PwC: Media-industrie groeit door breedband en games
Pwc
http://www.pwc.com/nl
PricewaterhouseCoopers presenteert Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010
De wereldwijde entertainment- en media-industrie zal naar verwachting met gemiddeld 6,6%
per jaar groeien naar 1,8 biljoen dollar in 2010, zo voorspelt PricewaterhouseCoopers
(PwC) in haar recent verschenen publicatie Global Entertainment and Media Outlook:
2006-2010. Wereldwijd blijven (draadloos) breedbandinternet en videogames de snelst
groeiende marktsegmenten. Ook het aantal mobiele telefoonabonnementen neemt de komende
vijf jaar nog fors toe. Azië Pacific is nog steeds de snelst groeiende regio dankzij
explosieve groei in China en India.
Het rapport concludeert verder dat de groei van online consumentenbestedingen explosief
is. Digitale technologieën, vooral breedbandinternet en mobiele toepassingen, worden
steeds gebruiksvriendelijker en lucratiever als distributiekanaal, en veranderen de manier
waarop consumenten omgaan met entertainment- en mediacontent. Zo is er volgens de Outlook
in 2005 op wereldwijde schaal 19 miljard dollar uitgegeven via online en draadloze
kanalen. Dit bedrag zal in 2010 toenemen tot maar liefst 67 miljard. Daarmee is dit
één van de meest groeiende sectoren wereldwijd.
John Middelweerd, lead-partner in de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk, zegt
hierover het volgende: 'De explosieve stijging van het aantal breedbandaansluitingen
vormt de motor achter de groei van de entertainment- en media-industrie. Vrijwel elk
segment gaat van fysieke distributie over op digitale distributie van content. De daling
van de fysieke distributie van content wordt min of meer gecompenseerd door digitale
distributie die de drijvende kracht is achter de nieuwe groeikansen. Daarnaast biedt de
beschikbaarheid van digitale distributie onder licentie de huidige consument een
alternatief voor illegale praktijken. Het wordt steeds aantrekkelijker voor consumenten
om op legale wijze, tegen betaling, content als muziek, films, ringtones en videogames te
downloaden.' Middelweerd verwacht dat opkomende ontwikkelingen als digitale- televisie en
telefonie voor een nieuwe groeispurt in met name westerse regio's zal zorgen.
In 2005 hadden wereldwijd 187 miljoen huishoudens een breedbandverbinding vergeleken met
slechts 30 miljoen in 2001. In 2010 zal dit aantal zijn toegenomen tot 433 miljoen, een
gemiddelde jaarlijkse groei van 18,3%. De toename van draadloze abonnementen en de uitrol
van 'next generation'-toestellen en snelle draadloze netwerken zorgen daarnaast voor een
groei van mobiele markten. Het aantal mensen met een mobiel telefoonabonnement groeit van
1,8 miljard abonnees in 2005 naar 2,8 miljard abonnees in 2010. Dit is een gemiddelde
jaarlijkse groei van 9,1%.
PwC verwacht dat Azië, met een jaarlijkse groei van 9,2%, op basis van de
onderliggende economische groei en regionale ontwikkelingen en initiatieven, de snelst
groeiende regio zal blijven voor de entertainment- en media-industrie. De groei is vooral
te danken aan de 'double- digit'-stijging van Internet, televisiedistributie, casino- en
overige gereguleerde spellen en videogames. PwC voorziet dat China in 2009 Japan voorbij
zal streven als de grootste markt in Azië Pacific. De zomerspelen in Peking in 2008
fungeren daarbij als belangrijke aanjager. Ook de Oost Europese landen in de EMEA regio
(Europa, Midden-Oosten, Afrika) en de Latijns Amerikaanse landen zullen de komende vijf
jaar een bovengemiddelde groei realiseren. De Verenigde Staten blijft weliswaar de
grootste regionale markt, maar de jaarlijkse groei blijft hier met 5,6% de komende vijf
jaar achter bij andere regio's.
Hoewel illegale praktijken nog steeds een nadelige invloed hebben op de verkoop in een
groot aantal markten, zal deze invloed op de legale verkoop cumulatief steeds minder
worden, zo voorspelt John Middelweerd. 'Illegale praktijken worden steeds verder
teruggedrongen dankzij de inspanningen van brancheorganisaties, overheidsmaatregelen, de
opkomst van gebruiksvriendelijke gelicenseerde alternatieven en betere economische
omstandigheden. In de televisiedistributiemarkt in Azië Pacific blijven illegale
praktijken wel een belangrijk probleem waarvoor nog geen oplossing in zicht is. Voor de
E&M-markt in het algemeen geldt echter dat er steeds minder omzet wordt verloren aan
illegale aanbieders. Dit heeft een positief effect op de eindgebruikersmarkt in het
algemeen.'