RandstandRail
14-7-2006
Laatste liggers maken verbinding met tramplatform compleet
Tramplatform station Den Haag Centraal, het Anna van Buerenviaduct en
het Muzenviaduct volledig verbonden
Afgelopen donderdag werd met het inhijsen van het laatste viaductdeel
het nieuwe Anna van Buerenviaduct volledig verbonden met het
tramplatform op station Den Haag Centraal. Zowel op woensdag als op
donderdag was de aannemer druk doende om in totaal negentien liggers
op zijn plaats te hijsen.
Vrijdag werd het onbrekende deel tussen het Muzenviaduct en het
tramplatform opgevuld met veertien nieuwe liggers. De vele wachtenden
voor de tram op één van de noodperrons hadden een eerste klas uitzicht
op de hijswerkzaamheden. Menigeen keek dan ook zijn ogen uit want de
aannemer had twee hijskranen ingezet, die samen een ligger moesten op
tillen vanwege de weinige ruimte die overbleef tussen dak en
tramplatform. Nu alle viaducten weer volledig op elkaar zijn
aangesloten, kan de aannemer verder met de verbouwing van het
tramplatform en de beide viaducten.
Helaas is het tramplatform nog niet helemaal gereed wanneer
RandstadRail op 3 september gaat rijden. De RandstadRail-voertuigen
zullen samen met de HTM-trams over de buitenste sporen van het
tramplatform rijden, terwijl het middendeel van het tramplatform nog
wordt afgebouwd. Op 10 december verhuizen de rode HTM-trams naar de
binnenste twee sporen en kunnen reizigers gebruik maken van het
vernieuwde tramplatform. Twee eilandperrons zorgen voor een snelle
overstap. Ieder eilandperron krijgt de beschikking over één lift en
aan weerszijden trappen en roltrappen.
fotografie: BAM Civiel