Kunst- en cultuurmonitor Amsterdam 2006
14 juli 2006
In Amsterdam gebeurt het. Vraag een willekeurige Nederlander naar het
Rijksmuseum, Carré of Paradiso en hij noemt Amsterdam. Maar wat
gebeurt er echt in Amsterdam? Waar gaan de Amsterdammers zelf uit?
Gaan ze zelf ook naar die bekende musea (en weten ze eigenlijk waar ze
in de stad te vinden zijn)? En waar gaan ze dansen? En wie gaan er dan
dansen? En heeft het zin om aandacht aan kunst te besteden op school,
of zijn je vader en moeder veel belangrijker? In deze tweede
cultuurmonitor gaan we in op deze vragen.
Concertgebouw (13 Kb) Amsterdammers, kunst en cultuur
Amsterdammers bezoeken meer voorstellingen en musea dan de gemiddelde
Nederlander. Ook de bioscoop en uitgaansgelegenheden worden veel
bezocht. Er zijn een paar accentverschuivingen in de
cultuurparticipatie ten opzichte van de vorige monitor uit 2002:
mensen gaan wat vaker naar een voorstelling of concert of een festival
en wat minder vaak naar de film of het museum.
Emancipatie allochtone jongeren
Opleidingsniveau, leeftijd en etnische achtergrond zijn van invloed op
de participatie. Vooral mensen met een laag opleidingsniveau en
Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond maken minder
gebruik van het cultuuraanbod dan autochtone Amsterdammers. Westerse
allochtonen, met name de expats, maken juist veel gebruik van het
cultuuraanbod. Wel blijkt de uitgangspositie van allochtone jongeren
beter te worden: zij zijn beduidend actiever op cultureel gebied dan
hun ouders. Door het stijgende opleidingsniveau van deze groep
jongeren zal de cultuurparticipatie in de toekomst naar verwachting
dichter bij die van Nederlandse jongeren komen te liggen.
Onder elkaar
Over het algemeen zijn Amsterdammers tevreden over het culturele
klimaat. Jongeren met een Turkse en Marokkaanse achtergrond vormen
hierop een uitzondering, zij zijn minder tevreden over het aanbod van
podiumkunsten en vinden dat dit minder goed aansluit bij hun cultuur.
Zij bezoeken juist ook vaker dan gemiddeld zogenaamde informele
bijeenkomsten. Voor een aanzienlijk deel van de Amsterdammers met een
Turkse en Marokkaanse achtergrond, in het bijzonder de volwassenen,
geldt dat zij weliswaar nauwelijks gebruik maken van het reguliere
culturele aanbod, maar juist veel vaker dan andere Amsterdammers
informele feesten bezoeken.
Cultuur in een diverse stad
Voor de cultuurparticipatie in de toekomst zijn drie ontwikkelingen
van belang.
Ten eerste is er de basistrend waarbij groepen die nu minder
participeren dat meer zullen gaan doen in de toekomst. Deze groepen
zullen meer op de gemiddelde Amsterdammer gaan lijken. Een stijgend
opleidingsniveau en nieuwe schoolprogramma's dragen bij aan deze
ontwikkeling.
Ten tweede zal er in toenemende mate sprake zijn van diversiteit in
het aanbod. Nieuwe Amsterdammers brengen hun eigen cultuur mee en met
een groeiende verankering in de samenleving zullen ook deze nieuwe
cultuuruitingen hun plaats krijgen.
Ten derde zullen er mengvormen ontstaan, zowel in de samenstelling van
het publiek als in het culturele aanbod. Door toenemende
contactmogelijkheden, op HBO's, op universiteiten maar juist ook in de
concertzalen en bij de podia mag verwacht worden dat, naast de
gescheiden circuits deze vermenging onomkeerbaar is.
Voor elk van deze drie ontwikkelingen geldt dat deze van invloed is op
het publiek, maar ook op de aanbieders van cultuur en op de
accommodaties waarin het Amsterdamse cultuuraanbod zijn publiek vindt.
Gemeente Amsterdam