Gemeente Harderwijk


Bezoekers geven 7,5 voor dienstverlening in stadswinkel

In de laatste week van april heeft TNS Nipo een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder bezoekers van de stadswinkel. De 90 deelnemers aan het onderzoek waardeerden de dienstverlening in hun totaaloordeel met een goede 7,5. Zij waren over het algemeen zeer positief over zaken als deskundigheid en vriendelijkheid van de baliemedewerkers. Ook de korte wachttijden scoorden hoog.

Het onderzoek van TNS Nipo heeft gelijktijdig plaatsgevonden in 59 gemeenten. Het is onderdeel van de Benchmarking Publiekszaken, een project waarin gemeenten zich met elkaar vergelijken.

Resultaten
In totaal hebben 90 bezoekers van de stadswinkel meegewerkt aan het onderzoek. De deelnemers hebben een lijst ingevuld met vragen over onder andere de geboden service en over het gemeentehuis. Het totaaloordeel over de klanttevredenheid kwam uit op een 7,5. Zeker omdat het onderzoek nu plaatsvond in een drukkere periode dan de voorgaande onderzoeken in 2002 en 2004, is dit een prestatie waar de stadswinkel extra trots op is. Hoewel het rapportcijfer iets lager is dan de eerdere onderzoeken, zijn de afzonderlijke uitkomsten goed vergelijkbaar.

Met de 7,5 scoort de gemeente Harderwijk boven het gemiddelde van de deelnemende gemeenten. De hoogste score - een 8,0 - was voor de gemeente Ridderkerk.

Positieve indruk
De bezoekers zijn zeer te spreken over de stadswinkel: 87% geeft aan dat het bezoek heeft voldaan aan de verwachtingen; 13% daarvan geeft zelfs aan dat het de verwachtingen heeft overtroffen. Wat betreft (klant)vriendelijkheid, deskundigheid, presentatie, inlevingsvermogen en duidelijkheid van de verstrekte informatie, scoren de medewerkers van de stadswinkel een ruime 8. Hetzelfde geldt voor de wachtruimte en wachttijd. Bijna 80% van de bezoekers geeft aan dat zij minder dan 5 minuten hebben gewacht voordat zij geholpen werden.

Opvallend detail is dat zo'n 50% van de bezoekers e-mail en internet een goed alternatief vindt voor een bezoek aan de stadswinkel. De gemeente verwacht dan ook met het sinds begin mei geopende digitale loket in deze toenemende behoefte te kunnen voorzien.

Verbeterpunten
De bezoekers waren minder tevreden over de prijs van de producten en de openingstijden van de stadswinkel. Met een 6,5 respectievelijk 6,3 waren dit de aspecten met het laagste rapportcijfer. Belangrijk te vermelden is dat de prijs van de producten het minst te beïnvloeden is. Dit komt omdat veel bedragen grotendeels bestaan uit rijksleges, die de gemeente moet afdragen aan het rijk. Overigens is een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie in onze gemeente meer dan 25% goedkoper dan het landelijk gemiddelde.

Het positieve resultaat van het klanttevredenheidsonderzoek is zeker geen reden om nu achterover te leunen. Het verbeteren van de dienstverlening staat hoog op de agenda. Dat betekent dat de verbeterpunten, zoals openingstijden, worden meegenomen bij de evaluatie van de stadswinkel.

Dat de medewerkers van burgerzaken ook zelf actief meedenken over het verbeteren van de dienstverlening blijkt wel uit het feit dat bezoekers van de stadswinkel sinds najaar 2005 gratis kunnen parkeren aan de Scheepssingel. Dit initiatief werd gelanceerd door de coördinator burgerzaken. Daarmee is een verbeterpunt uit het vorige onderzoek concreet opgepakt.

Meer weten over de resultaten van het onderzoek? U kunt het op deze website nalezen. Daarnaast liggen de volledige resultaten van het onderzoek ter inzage in de stadswinkel.

Resultaten klanttevredenheidsonderzoek baliedienstverlening >>>