Laatste liggers maken verbinding compleet
Veertien betonnen viaductdelen maken op vrijdag 14 juli de verbinding
tussen het Muzenviaduct en het tramplatform op station Den Haag
Centraal compleet. Hiermee is een nieuwe grote mijlpaal bereikt in het
bouwproces van RandstadRail op Den Haag Centraal. Een dag eerder zijn
de laatste betonnen liggers van het Anna van Buerenviaduct op hun
plaats gelegd waarmee ook dit viaduct volledig is verbonden met het
tramplatform.
Beperkte werkhoogte
De helft van de betonnen viaductdelen moet onder de stationskap worden
ingehesen. De aannemer heeft een extra uitdaging omdat de hijsruimte
tussen de stationskap en het tramplatform slechts vier meter bedraagt.
De kap zelf staat ongeveer tien meter boven het maaiveld. Om dit op te
lossen, worden twee mobiele hijskranen ingezet die samen een ligger
van 14.500 kilo vervoeren en op de plaats leggen.
Unieke liggers Anna van Buerenviaduct
Het nieuwe Anna van Buerenviaduct bestaat ondermeer uit betonnen
liggers die voorzien zijn van de sterkste kromming die ooit in
Nederland is gemaakt. Tot dan toe bedroeg de minimale boogstraal een
kleine honderd meter. De liggers in de bocht van het Anna van
Buerenviaduct hebben echter een boogstraal van 60 meter. Deze kleine
straal is nodig omdat de voertuigen van dit viaduct gebruik maken in
een tamelijk scherpe bocht naar het tramplatform moeten rijden.
3 september: RandstadRail gaat rijden
Wanneer RandstadRail op 3 september van start gaat, is het
tramplatform op station Den Haag Centraal nog niet helemaal gereed. De
RandstadRail-voertuigen en de HTM-trams rijden tot 10 december
gezamenlijk over de buitenste sporen van het tramplatform. Op 10
december verhuizen de HTM-trams dan naar de binnenste sporen. Twee
eilandperrons zorgen voor een snelle overstap tussen de
RandstadRail-voertuigen en de HTM-trams. Ieder eilandperron krijgt de
beschikking over één lift en aan weerszijden trappen en roltrappen.
Gemeente Den Haag