Radboud Universiteit Nijmegen


Persbericht

Pb 06 - 81

Nijmegen, 14 juli 2006

Eerste experimentele studie naar het effect van leidster-kind ratio

Twee kinderen per leidster extra maakt veel verschil voor jonge kinderen

De kwaliteit van zorg en het welbevinden van jonge kinderen in kinderdagverblijven gaat duidelijk omhoog wanneer het aantal kinderen per leidster daalt van vijf naar drie. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Elles de Schipper van het Behavioural Science Instiute van de Radboud Universiteit Nijmegen onder leiding van prof. Marianne Riksen-Walraven, gepubliceerd in het juli/augustusnummer van het tijdschrift Child Development.

De onderzoekers observeerden 217 leidsters in 64 kinderdagverblijven voor kinderen tot 4 jaar. Ze vergeleken de kwaliteit van het contact tussen leidster en kind terwijl de leidsters speelden met een groepje van 3 en met een groepje van 5 kinderen. Daaruit bleek dat de leidsters de kinderen in de kleinere groepen beter emotioneel ondersteunden en hen met meer respect behandelden; de kinderen in de kleinere groepjes werkten ook beter samen met de leidster. Het verschil was vooral groot voor de jongste kinderen (10 maanden tot ongeveer twee jaar). In de kleine groepen kregen deze kinderen meer structuur en betere uitleg. De leidsters toonden meer geduld en minder irritatie naar de peuters in de kleinere dan in de grotere groepjes. Bovendien bleek het welbevinden van de peuters in de kleinere groepjes groter te zijn. Het gedrag van de leidsters tijdens de spelepisodes bleek een goede afspiegeling van hun gedrag tijdens andere verzorgingssituaties.

Hoewel de verschillen in het leidster-kind-contact tussen groepen met 3 of 5 kinderen niet heel groot waren, zijn ze toch psychologisch erg betekenisvol, aldus de onderzoekers. Ze maken voor veel jonge kinderen net het verschil uit tussen voldoende en onvoldoende kwaliteit van zorg.

De resultaten van het onderzoek ondersteunen de aanbevelingen van internationale experts op het gebied van de zorg voor jonge kinderen. Zo bevelen de American Academy of Pediatrics en the American Public Health Association leidster-kind ratio's aan van 1: 3 voor kinderen van 0 tot 1 jaar en van 1:4 voor kinderen van 1 tot 2½ jaar. In Nederland geldt krachtens de CAO voor de kinderopvang een ratio van 1:4 voor kinderen van 0 tot 1 jaar en een ratio van 1:5 voor kinderen van 1 tot 2 jaar. Riksen-Walraven: "Ons onderzoek laat duidelijk zien hoe belangrijk de rol van de leidster-kind ratio is in groepsopvang van jonge kinderen. Het is mooi dat we dit onderzoek in Nederland hebben kunnen uitvoeren. Bij buitenlands onderzoek (zoals de Amerikaanse studie van het National Institute of Child Health and Human development) heb je altijd de discussie of de resultaten wel van toepassing zijn op de Nederlandse situatie. Die discussie hoeven we nu gelukkig niet te voeren."

.

Effects of Child-Caregiver Ratio on the Interactions between Caregivers and Children in Child Care Centers: An Experimental Study by de Schipper EJ, Riksen-Walraven JM, and Geurts SAE (Radboud University Nijmegen, The Netherlands), Child Development, Vol. 77, Issue 4,

Noot voor de pers:

Contact: prof. Marianne Riksen-Walraven, tel. (024) 361 2535, email: m.riksen@psych.ru.nl

Wetenschapsredactie Radboud Universiteit Nijmegen, tel. (024) 361 6000

www.ru.nl/persberichten/

Hoogleraren van de Radboud Universiteit Nijmegen zijn op naam en trefwoord te vinden op www.ru.nl/kennisbank