Gemeente Den Haag

Laatste liggers maken verbinding compleet

Veertien betonnen viaductdelen maken op vrijdag 14 juli de verbinding tussen het Muzenviaduct en het tramplatform op station Den Haag Centraal compleet. Hiermee is een nieuwe grote mijlpaal bereikt in het bouwproces van RandstadRail op Den Haag Centraal. Een dag eerder zijn de laatste betonnen liggers van het Anna van Buerenviaduct op hun plaats gelegd waarmee ook dit viaduct volledig is verbonden met het tramplatform.

Beperkte werkhoogte
De helft van de betonnen viaductdelen moet onder de stationskap worden ingehesen. De aannemer heeft een extra uitdaging omdat de hijsruimte tussen de stationskap en het tramplatform slechts vier meter bedraagt. De kap zelf staat ongeveer tien meter boven het maaiveld. Om dit op te lossen, worden twee mobiele hijskranen ingezet die samen een ligger van 14.500 kilo vervoeren en op de plaats leggen.

Unieke liggers Anna van Buerenviaduct
Het nieuwe Anna van Buerenviaduct bestaat ondermeer uit betonnen liggers die voorzien zijn van de sterkste kromming die ooit in Nederland is gemaakt. Tot dan toe bedroeg de minimale boogstraal een kleine honderd meter. De liggers in de bocht van het Anna van Buerenviaduct hebben echter een boogstraal van 60 meter. Deze kleine straal is nodig omdat de voertuigen van dit viaduct gebruik maken in een tamelijk scherpe bocht naar het tramplatform moeten rijden.

3 september: RandstadRail gaat rijden
Wanneer RandstadRail op 3 september van start gaat, is het tramplatform op station Den Haag Centraal nog niet helemaal gereed. De RandstadRail-voertuigen en de HTM-trams rijden tot 10 december gezamenlijk over de buitenste sporen van het tramplatform. Op 10 december verhuizen de HTM-trams dan naar de binnenste sporen. Twee eilandperrons zorgen voor een snelle overstap tussen de RandstadRail-voertuigen en de HTM-trams. Ieder eilandperron krijgt de beschikking over één lift en aan weerszijden trappen en roltrappen.