PwC: Media-industrie groeit door breedband en games

Pwc

http://www.pwc.com/nl

PricewaterhouseCoopers presenteert Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010

De wereldwijde entertainment- en media-industrie zal naar verwachting met gemiddeld 6,6% per jaar groeien naar 1,8 biljoen dollar in 2010, zo voorspelt PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar recent verschenen publicatie Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010. Wereldwijd blijven (draadloos) breedbandinternet en videogames de snelst groeiende marktsegmenten. Ook het aantal mobiele telefoonabonnementen neemt de komende vijf jaar nog fors toe. Azië Pacific is nog steeds de snelst groeiende regio dankzij explosieve groei in China en India.

Het rapport concludeert verder dat de groei van online consumentenbestedingen explosief is. Digitale technologieën, vooral breedbandinternet en mobiele toepassingen, worden steeds gebruiksvriendelijker en lucratiever als distributiekanaal, en veranderen de manier waarop consumenten omgaan met entertainment- en mediacontent. Zo is er volgens de Outlook in 2005 op wereldwijde schaal 19 miljard dollar uitgegeven via online en draadloze kanalen. Dit bedrag zal in 2010 toenemen tot maar liefst 67 miljard. Daarmee is dit één van de meest groeiende sectoren wereldwijd.

John Middelweerd, lead-partner in de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk, zegt hierover het volgende: 'De explosieve stijging van het aantal breedbandaansluitingen vormt de motor achter de groei van de entertainment- en media-industrie. Vrijwel elk segment gaat van fysieke distributie over op digitale distributie van content. De daling van de fysieke distributie van content wordt min of meer gecompenseerd door digitale distributie die de drijvende kracht is achter de nieuwe groeikansen. Daarnaast biedt de beschikbaarheid van digitale distributie onder licentie de huidige consument een alternatief voor illegale praktijken. Het wordt steeds aantrekkelijker voor consumenten om op legale wijze, tegen betaling, content als muziek, films, ringtones en videogames te downloaden.' Middelweerd verwacht dat opkomende ontwikkelingen als digitale- televisie en telefonie voor een nieuwe groeispurt in met name westerse regio's zal zorgen.

In 2005 hadden wereldwijd 187 miljoen huishoudens een breedbandverbinding vergeleken met slechts 30 miljoen in 2001. In 2010 zal dit aantal zijn toegenomen tot 433 miljoen, een gemiddelde jaarlijkse groei van 18,3%. De toename van draadloze abonnementen en de uitrol van 'next generation'-toestellen en snelle draadloze netwerken zorgen daarnaast voor een groei van mobiele markten. Het aantal mensen met een mobiel telefoonabonnement groeit van
1,8 miljard abonnees in 2005 naar 2,8 miljard abonnees in 2010. Dit is een gemiddelde jaarlijkse groei van 9,1%.

PwC verwacht dat Azië, met een jaarlijkse groei van 9,2%, op basis van de onderliggende economische groei en regionale ontwikkelingen en initiatieven, de snelst groeiende regio zal blijven voor de entertainment- en media-industrie. De groei is vooral te danken aan de 'double- digit'-stijging van Internet, televisiedistributie, casino- en overige gereguleerde spellen en videogames. PwC voorziet dat China in 2009 Japan voorbij zal streven als de grootste markt in Azië Pacific. De zomerspelen in Peking in 2008 fungeren daarbij als belangrijke aanjager. Ook de Oost Europese landen in de EMEA regio (Europa, Midden-Oosten, Afrika) en de Latijns Amerikaanse landen zullen de komende vijf jaar een bovengemiddelde groei realiseren. De Verenigde Staten blijft weliswaar de grootste regionale markt, maar de jaarlijkse groei blijft hier met 5,6% de komende vijf jaar achter bij andere regio's.

Hoewel illegale praktijken nog steeds een nadelige invloed hebben op de verkoop in een groot aantal markten, zal deze invloed op de legale verkoop cumulatief steeds minder worden, zo voorspelt John Middelweerd. 'Illegale praktijken worden steeds verder teruggedrongen dankzij de inspanningen van brancheorganisaties, overheidsmaatregelen, de opkomst van gebruiksvriendelijke gelicenseerde alternatieven en betere economische omstandigheden. In de televisiedistributiemarkt in Azië Pacific blijven illegale praktijken wel een belangrijk probleem waarvoor nog geen oplossing in zicht is. Voor de E&M-markt in het algemeen geldt echter dat er steeds minder omzet wordt verloren aan illegale aanbieders. Dit heeft een positief effect op de eindgebruikersmarkt in het algemeen.'