Ingezonden persbericht


Persbericht
Datum 14 juli 2006
Kenmerk 105

Amsterdam gaat de internationale concurrentie aan Van Stad Amsterdam naar Metropool Amsterdam

Amsterdam slaat de handen ineen met het bedrijfsleven om de stad en regio internationaal sterker op de kaart te zetten. Het college trekt voor de uitvoering 51 miljoen euro extra uit. Een greep uit de initiatieven: het opzetten van een internationale topopleiding, een loket zodat expats niet meer `van het kastje naar muur' gestuurd worden. Ook krijgen horecapersoneel en ambtenaren trainingen om bezoekers in Amsterdam vriendelijk(er) te ontvangen.

Amsterdam heeft dringend vernieuwing nodig om de internationale concurrentie aan te kunnen. Daarom heeft de gemeente samen met het bedrijfsleven afspraken gemaakt om Amsterdam weer terug in de top-vijf van favoriete Europese vestigingslocaties te brengen. Sterk wordt ingezet om de creativiteit te stimuleren. Dat wil zeggen om ook fysiek ruimte vrij te maken voor creatieve talenten.

Om de stad een ontmoetingsplaats te laten zijn voor talentvolle, creatieve mensen en kansrijke bedrijven en instellingen, zet Amsterdam Topstad in op vijf speerpunten:

Talent
Om de benodigde talenten in huis te halen en te houden, moet Amsterdam talentvolle studenten, expats, ondernemers en kunstenaars vasthouden, aantrekken en benutten. Zo biedt het project Mediagilde ICT-talenten de beste werkomgeving (Cisco systems) en relevante netwerken (Philips). Ook het initiatief van universiteiten om samen met bedrijven in 2007 een nieuwe topopleiding op te zetten met internationale allure die inspeelt op de Amsterdamse handelsgeest: Amsterdam Trade university, wordt door de gemeente actief ondersteund. Via een website kunnen expats al in het buitenland alle informatie vinden over vergunningen en inschrijfprocedures. Dit doet de gemeente samen met de Gouden Gids.

Van start naar groei
Talent moet de ruimte krijgen. Daarom gaat de ABN Amro haar starterskrediet met coach speciaal toespitsen op creatieve ondernemers. ING en Rabobank bieden mentoren aan voor jonge ondernemers, die hen ook met de financiering helpen.

Sfeer
Mensen en bedrijven moeten zich in de stad welkom en gewaardeerd voelen. Daarom krijgen horeca- en gemeentelijk personeel een hospitality training.

Ruimte
Creativiteit en ondernemerschap moet fysieke ruimte krijgen in de stad. Daarom stelt de gemeente en het bedrijfsleven ruimte beschikbaar. Voorbeelden van beschikbare ruimtes Persberichten van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/persberichten. Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml

27 februari 2006 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 028 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

zijn de Kauwgomballenfabriek en het voormalige Gemeentearchief aan de Amsteldijk. Tevens biedt MTV bedrijfsruimtes en coaching aan.

Reputatie
In het buitenland is het niet helder wat Amsterdam te bieden heeft. Daarom gaan we steviger investeren in city marketing. KLM is bereid om actief mee te werken. Amsterdam investeert meer in evenementenbeleid. Het evenement Picnic/Cross Media Week wordt uitgebreid met als doel een jaarlijks terugkerend evenement met internationale uitstraling en een groei naar 25.000 bezoekers.

Wethouder Lodewijk Asscher is blij met de steun voor dit programma Amsterdam Topstad. "Maar we zijn er nog lang niet, dit is een eerste stap. De deuren blijven openstaan voor alle goede ideeën. Als initiatieven resultaat hebben dan gaan we er mee door. Mochten zaken tegenvallen dan stoppen we er mee en kijken we waar we ons geld beter aan kunnen besteden. De internationale concurrentie dwingt ons ertoe om scherp te sturen op resultaten."

Pb-105