RandstandRail




14-7-2006
Laatste liggers maken verbinding met tramplatform compleet

Tramplatform station Den Haag Centraal, het Anna van Buerenviaduct en het Muzenviaduct volledig verbonden

Afgelopen donderdag werd met het inhijsen van het laatste viaductdeel het nieuwe Anna van Buerenviaduct volledig verbonden met het tramplatform op station Den Haag Centraal. Zowel op woensdag als op donderdag was de aannemer druk doende om in totaal negentien liggers op zijn plaats te hijsen.

Vrijdag werd het onbrekende deel tussen het Muzenviaduct en het tramplatform opgevuld met veertien nieuwe liggers. De vele wachtenden voor de tram op één van de noodperrons hadden een eerste klas uitzicht op de hijswerkzaamheden. Menigeen keek dan ook zijn ogen uit want de aannemer had twee hijskranen ingezet, die samen een ligger moesten op tillen vanwege de weinige ruimte die overbleef tussen dak en tramplatform. Nu alle viaducten weer volledig op elkaar zijn aangesloten, kan de aannemer verder met de verbouwing van het tramplatform en de beide viaducten.

Helaas is het tramplatform nog niet helemaal gereed wanneer RandstadRail op 3 september gaat rijden. De RandstadRail-voertuigen zullen samen met de HTM-trams over de buitenste sporen van het tramplatform rijden, terwijl het middendeel van het tramplatform nog wordt afgebouwd. Op 10 december verhuizen de rode HTM-trams naar de binnenste twee sporen en kunnen reizigers gebruik maken van het vernieuwde tramplatform. Twee eilandperrons zorgen voor een snelle overstap. Ieder eilandperron krijgt de beschikking over één lift en aan weerszijden trappen en roltrappen.

fotografie: BAM Civiel