13-7-2006
Onderwerp
171 miljoen euro voor betere bereikbaarheid van noordelijke randstad
via het spoor
Carla van Twuijver
Vandaag hebben NS, Prorail, ROA, gemeente Amsterdam en de provincies
Noord-Holland en Flevoland de Samenwerkingsovereenkomst Noordvleugel/
Spoorsector ondertekend. De betrokken partijen hebben overeenstemming
bereikt over verbeteringen in de dienstregeling vanaf 2007 en over
investeringen in het spoor ter hoogte van 171 miljoen.
De afspraken hebben onder meer betrekking op meer treinen per uur op
een aantal trajecten en de bouw en/of verplaatsing van acht stations.
Dit alles gebeurt in de periode 2008-2012. Daarnaast worden nog zeven
andere infrastructuurprojecten gerealiseerd, o.a. op de
goederenemplacementen, in de Schipholtunnel, op het station Hilversum
en op de Zaanlijn.
Achtergrondinformatie
De Noordvleugel van de Randstad omvat de woon- en werkgebieden rondom
de hoofdstad Amsterdam en de nationale luchthaven Schiphol. Alles
wijst op een verdere sociaal-economische ontwikkeling van het gebied
en dus op groei van de mobiliteit. Een vitale Noordelijke Randstad is
een bereikbare Noordelijke Randstad. Vanuit die overtuiging hebben de
regionale overheden in de Noordvleugel (Provincie Noord-Holland, ROA,
Provincie Flevoland en gemeente Amsterdam) in 2002 een visie
vastgesteld op het regionaal openbaar vervoer in de Noordvleugel van
de Randstad: RegioNet. De Spoorsector (Prorail, NS en Railion) heeft
haar landelijke visie op een klantgericht spoorsysteem met
groeipotentie verwoord in het toekomstplan Benutten en Bouwen. De
Samenwerkingsovereenkomst Noordvleugel/Spoorsector is een praktische
uitwerking van deze twee visies op verbetering van het spoorsysteem in
de Noordvleugel van de Randstad.
Bijlage 1 Ambities
Bijlage 2 overzicht projecten
Zie het origineel
Provincie Noord-Holland