Ingezonden persbericht

Electronic Stability Programme (ESP®) verhoogt verkeersveiligheid

Installatiepercentage ESP® in 2005 opnieuw gestegen


- 40 procent van alle voertuigen in Europa al uitgerust met ESP®
- Studies bewijzen positieve bijdrage ESP® in verkeersveiligheid
- 80 procent minder slipongevallen dankzij ESP®
- Groot potentieel voor compacte en kleine auto's

Anderlecht, 25 juli '06- Het aantal Europese voertuigen dat met een ESP®-systeem is uitgerust is in 2005 opnieuw gestegen. Al 40 procent van alle nieuw ingeschreven auto's beschikt over deze antisliptechnologie. Vorig jaar bedroeg deze ratio 37 procent. In 2003 was het ESP®-installatiepercentage slechts 29 procent.

Het aantal nieuw ingeschreven auto's dat met een ESP®-systeem wordt uitgerust, verschilt sterk van land tot land. In Zweden bedraagt dit aantal 85 procent, in Duitsland 72 procent, in Luxemburg 50 procent, in Frankrijk 42 procent en in Spanje en België 41 procent. Nederland, Groot-Brittannië en Italië scoren onder het Europese gemiddelde, met respectievelijk 37 procent, 36 procent en 31 procent.

Het Electronic Stability Programme onderschept slipbewegingen en neutraliseert het slippen. Concreet verlaagt ESP® het motorvermogen en remt op alle wielen afzonderlijk. Op die manier reageert de wagen optimaal op de stuurbewegingen van de chauffeur. Bosch lanceerde de eerste standaard ESP®-systemen in 1995 en produceerde er sindsdien meer dan twintig miljoen.

De populariteit van ESP® wordt nog steeds bepaald door de categorie waartoe het voertuig behoort. Hoewel het systeem tot de standaarduitrusting van alle grote en middelgrote Europese voertuigen behoort, is de aanwezigheid ervan in de categorie van compacte wagens sterk verschillend. Het aantal wagens uitgerust met dit systeem varieert doorgaans van 90 procent in landen waar verkeersveiligheid een absolute prioriteit is, tot minder dan 40 procent in de minder veiligheidsbewuste landen. In de categorie van de kleinere auto's ligt dit aantal nog lager. Hoewel het systeem meestal optioneel verkrijgbaar is, rijdt slechts één op de twaalf (8 procent) van deze wagens rond met een ESP®-systeem. "Dit percentage is echt te laag, vooral als je bedenkt dat vooral onervaren, jonge chauffeurs met auto's uit dit segment rondrijden. Het zijn nét zij die een extra engelbewaarder nodig hebben, " zegt Herbert Hemming, vice-directeur verkoop voor de divisie chassis-controlesystemen van Bosch. Hij voegt eraan toe: "Helaas vragen de meeste kopers niet of ze het optionele ESP®-systeem erbij moeten nemen. Volgens de resultaten van ons marktonderzoek heeft 61 procent van de chauffeurs nog nooit van ESP® gehoord. Zij zijn niet op de hoogte van de verbeterde verkeersveiligheid die dit systeem biedt."

Bosch heeft daarom een reeks initiatieven gelanceerd om het brede publiek en automobilisten te informeren over de voordelen van ESP®. Het bedrijf steunt ook de doelstelling van de Europese Unie om het aantal verkeersdoden tussen 2000 en 2010 terug te brengen tot 25.000.

De doeltreffendheid van ESP® is al eerder aangetoond in diverse studies. Uit een onderzoek van de Zweedse dienst voor verkeersveiligheid "Vägverket" blijkt dat 44 procent van alle ernstige en dodelijke ongevallen waarin slechts één auto is betrokken, vermeden kan worden dankzij ESP®. Ook Volkswagen voerde in 2004 een onderzoek uit. Hieruit blijkt dat het aantal slipongevallen met 80 procent kan worden teruggebracht als alle auto's standaard over ESP® zouden beschikken. Na analyse van een miljoen ongevallen met lichamelijk letsel, concludeerde Toyota dat het aantal ernstige ongevallen waarbij slechts één auto is betrokken met de helft kan teruggedrongen worden als wagens standaard uitgerust zouden zijn met ESP®.

Het European New Car Assessment Programme (EuroNCAP) heeft zich tot nu toe uitsluitend beziggehouden met het onderzoek naar en de evaluatie van passieve veiligheidssystemen. Sinds halverwege vorig jaar raadt het kopers aan hun nieuwe auto met een ESP® systeem uit te rusten.

Over Bosch

De Bosch-Groep is één van de grootste, internationale producenten van autotechnologie, industriële technologie, consumentengoederen en bouwtechnologie. Ongeveer 251.000 werknemers behaalden in het boekjaar 2005 een omzet van 41,5 miljard euro. De huidige Bosch-Groep, die in 1886 door Robert Bosch (1861-1942) in Stuttgart werd opgericht als "werkplaats voor fijne mechanica en elektrotechnologie" omvat vandaag een productie-, verkoops- en klantendienstnetwerk met meer dan 280 dochtermaatschappijen en 12.000 Bosch Service bedrijven in meer dan 140 landen.

De speciale eigendomstructuur van de Bosch Groep garandeert zijn financiële onafhankelijkheid en ondernemingsvrijheid. Dit maakt het voor het bedrijf mogelijk om belangrijke toekomstgerichte investeringen te doen, voor het veilig stellen van zijn toekomst en om te voldoen aan de sociale verwachtingen op een manier die de geest en wil van zijn stichter weerkaatst. 92 procent Van de aandelen van Robert Bosch GmbH zijn in het bezit van de liefdadigheidsstichting Robert Bosch. De zakelijke eigendomsfuncties worden uitgevoerd door Robert Bosch Indsustrietreuhand KG.

Meer informatie:

Sterk Werk Communicatie
René van der Hoofd
Tel.: 010-456 78 49
E-mail rene.van.der.hoofd@sterkwerk.nl

U kan voor Nederlandstalige persberichten en fotomateriaal over Bosch automobieltechniek eveneens terecht op: http://www.bosch-press.com/tbwebdb/bosch-benelux/nl-nl/index.cfm