Voedingcentrum


Ministerie en Voedingscentrum zetten in op Ik Kies Bewust-logo

13 juli 2006

In tegenstelling tot wat deze week in enkele kranten stond, is het ministerie van VWS geen voorstander van een âstoplichtsysteemâ voor voedingsmiddelen. De Europese consumentenorganisatie BEUC heeft deze week wel een voorstel gedaan aan de Europese commissie om verpakkingen te voorzien van heldere informatie voor consumenten. Zij zouden in één oogopslag moeten kunnen zien of een product gezond is of dat het juist veel calorieën, suiker, zout of vet bevat. Welk logo het meest effectief is, moet nog nader onderzocht worden. Het ministerie en het Voedingscentrum zetten in op het Ik Kies Bewust-logo.

Het voorstel van de BEUC is gemaakt door een werkgroep van vertegenwoordigers uit de levensmiddelindustrie, wetenschap en politiek. De voorstellen sluiten aan bij de visie van het Voedingscentrum, namelijk dat een goed gezondheidslogo eenvoudig, eenduidig en eerlijk moet zijn. Consumenten zouden volgens het voorstel zonder minutieuze bestudering van het etiket moeten kunnen zien of een product een positieve bijdrage levert aan een gezond eetpatroon. Voorop de verpakking moet niet alleen informatie komen over het aantal calorieën, maar ook over de hoeveelheid (verzadigd) vet, suiker en zout.

Woud van logoâs in Europa
De BEUC is net als het Voedingscentrum bezorgd dat er te veel verschillende gezondheidslogoâs ontwikkeld worden. Dit leidt alleen maar tot meer verwarring bij de consument. In het voorstel staat niet, zoals de kranten suggereerden, een concreet voorstel voor één logo met rode en groene stippen. Dit is slechts een voorbeeld van een bestaand systeem, onder andere voor kant-en-klaar maaltijden in Groot-Brittannië. De BEUC raadt EU-landen aan om de bestaande logoâs onder de loep te nemen om op termijn de meest effectieve te kunnen selecteren. Het Voedingscentrum is geen voorstander van een negatief logo, bijvoorbeeld een rode stip. In een gezond eetpatroon is er ruimte voor alle producten. Het gaat erom dat consumenten in één oogopslag kunnen zien of zij iets op basis van calorieën, vet-, suiker- of zoutgehalte beter bij voorkeur kunnen eten of drinken.

Ik Kies Bewust-logo
Net als het ministerie zet het Voedingscentrum in op het Ik Kies Bewust-logo. Dit is een positief logo dat op producten komt die een bijdrage leveren aan een gezond eetpatroon. Om het logo te voeren moet een product aan heldere, wetenschappelijk onderbouwde criteria voldoen. De wens is dat de hele levensmiddelenindustrie zich achter dit initiatief schaart. Of dit logo in de praktijk inderdaad het meest effectief is, zal nader onderzocht moeten worden. Een goed logo zorgt er niet alleen voor dat consumenten vaker de gezonde keuze maken. Het stimuleert bovendien de industrie om bestaande producten te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen die voldoen aan de criteria.