KPN NV

|
| |

|                                      |                            |
|NS en KPN willen verder met reisinfo, |                            |
|tv en internet in de trein            |                            |
|                                      |                            |
NS en KPN gaan de komende maanden gezamenlijk verder met de voorbereidingen voor de grootschalige invoering van reisinformatie, tv en draadloos internet voor treinreizigers. De bedrijven hebben naar aanleiding van een succesvolle proef eerder dit jaar hiertoe een intentieverklaring getekend. Beide partijen verwachten in het najaar tot een definitieve samenwerkingsovereenkomst te komen.

NS wil met reisinformatie, tv en draadloos internet treinreizigers nieuwe mogelijkheden bieden om de reistijd naar eigen keuze in te vullen. Dit past in het streven naar continue verbetering van de dienstverlening aan haar klanten. Beide partners willen invoering in een groot deel van de intercitytreinen. Reizigers blijven via op maat gemaakte programma's op de hoogte van de meest actuele reisinformatie en het laatste nieuws. Ook kunnen zij voor werk of vermaak gebruik maken van draadloos internet via HotSpots.

KPN zal naast het bieden van de internetfaciliteit ook de exploitatie van specifiek op reizigers gerichte tv-programma's voor zijn rekening nemen. Dit kanaal heeft naar verwachting uiteindelijk een bruto bereik van 240 miljoen reizigers per jaar. Deze samenwerking past bij de ambitie van KPN om zich verder te ontwikkelen van telecombedrijf tot ict- en multimedia-dienstverlener.

De intentie om samen te werken is ontstaan naar aanleiding van een proef eerder dit jaar. De proef met actuele reisinformatie, een tv-programma met actueel nieuws & entertainment en draadloos internet, vond plaats in drie gemoderniseerde intercityrijtuigen op het traject Haarlem - Maastricht. Uit de resultaten blijkt dat reizigers actuele reisinformatie in de trein in combinatie met infotainment (nieuws, sport, weer en entertainment) waarderen. Bovendien geeft een grote groep klanten aan in de toekomst gebruik te zullen maken van de internetmogelijkheid in de trein. Het visueel aanbieden van actuele reisinformatie en overstapmogelijkheden in de trein blijkt een waardevolle aanvulling op de huidige informatievoorzieningen.

Over NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks in Nederland met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2.800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Over KPN
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn telefonie-, internet- en televisiediensten in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Nederland, Duitsland en België, en datadiensten in West-Europa. KPN is marktleider in de belangrijkste segmenten van de Nederlandse telecommunicatiemarkt en werkt actief aan de groei van zijn marktaandeel in de nieuwe IP- en DSL-markten. Via E-Plus en BASE heeft KPN een sterke positie in de mobiele markten van respectievelijk Duitsland en België.

Per 31 maart 2006 bediende KPN met 28.647 medewerkers (26.176 fte's). 6,7 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 2,2 miljoen internetklanten in Nederland alsmede 21,6 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.

.

.
KPN Mediavoorlichting
(070) 44 66300


-----------------------
Persbericht

|Datum                  |
|24 juli 2006           |
|Nummer                 |
|051                    |

---- --