Ingezonden persbericht


Persbericht
Utrecht, 14 juli 2006

Tevredenheid treinreizigers gestegen
70 % geeft NS rapportcijfer 7 of hoger

Meer waardering voor prestaties NS-medewerkers 88,2 % van de treinen reed op tijd Volgens de treinreizigers presteerde NS in het tweede kwartaal van 2006 op veel punten beter dan

in hetzelfde kwartaal van 2005. Het percentage reizigers dat de totale dienstverlening waardeert met een 7 of hoger, steeg met 3% van 67% naar 70%. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006 bedraagt de stijging zelfs 5%. Over de gehele linie is er structureel een stijgende trend op alle aspecten, zowel ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar als ten opzichte van het tweede kwartaal van 2005. Nadat in het eerste kwartaal van 2006 met 86,4% op tijd rijdende treinen al de hoogste punctualiteit sinds 2000 werd bereikt, zorgt het tweede kwartaal nu voor een nieuw record: 88,2% van de treinen kwam op tijd aan (op basis van de Nederlandse norm van 3 minuten). Gemeten naar de internationale norm van 5 minuten reed 93,9% van de treinen op tijd.

NS Directeur Bert Meerstadt: "Door de inspanningen van al onze medewerkers en de investeringen die wij als bedrijf doen stijgt de kwaliteit van onze dienstverlening. Dat weerspiegelt zich ­ gelukkig ­ in de rapportcijfers die de klanten ons geven. Zo ben ik bijvoorbeeld blij dat het aantal reizigers dat zich veilig voelt in de stations en de treinen wederom gestegen is. Maar ook de feitelijke prestaties liegen er niet om: 88,2% van de treinen op tijd is een mooie prestatie. In de internationale vergelijking kwam zelfs 93,9% van onze treinen op tijd aan. Op het gebied van informatie bij vertraging zijn we nog niet waar we willen zijn. Het belang hiervan bleek de afgelopen weken tijdens ontregelingen ten gevolge van de hittegolf. Samen met spoorbeheerder ProRail doen we er alles aan in de verwachting dat onze klanten verbeteringen op korte termijn zullen merken".
Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek dat de consumentenorganisaties en overheid samen met NS verrichten. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal de punctualiteitscijfers die door ProRail gemeten worden. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Ook is een overzicht te vinden op www.ns.nl

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

Klantwaardering NS
2e kwartaal 2006
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft 1 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2006

2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 1e kw 2e kw Algemeen oordeel 50% 50% 56% 66% 67% 65% 70% Op tijd rijden 24% 24% 29% 38% 41% 35% 41% Beschikbaarheid zitplaats 66% 68% 72% 76% 76% 74% 75% Informatie bij vertraging 35% 35% 37% 45% 47% 45% 48% Sociale veiligheid trein en station 65% 62% 65% 69% 71% 72% 74% Reinheid treininterieur en station 43% 40% 44% 52% 51% 52% 53% Klantgerichtheid personeel 52% 52% 55% 57% 55% 54% 57%

Punctualiteit in % 2
Treinen op tijd binnen 3 minuten 3 81,0 82,0 83,6 87,7 86,1 86,4 88,2 Treinen op tijd binnen 5 minuten 3 88,9 90,0 90,8 93,3 92,4 92,9 93,9 Aansluitingen gehaald 90,2 90,1 90,8 92,4 91,2 90,9 91,8 Niet gereden treinen (t.o.v. spoorboekje) 5,1 1,6 1,6 1,4 2,7 1,3 1,0

toelichting

1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
2. Bron punctualiteitcijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --