Provincie Noord-Holland

13-7-2006

Onderwerp

171 miljoen euro voor betere bereikbaarheid van noordelijke randstad via het spoor

Carla van Twuijver

Vandaag hebben NS, Prorail, ROA, gemeente Amsterdam en de provincies Noord-Holland en Flevoland de Samenwerkingsovereenkomst Noordvleugel/ Spoorsector ondertekend. De betrokken partijen hebben overeenstemming bereikt over verbeteringen in de dienstregeling vanaf 2007 en over investeringen in het spoor ter hoogte van 171 miljoen.

De afspraken hebben onder meer betrekking op meer treinen per uur op een aantal trajecten en de bouw en/of verplaatsing van acht stations. Dit alles gebeurt in de periode 2008-2012. Daarnaast worden nog zeven andere infrastructuurprojecten gerealiseerd, o.a. op de goederenemplacementen, in de Schipholtunnel, op het station Hilversum en op de Zaanlijn.

Achtergrondinformatie
De Noordvleugel van de Randstad omvat de woon- en werkgebieden rondom de hoofdstad Amsterdam en de nationale luchthaven Schiphol. Alles wijst op een verdere sociaal-economische ontwikkeling van het gebied en dus op groei van de mobiliteit. Een vitale Noordelijke Randstad is een bereikbare Noordelijke Randstad. Vanuit die overtuiging hebben de regionale overheden in de Noordvleugel (Provincie Noord-Holland, ROA, Provincie Flevoland en gemeente Amsterdam) in 2002 een visie vastgesteld op het regionaal openbaar vervoer in de Noordvleugel van de Randstad: RegioNet. De Spoorsector (Prorail, NS en Railion) heeft haar landelijke visie op een klantgericht spoorsysteem met groeipotentie verwoord in het toekomstplan Benutten en Bouwen. De Samenwerkingsovereenkomst Noordvleugel/Spoorsector is een praktische uitwerking van deze twee visies op verbetering van het spoorsysteem in de Noordvleugel van de Randstad.

Bijlage 1 Ambities

Bijlage 2 overzicht projecten
Zie het origineel