Ingezonden persbericht


Netprofiler, persbericht

Amstelveen, 25 juli 2006

Internet Brokersonderzoek 2006 wijst uit: Beleggingssites grootbanken schieten flink te kort


. Websites BinckBank en Alex Beleggersbank als beste beoordeeld


. Beleggingssites grootbanken scoren slecht op gebruiksvriendelijkheid, geboden informatie en functionaliteiten


. 28% van de klanten van grootbanken overweegt te switchen van broker

Uit jaarlijks onderzoek van online marketingbureau Netprofiler naar online beleggen blijkt dat de beleggingssites van de grootbanken ABN AMRO, Rabobank, Postbank, SNS Bank, ING Bank en Fortis Bank flink te kort schieten in vergelijking met de beleggingsspecialisten BinckBank en Alex Beleggersbank. In het Netprofiler Internet Brokersonderzoek 2006 zijn de negen grootste internet brokers van Nederland aan een expertonderzoek en een klantonderzoek onderworpen. In beide onderzoeken scoort BinckBank als beste, direct gevolgd door Alex Beleggersbank. De grootbanken scoren vooral slecht op kenmerken als gebruiksvriendelijkheid, geboden informatie en functionaliteiten.

Onderzoeksresultaten
De scores van het expertonderzoek en het klantonderzoek leveren de volgende totaal waardering:

Bron: Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2006.

BinckBank en Alex Beleggersbank hebben de beste Nederlandse beleggingssites. Zij scoren zowel in het expertonderzoek als in het klantonderzoek beduidend hoger dan de sites van de andere zeven onderzochte instellingen. Gemiddeld scoren zij bijna een 8. Uit het onderzoek komt naar voren dat BinckBank op kenmerken als geboden functionaliteiten, geboden informatie en design nog net iets beter scoort dan Alex Beleggersbank. De beleggingssites van Rabobank, ABN AMRO, Robeco en ING Bank scoren een stuk slechter met eindcijfers tussen de 6,5 en de 6,9. Postbank, SNS Bank en Fortis Bank scoren bij zowel in het expertonderzoek als in het klantenonderzoek het laagst.

Onderzoeksopzet
Het klantonderzoek is uitgevoerd onder totaal 320 beleggingsklanten van de verschillende instellingen. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in de vorm van een online enquête met behulp van de online onderzoekssoftware van SF Surveyworld. De respondenten is onder andere gevraagd met welk cijfers ze deelaspecten en de totale website van hun internet broker waarderen en of ze overwegen om te switchen van beleggingsinstelling. De onderzoeksgegevens zijn vergaard in de maanden mei t/m juli 2006.

In het expertonderzoek zijn de aanbieders door internet experts van Netprofiler (www.netprofiler.nl) beoordeeld op 10 hoofdcriteria waaronder aanmeldproces, geboden functionaliteiten, geboden informatie, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Deze hoofdcriteria zijn onderverdeeld in een groot aantal subonderdelen. Elk instelling heeft een waardering van 1 tot 10 gekregen voor elk van de onderdelen waarbij een 10 staat voor uitmuntend. Op basis van deze 10 waarderingen is een gemiddelde expertscore vastgesteld. Deze unieke wijze van expert onderzoek heeft Netprofiler de afgelopen jaren ontwikkeld op basis van een uitgebreide literatuurstudie en vele eerder onderzoeken. Tot slot is het eindcijfer per beleggingsinstelling vastgesteld door het gemiddelde cijfer te berekenen van het expertonderzoek en het klantonderzoek.

BinckBank en Alex Beleggersbank bieden meer
Volgens Frans Appels, directeur van het online marketing bureau Netprofiler, is het geen verrassing dat BinckBank en Alex Beleggersbank steeds meer klanten naar zich toe trekken: "Binck en Alex bieden meer functionaliteiten zoals streaming koersinformatie, betere gebruiksvriendelijkheid en veel uitgebreidere (fonds)informatie dan de andere beleggingsinstellingen. Daarnaast zijn hun prijzen beduidend lager. Geen wonder dat steeds meer klanten van de grootbanken switchen." Slechts drie van de onderzochte instellingen bieden streaming koersinformatie: ABN AMRO, Alex Beleggersbank en BinckBank. Dit is bijzonder bruikbaar voor de actieve belegger die direct wil inspelen op de actuele koersen. Tevens bieden deze drie instellingen veel technische analyses, aan- en verkoop adviezen en fundamentele analyses. Postbank, SNS Bank en Fortis Bank scoren dikke onvoldoendes voor de informatie die ze beleggingsklanten bieden. De site van ING Bank wordt goed gewaardeerd op kenmerken als vormgeving, usability en design. Rabobank, Robeco, SNS Bank en ING Bank scoren goed op betrouwbaarheid.

