GVB


Persbericht

Postbus 2131 1000 CC AMSTERDAM 14 juli 2006
T 020 4605972 / 06 53641580 F 020 4605843 www.gvb.nl

GVB wint Ergonomieprijs voor meer tramcomfort

Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB heeft de Ergonomieprijs 2006 gewonnen met de zogeheten 'Comfortizer'. Dit is een instrument waarmee trambestuurders het comfort voor reizigers kunnen verbeteren.
De uitslag van de driejaarlijkse prijs, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt, werd gisteren - 13 juli - bekendgemaakt tijdens het International Ergonomic Association Congres in Maastricht. De jury oordeelde unaniem dat het GVB de meest originele inzending had die het best voldeed aan ergonomische kwaliteiten en waarvan de eindgebruikers een direct resultaat ondervinden.

Reizigers willen snel, veilig en comfortabel worden vervoerd. Het GVB werkt doorlopend aan de verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer. Nieuwe trams en bussen hebben de afgelopen jaren het comfort voor reizigers verbeterd. De Comfortizer is een nieuw instrument waarmee de trambestuurder het comfort voor reizigers verder kan verbeteren. Ook de bestuurders zelf en de conducteurs op de tram hebben profijt van het nieuwe instrument.

Objectieve reiziger
Het unieke van de Comfortizer is dat deze als een objectieve passagier de bestuurder informeert over zijn rijgedrag. Sensoren in het midden en achterin de tram meten de bewegingen van het voertuig. Het meetresultaat krijgt de bestuurder doorlopend gepresenteerd op een display in de bestuurderscabine. Het GVB heeft de Comfortizer afgelopen maanden de uitgetest in enkele nieuwe (Combino)trams. Op basis van de test heeft het GVB besloten het instrument in alle trams te installeren. Bijkomstig effect van de Comfortizer is een lager energieverbruik van de trams, zo verwacht het GVB.

Nieuw
De Comfortizer is vooralsnog enig in zijn soort. Het is geen doorontwikkeling van een eerder model. In het openbaar vervoer in Nederland is het concept tot nu toe niet bekend. De Comfortizer is ontwikkeld door het GVB en de heer M. Hagenaar (Comfortizer Company).

Ergonomieprijs
De ergonomieprijs is een driejaarlijkse prijs die dit jaar voor het eerst is uitgereikt. Uit de 18 inzendingen die voor deze eerste PRS Ergonomie Prijs zijn ontvangen, zijn door de jury (onder leiding van prof. prof.dr.ir. Jan Dul van de Erasmus Universiteit Rotterdam), 3 genomineerden gekozen:


1. De Comfortizer:

Voor meer informatie kunt u bellen met H. van den Berg op het bovenstaande telefoonnummer

Error! Reference source not Datum found. Pagina 2 van 2


2. Een dynamisch routekeuzebord: onderzoek naar het gebruik van grafische routepanelen boven snelwegen voor het bevorderen van de verkeersdoorstroming. Op basis van de resultaten van diverse experimenten is een ontwerp gemaakt voor een praktijktoepassing op de A12. Het onderzoek is uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen, faculteit Psychologie.


3. De rollator: een inventarisatie naar de gebruiksproblemen bij rollators en aanzet tot een herontwerp van de rollator (genaamd Lynx). Deze inventarisatie betrof een afstudeerproject voor de opleiding Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.

Meer informatie: zie http://www.merge.nl/ergonoom

Het GVB verzorgt het openbaar vervoer in Amsterdam. Gemiddeld zevenhonderdduizend reizigers maken dagelijks gebruik van de metro, de tram, de bus of de veerpont. Het kwaliteitsstreven van de vierduizend medewerkers van het GVB is gericht op openbaar vervoer dat op tijd rijdt en dat veilig, schoon en klantvriendelijk is. Het GVB voert het openbaar vervoer in Amsterdam uit in opdracht van het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA).