Gemeente Amsterdam



Kunst- en cultuurmonitor Amsterdam 2006

14 juli 2006

In Amsterdam gebeurt het. Vraag een willekeurige Nederlander naar het Rijksmuseum, Carré of Paradiso en hij noemt Amsterdam. Maar wat gebeurt er echt in Amsterdam? Waar gaan de Amsterdammers zelf uit? Gaan ze zelf ook naar die bekende musea (en weten ze eigenlijk waar ze in de stad te vinden zijn)? En waar gaan ze dansen? En wie gaan er dan dansen? En heeft het zin om aandacht aan kunst te besteden op school, of zijn je vader en moeder veel belangrijker? In deze tweede cultuurmonitor gaan we in op deze vragen.

Concertgebouw (13 Kb) Amsterdammers, kunst en cultuur

Amsterdammers bezoeken meer voorstellingen en musea dan de gemiddelde Nederlander. Ook de bioscoop en uitgaansgelegenheden worden veel bezocht. Er zijn een paar accentverschuivingen in de cultuurparticipatie ten opzichte van de vorige monitor uit 2002: mensen gaan wat vaker naar een voorstelling of concert of een festival en wat minder vaak naar de film of het museum.

Emancipatie allochtone jongeren

Opleidingsniveau, leeftijd en etnische achtergrond zijn van invloed op de participatie. Vooral mensen met een laag opleidingsniveau en Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond maken minder gebruik van het cultuuraanbod dan autochtone Amsterdammers. Westerse allochtonen, met name de expats, maken juist veel gebruik van het cultuuraanbod. Wel blijkt de uitgangspositie van allochtone jongeren beter te worden: zij zijn beduidend actiever op cultureel gebied dan hun ouders. Door het stijgende opleidingsniveau van deze groep jongeren zal de cultuurparticipatie in de toekomst naar verwachting dichter bij die van Nederlandse jongeren komen te liggen.

Onder elkaar

Over het algemeen zijn Amsterdammers tevreden over het culturele klimaat. Jongeren met een Turkse en Marokkaanse achtergrond vormen hierop een uitzondering, zij zijn minder tevreden over het aanbod van podiumkunsten en vinden dat dit minder goed aansluit bij hun cultuur. Zij bezoeken juist ook vaker dan gemiddeld zogenaamde informele bijeenkomsten. Voor een aanzienlijk deel van de Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond, in het bijzonder de volwassenen, geldt dat zij weliswaar nauwelijks gebruik maken van het reguliere culturele aanbod, maar juist veel vaker dan andere Amsterdammers informele feesten bezoeken.

Cultuur in een diverse stad

Voor de cultuurparticipatie in de toekomst zijn drie ontwikkelingen van belang.
Ten eerste is er de basistrend waarbij groepen die nu minder participeren dat meer zullen gaan doen in de toekomst. Deze groepen zullen meer op de gemiddelde Amsterdammer gaan lijken. Een stijgend opleidingsniveau en nieuwe schoolprogramma's dragen bij aan deze ontwikkeling.
Ten tweede zal er in toenemende mate sprake zijn van diversiteit in het aanbod. Nieuwe Amsterdammers brengen hun eigen cultuur mee en met een groeiende verankering in de samenleving zullen ook deze nieuwe cultuuruitingen hun plaats krijgen.
Ten derde zullen er mengvormen ontstaan, zowel in de samenstelling van het publiek als in het culturele aanbod. Door toenemende contactmogelijkheden, op HBO's, op universiteiten maar juist ook in de concertzalen en bij de podia mag verwacht worden dat, naast de gescheiden circuits deze vermenging onomkeerbaar is. Voor elk van deze drie ontwikkelingen geldt dat deze van invloed is op het publiek, maar ook op de aanbieders van cultuur en op de accommodaties waarin het Amsterdamse cultuuraanbod zijn publiek vindt.