Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 14 juli 2006
Tevredenheid treinreizigers gestegen
70 % geeft NS rapportcijfer 7 of hoger
Meer waardering voor prestaties NS-medewerkers
88,2 % van de treinen reed op tijd
Volgens de treinreizigers presteerde NS in het tweede kwartaal van 2006 op veel punten beter dan
in hetzelfde kwartaal van 2005. Het percentage reizigers dat de totale dienstverlening waardeert
met een 7 of hoger, steeg met 3% van 67% naar 70%. Ten opzichte van het eerste kwartaal van
2006 bedraagt de stijging zelfs 5%. Over de gehele linie is er structureel een stijgende trend op alle
aspecten, zowel ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar als ten opzichte van het tweede
kwartaal van 2005. Nadat in het eerste kwartaal van 2006 met 86,4% op tijd rijdende treinen al de
hoogste punctualiteit sinds 2000 werd bereikt, zorgt het tweede kwartaal nu voor een nieuw
record: 88,2% van de treinen kwam op tijd aan (op basis van de Nederlandse norm van 3 minuten).
Gemeten naar de internationale norm van 5 minuten reed 93,9% van de treinen op tijd.
NS Directeur Bert Meerstadt: "Door de inspanningen van al onze medewerkers en de investeringen die wij
als bedrijf doen stijgt de kwaliteit van onze dienstverlening. Dat weerspiegelt zich gelukkig in de
rapportcijfers die de klanten ons geven. Zo ben ik bijvoorbeeld blij dat het aantal reizigers dat zich veilig
voelt in de stations en de treinen wederom gestegen is. Maar ook de feitelijke prestaties liegen er niet om:
88,2% van de treinen op tijd is een mooie prestatie. In de internationale vergelijking kwam zelfs 93,9% van
onze treinen op tijd aan. Op het gebied van informatie bij vertraging zijn we nog niet waar we willen zijn.
Het belang hiervan bleek de afgelopen weken tijdens ontregelingen ten gevolge van de hittegolf. Samen
met spoorbeheerder ProRail doen we er alles aan in de verwachting dat onze klanten verbeteringen op korte
termijn zullen merken".
Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk
onderzoek dat de consumentenorganisaties en overheid samen met NS verrichten. Hierin geven reizigers
hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het
bedrijf elk kwartaal de punctualiteitscijfers die door ProRail gemeten worden. In de bijgevoegde tabellen
staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Ook is een overzicht te vinden op www.ns.nl
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
Klantwaardering NS
2e kwartaal 2006
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft 1
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2006
2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 1e kw 2e kw
Algemeen oordeel 50% 50% 56% 66% 67% 65% 70%
Op tijd rijden 24% 24% 29% 38% 41% 35% 41%
Beschikbaarheid zitplaats 66% 68% 72% 76% 76% 74% 75%
Informatie bij vertraging 35% 35% 37% 45% 47% 45% 48%
Sociale veiligheid trein en station 65% 62% 65% 69% 71% 72% 74%
Reinheid treininterieur en station 43% 40% 44% 52% 51% 52% 53%
Klantgerichtheid personeel 52% 52% 55% 57% 55% 54% 57%
Punctualiteit in % 2
Treinen op tijd binnen 3 minuten 3 81,0 82,0 83,6 87,7 86,1 86,4 88,2
Treinen op tijd binnen 5 minuten 3 88,9 90,0 90,8 93,3 92,4 92,9 93,9
Aansluitingen gehaald 90,2 90,1 90,8 92,4 91,2 90,9 91,8
Niet gereden treinen (t.o.v. spoorboekje) 5,1 1,6 1,6 1,4 2,7 1,3 1,0
toelichting
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
2. Bron punctualiteitcijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn
2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --