Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB06-075
14 juli 2006

Fors hogere omzet detailhandel

In mei 2006 heeft de detailhandel 12,3 procent meer omzet behaald dan in mei 2005. Omzetontwikkelingen van meer dan 10 procent komen zelden voor, in de afgelopen tien jaar slechts twee keer. Bij een vrijwel ongewijzigd prijsniveau groeide het omzetvolume met bijna 12 procent. De omzet nam over de hele linie toe, maar vooral in de non-foodsector. De omzetontwikkeling in de detailhandel is positief beïnvloed doordat mei 2006 meer koopdagen had dan mei 2005. Na correctie hiervoor blijft er sprake van een fors hogere omzet van ongeveer 10 procent. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

Opvallend grote toename van de omzet non-food De winkels in de non-foodsector realiseerden in mei 2006 opvallend meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet lag bijna 16 procent hoger. De prijzen bleven vrijwel gelijk. Alle onderscheiden branches lieten een omzettoename van meer dan 10 procent zien, met uitzondering van de winkels in huishoudelijke artikelen. Met ruim 18 procent boekten de winkels in bovenkleding de grootste omzetontwikkeling. Overigens kan de sterke groei van de omzet in de non-foodsector in mei 2006 voor een deel worden toegeschreven aan het lage niveau van de omzet in mei 2005.

Ook forse omzettoename foodsector In mei 2006 hebben ook de winkels in de foodsector fors meer omzet geboekt dan in mei 2005. De omzet nam met 7 procent toe, vooral de supermarkten deden het goed. De prijzen waren krap 1 procent hoger dan een jaar eerder, het omzetvolume groeide met ruim 6 procent.

ln.... De totale detailhandelsomzet omvat zowel de door winkels (food en non-food) Technische toelichting
sbc.... Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van behaalde omzet als de omzet van de postorderbedrijven en de ambulante handel.
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn w echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare w artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. CBS Persbericht PB06-075 pagina 1 van 3

Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft mei 2006 een woensdag meer en een zondag minder dan mei 2005. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. De uitkomsten zijn gepubliceerd in StatLine, de statistische database van het CBS op internet.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over april 2006 en het eerste kwartaal 2006 zijn ten opzichte van het persbericht van 16 juni 2006 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB06-075 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2006 2005 mei apr. jan. t/m 1e kwar- jaar mei taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 12,3 4,8# 6,5 5,1 -0,2 Prijs 0,3 0,4 0,1 -0,1 -0,9 Volume 11,9 4,4# 6,4 5,1# 0,7 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 7,0 2,4# 3,7 3,0# -0,5 Prijs 0,6 1,5 0,9 0,7 -0,6 Volume 6,3 0,9 2,8 2,2 0,1 Supermarkten
Omzet 7,6 1,9# 3,8 3,1 -0,4 Prijs 0,8 1,8 1,1 0,9 -0,8 Volume 6,8 0,2 2,7 2,2 0,4 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 3,7 5,3# 3,1 2,1# -0,7 Non-foodwinkels
Omzet 15,6 6,4# 8,6 6,8# 0,0 Prijs 0,2 -0,2 -0,3 -0,6 -1,1 Volume 15,4 6,7# 9,0 7,4# 1,1 Omzet in:
Drogisterijen 13,0 4,7# 7,0 5,7# -1,6 Bovenkledingwinkels 18,3 6,1# 8,0 4,7# 2,0 Textielsupermarkten 13,0 -1,0# 6,8 7,4 0,7 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 15,6 9,3# 10,6 9,3# -0,2 Winkels in consumenten-
elektronica 4) 16,1 7,6# 10,8 10,2# -2,8 Doe-het-zelfwinkels 5) 15,6 4,3# 8,4 7,1# -0,6 Bouwmarkten 14,8 4,6# 8,2 6,9# 1,1 Winkels in huishoudelijke artikelen 5,5 6,0# 2,9 0,7 -4,5 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-075 pagina 3 van 3


---- --