Ingezonden persbericht


Media alert

Menselijke aspecten 'hot' in modern outsourcingstraject

Peak Bros' hot or not laat zien wat wel en niet meer kan bij uitbesteden

Rotterdam, 25 juli 2006 - De nieuwste uitbestedingstrajecten kenmerken zich door een grote betrokkenheid van medewerkers en een sterke focus op organisatiecultuuraspecten. Het terugdringen van kosten is niet meer het enige uitgangspunt van moderne outsourcing in Nederland. Dat stelt Peak Bros aan de hand van praktijkanalyses. De specialist op het gebied van service management brengt de huidige stand van zaken op het gebied van outsourcing in kaart met een 'hot or not'-overzicht.

Wat niet meer kan is het sturen van een outsourcingstraject op basis van contractuele bepalingen. In de 'not'-lijst zien we dan ook veel contractgerelateerde zaken, die inmiddels achterhaald zijn. Uit praktijkervaringen is immers gebleken dat uitbestedingstrajecten die louter gebaseerd zijn op Service Level Agreement (SLA)-bepalingen gedoemd zijn te mislukken.

Bij 'outsourcing nieuwe stijl' wordt in toenemende mate aandacht besteed aan de wijze waarop culturele integratie tussen beide outsourcing-partners moet plaatsvinden. In het tot stand komen van outsourcing-relaties wegen ook arbeidsvoorwaarden van de betrokken medewerkers steeds zwaarder en bepaalt de afnemer in grote mate de condities. De algemene voorwaarden van de leverancier hebben weinig invloed op de uiteindelijke overeenkomst.

Hot or Not in outsourcing in de zomer van 2006

Not:

* Het kiezen van de goedkoopste aanbieder

* Het hanteren van een vaste prijsafspraak
* Belangrijke personen over laten gaan naar de externe partij
* Het uit handen geven van complexe IT-systemen
* Het werken met standaard SLA's

* Het overhevelen van activiteiten met een 'big bang'

Hot:

* Het actief integreren van beide organisatieculturen
* Selectie op basis van een niet-openbare aanbestedingsprocedure
* Sterke betrokkenheid van individuele medewerkers in het hele proces
* Een gedetailleerde risico-analyse, inclusief menselijke aspecten
* Evaluatie op basis van klanttevredenheid, niet op basis van serviceniveaus
* Nadruk op kennismanagement

"De afgelopen maanden zijn verschillende grote en kleinere outsourcing-deals weer teruggedraaid omdat de omgeving waarbinnen ze tot stand kwamen onvoldoende aandacht kreeg", aldus Eelco Veltenaar van Peak Bros. "Het is een gunstige ontwikkeling dat organisaties die plannen hebben om te gaan uitbesteden, in toenemende mate kijken naar de menselijke en culturele gevolgen. Aanbieders van outsourcing-diensten moeten hier ook in hun voorwaarden meer rekening mee gaan houden."

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Peak Bros
Peak Bros is een management adviesbureau in Nederland en aanbieder van diensten op het gebied van servicemanagement. De missie is het inrichten en optimaliseren van service-organisaties. Peak Bros adviseert bedrijven o.a. over klantcontact strategieën, beheerstrategieën, inrichtingstrategieën, marketing en communicatie, identiteit marketing en sourcing strategieën. Opdrachtgevers van Peak Bros zijn interne dienstverleners zoals facilitaire, ict en shared service organisaties en externe dienstverleners.

Ingezonden persbericht