Amsterdam-Noord wil meer kwaliteit in Nautisch Kwartier NDSM
Het dagelijks bestuur wil met het oog op een aantrekkelijk
vestigingsklimaat voor het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord de
kwaliteit van het nautisch kwartier in de havenkom bij de NDSM-werf
verhogen. Voor de havenkom wordt door het stadsdeel nog een nadere
visie en herinrichtingsplan ontwikkeld.
Om toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken moeten in elk geval
drie van de acht schepen die daar nu afgemeerd zijn verdwijnen, ook
met het oog op de komst van het Amstelbotel.
In de nieuwe situatie worden de schepen in de lengterichting van de
pier afgemeerd. De pier wordt binnenkort opgeknapt.
Vanuit de visie dat een Nautisch Kwartier kan bijdragen aan een
waardevol en aantrekkelijk vestigingsklimaat voor creatieve bedrijven,
wil het dagelijks bestuur een aantrekkelijke collectie schepen
bevorderen. Daarbij moeten de schepen voldoen aan een aantal
voorwaarden:
* De schepen en de activiteiten moeten een duidelijke meerwaarde
opleveren.
* De schepen moeten veilig zijn er verzorgd uitzien.
* De schepen moeten een duidelijke educatieve- publieksfunctie
hebben
* De exploitatie van het schip moet passen in de toekomstige
ontwikkeling van het gebied. Horeca als hoofdbestanddeel van de
exploitatie wordt uitgesloten, met uitzondering van de Pollux, om
te voorkomen dat overlast door partyboten ontstaat.
* Op de schepen mag, met uitzondering van het Amstelbotel, niet
worden overnacht.
De huidige collectie schepen van het voormalig Maritiem Kwartier is
door het stadsdeel getoetst aan deze criteria. De Marietta, de
Patrouilleboot en de Amalia voldoen niet aan de criteria en moeten
binnenkort vertrekken.
Aan de Pollux en het lichtschip Brightside wordt een ligplaats voor
vijf jaar aangeboden. Ook het theaterschip Blommendaal wordt voor 5
jaar een ligplaats aangeboden op voorwaarde dat de plannen voor een
theater op dit schip haalbaar zijn. Het dagelijks bestuur beslist
later of er een ligplaats voor de Mahu, de Isvik en de Foxtrot wordt
aangeboden. Het Greenpeaceschip Sirius blijft gehandhaafd.
De exploitatie van het schip Marietta past niet in de toekomstige
ontwikkeling en roept bezwaren op door de bed&breakfast-aktiviteiten,
door de uitstraling van het schip als gevolg van de portakabins en de
verbouwing. Dit doet afbreuk aan de gewenste representatieve omgeving.
Verder vinden bij het schip ongewenste uitbreidingen op het water en
het land plaats. Ook ontbreekt een vergunning voor de
bed&breakfast-aktiviteiten.
Het werkschip Amalia heeft geen meerwaarde voor het stadsdeel. Ook de
Patrouilleboot heeft geen meerwaarde en is feitelijk een privé-jacht.
In verband met de komst van het Amstelbotel moeten de drie schepen
voor 1 oktober 2006 vertrekken.
Stadsdeel Amsterdam-Noord