling rond de nieuwe haltes, de frequentie van de openbaarvervoersverbinding tussen Zwolle en Kampen en de investerings- en exploitatielasten. Ook wordt gekeken naar de helling ter hoogte van de beoogde halte bij Voorsterpoort. In het kader van de planstudie zal daarvoor ontheffing worden aangevraagd. Elders in het land is dat voor dergelijke hellingen met succes gerealiseerd. Juist voor regionale verbindingen, zoals de Kamperlijn, is ontheffing naar verwachting eerder mogelijk.

Op dit moment rijdt de trein tussen Zwolle en Kampen twee keer per uur. In de planstudie wordt gekeken naar de nieuwe mogelijkheden. Om de huidige frequentie met twee extra haltes te behouden moet de baanvaksnelheid worden verhoogd van 100 naar 120 kilometer per uur. Door het spoor ter hoogte van Stadshagen te verdubbelen kan de trein drie keer per uur rijden, waarbij de baanvaksnelheid niet verhoogd hoeft te worden. In dat laatste geval nemen de exploitatiekosten wel toe, omdat dubbel zoveel materieel moet worden ingezet.

De uitvoering van de plannen kan nadat een definitief besluit over de toekomst van de lijn in 2008 of 2009 starten. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van het krediet van 90.000 euro voor de planstudie. Dit bedrag is beschikbaar in de Voorziening Openbaar Vervoer, bedoeld voor investeringen in het openbaar vervoer.

Bron: afdeling Communicatie