voor onmiddelijke vrijgave

Na een crisis is gemiddeld 3,2 jaar nodig om de bedrijfsreputatie te herstellen, zo blijkt uit onderzoek van burson-marsteller

NEW YORK, 25 juli 2006 - Bestuurders over de hele wereld geloven dat een onderneming ruim drie jaar (gemiddeld 3,2 jaar) nodig heeft om te herstellen van een crisis die de bedrijfsreputatie heeft geschaad. Dit blijkt uit marktonderzoek van Burson-Marsteller. Het onderzoek is gebaseerd op de mening van 685 bestuurders uit 65 landen, variërend van algemeen directeuren en hoge functionarissen tot financieel analisten en functionarissen op het vlak van businessmedia en ook ambtenaren. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat het snel openbaar maken van de gegevens van een schandaal of een zakelijke misstap de topprioriteit van het bestuur moet zijn als wordt begonnen met het herstellen van de bedrijfsreputatie.

Burson-Marsteller verricht elke twee jaar marktonderzoek naar de 'drivers' van de reputatie van bestuurders en bedrijven. Het meest recente onderzoek van het bureau ging over de strategieën voor crisisbeheer die bedrijven inzetten om hun reputatie te beschermen en te beheren of om deze weer op te krikken. Uit het marktonderzoek blijkt dat de volgende tien herstelstrategieën voor crisisbeheer het meest worden gebruikt:

. snel openbaar maken van de gegevens van een schandaal of misstap (69%) . tonen hoe de vooruitgang en het herstel verlopen (59%) . onderzoeken wat er misging (58%)
. verbeteren van de bestuurlijke structuur (38%)
. zorgen dat de algemeen directeur en het management goed bereikbaar zijn voor de media (34%) . ontslaan van medewerkers die bij de problemen betrokken waren (32%) . naleven van hoge normen voor het maatschappelijk gedrag van de onderneming (23%) . zorgvuldig herzien van het beleid voor bedrijfsethiek (19%) . inhuren van een externe accountant voor de interne audits (18%) . spijtbetuiging van de algemeen directeur (18%)

"Een crisis kan een verwoestende uitwerking hebben op de bedrijfsreputatie met betrekking tot de winstgevendheid, de geloofwaardigheid, de concurrentiepositie en het vermogen om topmedewerkers aan te trekken en te behouden," aldus Deborah Bowker, hoofd van de Amerikaanse Corporate/Financial Practice van Burson-Marsteller: "Toch kunnen bedrijven, als zij een goed uitgewerkte en geïntegreerde herstelstrategie aanhouden, de hersteltijd verkorten en eerder op de markt in genade worden aangenomen met een gezuiverde bedrijfsreputatie."

Voor crisisbeheer en het hooghouden van de bedrijfsreputatie is het doorvoeren van een communicatiestrategie van even groot belang. Voor een snel herstel is het cruciaal dat de juiste boodschap wordt geformuleerd en dat deze door de juiste mensen wordt geleverd, aan het juiste publiek en via een mix van oude en nieuwe kanalen, zo blijkt uit het onderzoek van Burson-Marsteller. Bowker: "Een dergelijke strategie zorgt er niet alleen voor dat alles perfect verloopt, maar geeft het bedrijf ook de mogelijkheid om met regelmaat de vooruitgang te meten. Dit punt werd door 14% van de ondervraagden aangevoerd als een belangrijk onderdeel van de herstelstrategie."

Een van de meest verassende uitkomsten van het onderzoek was dat slechts 5% van de bestuurders gelooft dat het updaten van de website een effectief middel kan zijn voor crisisbeheer en het herstel van de bedrijfsreputatie.

"Als een bedrijf worstelt met de reputatie kan het gebruik maken van websites en overige interactieve middelen om snel en adequaat belangrijke informatie te verschaffen over hoe men omgaat met de crisis en wat er wordt ondernomen om de schade ongedaan te maken," aldus Andy Nibley, algemeen hoofd interactieve middelen bij Burson-Marsteller. "Communicatie via het web vormt voor bedrijfsleiders het meest directe kanaal om informatie te leveren. Dat is van cruciaal belang voor belangrijke interne en externe toehoorders. Als je te maken hebt met een crisis die de bedrijfsreputatie kan beschadigen, is snelheid van het allergrootste belang."

###

Over het onderzoek onder bedrijfsleiders
Burson-Marsteller doet al sinds 1997 onderzoek naar de reputaties van bedrijfsleiders en bedrijven (www.ceogo.com). Het meest recente onderzoek onder bedrijfsleiders, van 2005, is tussen mei en juli 2005 online verricht in 65 landen. Aan het onderzoek deden 685 bedrijfsleiders mee, variërend van algemeen directeuren en hoge functionarissen tot financiële analisten en functionarissen op het vlak van bedrijfsmedia en ook ambtenaren. Ongeveer een derde van de ondervraagden was afkomstig uit Noord-Amerika (26%), Europa (32%) dan wel Azië/Pacific (32%). 10% van de ondervraagden was afkomstig uit Latijns-Amerika. De deelnemers zijn geselecteerd uit 19 verschillende bedrijfstakken.

Over Burson-Marsteller

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com) is opgericht in 1953 en is een vooraanstaand adviesbureau op het gebied van public relations en public affairs. De onderneming biedt haar klanten strategieën en voert programma's uit op het gebied van public relations, public affairs, marketing, en internetdiensten. Het mondiale netwerk van Burson-Marsteller bestaat uit 54 vestigingen en 46 gelieerde ondernemingen, die in 58 landen en op zes continenten actief zijn. De onderneming is een dochter van Young & Rubicam Brands, dat weer onderdeel uitmaakt van de WPP Group plc (NASDQ: WPPGY), een van 's werelds toonaangevende netwerken voor communicatiediensten.

Neem voor meer informatie contact op met:

Sonja Holdinga
Burson-Marsteller
T +31 (0)20 579 59 52
E Sonja_Holdinga@nl.bm.com

---- --