Stadsdeel Amsterdam-Noord

Amsterdam-Noord wil meer kwaliteit in Nautisch Kwartier NDSM

Het dagelijks bestuur wil met het oog op een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord de kwaliteit van het nautisch kwartier in de havenkom bij de NDSM-werf verhogen. Voor de havenkom wordt door het stadsdeel nog een nadere visie en herinrichtingsplan ontwikkeld.

Om toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken moeten in elk geval drie van de acht schepen die daar nu afgemeerd zijn verdwijnen, ook met het oog op de komst van het Amstelbotel.

In de nieuwe situatie worden de schepen in de lengterichting van de pier afgemeerd. De pier wordt binnenkort opgeknapt.

Vanuit de visie dat een Nautisch Kwartier kan bijdragen aan een waardevol en aantrekkelijk vestigingsklimaat voor creatieve bedrijven, wil het dagelijks bestuur een aantrekkelijke collectie schepen bevorderen. Daarbij moeten de schepen voldoen aan een aantal voorwaarden:

* De schepen en de activiteiten moeten een duidelijke meerwaarde opleveren.

* De schepen moeten veilig zijn er verzorgd uitzien.
* De schepen moeten een duidelijke educatieve- publieksfunctie hebben

* De exploitatie van het schip moet passen in de toekomstige ontwikkeling van het gebied. Horeca als hoofdbestanddeel van de exploitatie wordt uitgesloten, met uitzondering van de Pollux, om te voorkomen dat overlast door partyboten ontstaat.
* Op de schepen mag, met uitzondering van het Amstelbotel, niet worden overnacht.

De huidige collectie schepen van het voormalig Maritiem Kwartier is door het stadsdeel getoetst aan deze criteria. De Marietta, de Patrouilleboot en de Amalia voldoen niet aan de criteria en moeten binnenkort vertrekken.

Aan de Pollux en het lichtschip Brightside wordt een ligplaats voor vijf jaar aangeboden. Ook het theaterschip Blommendaal wordt voor 5 jaar een ligplaats aangeboden op voorwaarde dat de plannen voor een theater op dit schip haalbaar zijn. Het dagelijks bestuur beslist later of er een ligplaats voor de Mahu, de Isvik en de Foxtrot wordt aangeboden. Het Greenpeaceschip Sirius blijft gehandhaafd.

De exploitatie van het schip Marietta past niet in de toekomstige ontwikkeling en roept bezwaren op door de bed&breakfast-aktiviteiten, door de uitstraling van het schip als gevolg van de portakabins en de verbouwing. Dit doet afbreuk aan de gewenste representatieve omgeving. Verder vinden bij het schip ongewenste uitbreidingen op het water en het land plaats. Ook ontbreekt een vergunning voor de bed&breakfast-aktiviteiten.

Het werkschip Amalia heeft geen meerwaarde voor het stadsdeel. Ook de Patrouilleboot heeft geen meerwaarde en is feitelijk een privé-jacht.

In verband met de komst van het Amstelbotel moeten de drie schepen voor 1 oktober 2006 vertrekken.