Het valt over het algemeen niet mee om als niet klant van een grootbank bij een grootbank te gaan beleggen. De grootbanken lijken zich vooral te bekommeren om hun eigen betaalklanten en niet echt behoefte te hebben aan totaal nieuwe beleggingsrelaties. Niet alleen is het in veel gevallen noodzakelijk om je op een kantoor van deze instelling te melden, ook duurt het hele aanmeldproces in sommige gevallen langer dan een maand. Alleen bij Alex Beleggersbank en BinckBank is het mogelijk om binnen een week na aanvraag van een rekening je eerste order te plaatsen.

28% van klanten grootbanken overweegt over te stappen Van alle respondenten geeft maar liefst 1 op de 5 respondenten (20%) aan dat ze overwegen om bij een andere instelling te gaan beleggen. Bij de klanten van de grootbanken ligt dit percentage zelfs op 28%. Maar liefst 40% van de SNS Bank klanten overweegt om een andere broker te zoeken. Bij Rabobank (28%), Fortis (25%) en de Postbank (25%) liggen deze percentages ook hoger dan gemiddeld. Robeco (10%), BinckBank (12%) en Alex Beleggersbank (13%) hebben de laagste percentages klanten die overwegen te switchen.

Bron: Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2006

Op de vraag via welke instelling men dan eventueel zou willen beleggen wordt BinckBank door maar liefst 55% van de respondenten genoemd. Alex Beleggersbank is goede tweede met 31% van de potentiële switchers. Alle andere instellingen scoren onder de 10%.

Bron: Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2006

De belangrijkste reden waarom mensen bij een bepaalde broker beleggen is dat zij al klant waren bij deze instelling. Deze reden wordt door 51% van de respondenten genoemd. Vooral klanten van Rabobank (81%), ABN AMRO (71%) en Postbank (63%) noemen dit als belangrijkste reden. De tweede reden waarom respondenten bij een bepaalde belegginginstelling beleggen is omdat deze goedkoop is. Van de respondenten noemt 35% dit als reden. Op dit kenmerk scoren vooral klanten van BinckBank (72%) en Alex Beleggersbank (51%) hoog.

Conclusie
Samenvattend kan geconcludeerd worden dat de beleggingssites van de grootbanken achterlopen bij de specialisten BinckBank en Alex Beleggersbank. Deze twee scoren met name op gebruiksvriendelijkheid, geboden informatie en geboden functionaliteiten beduidend beter dan de grootbanken. Een aanzienlijk deel van de klanten van grootbanken geeft aan dat zij overwegen te switchen naar BinckBank en Alex Beleggersbank. Deze beleggingsspecialisten kunnen de komende tijd een toestroom van nieuwe klanten verwachten.

Over Netprofiler
Netprofiler is een online marketing bureau dat gespecialiseerd in het het meten en verbeteren van online resultaten. Netprofiler helpt bedrijven door het adviseren over websites, online communicatie en webstatistieken. Netprofiler bouwt geen sites maar helpt bedrijven om meer online bezoekers te generen, de gebruiksvriendelijkheid van websites te verhogen en de conversie op websites te verbeteren. Netprofiler werkt voor diverse klanten zoals KPN, Reed Business Information, VNU Business Publications, SDU, Robeco, Acadium Bastion en Gispen.

NOOT AAN DE REDACTIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frans Appels van Netprofiler T. 020 - 3459488 / 06 - 44960798
Bouwerij 4
1185 XX AMSTELVEEN
www.netprofiler.nl
frans@netprofiler.nl

---- --