Ingezonden persbericht


Voorstellen Mira Media voor het verkiezingsprogramma

PERSBERICHT
Utrecht, 25 juli 2006

Mira Media is het landelijke kenniscentrum op het gebied van media in de multiculturele samenleving. Het is tevens de verbindende schakel tussen media en burgers in de multiculturele samenleving. Mira Media onderzoekt en monitort de rol, functie en impact van media op die samenleving. Mira Media bevordert (etnisch culturele) diversiteit in mediaproducties. Mira Media bevordert actieve participatie aan de media, hetzij als mediaprofessional, hetzij als vrijwilliger, hetzij als kritische mediaconsument.

Voorstellen Mira Media voor het verkiezingsprogramma

Er komen nieuwe verkiezingen. De media vervullen een steeds belangrijker rol in de multiculturele samenleving. De politieke aandacht hiervoor lijkt echter steeds minder te worden. Om hier verandering in te brengen worden vanuit Mira Media verschillende activiteiten ondernomen om media en minderheden weer op de politieke agenda te krijgen. Een daarvan is dat Mira Media de politieke partijen verzocht heeft extra aandacht te besteden in het verkiezingsprogramma aan:
. Interculturalisering van de Nederlandse media
. Mediawijsheid

Interculturalisering van de omroep

Nederland heeft sinds jaren een voortrekkers rol binnen Europa waar het gaat om de interculturalisering van de media. De NPS binnen de European Broadcasting Union (EBU) en Mira Media als coördinatiepunt voor alle NGO initiatieven met betrekking tot media en diversiteit in Europa. Dit gebeurt echter tegen de nationale politieke stroom in. De NPS dreigt te verdwijnen waarmee de unieke expertise en de multiculturele taakstelling (20%TV, 25% radio)van de NPS overboord wordt gezet. Mira Media, het landelijke kenniscentrum voor media en diversiteit en interculturele mediaeducatie, is de laatste twee jaar met meer dan 50% bezuinigd. De Raad voor Cultuur heeft geadviseerd deze functie niet meer vanuit het cultuurbudget te bekostigen, maar onder te brengen in de mediabegroting. Gevolg, ondanks erkenning van de grote noodzaak voor deze functie, geen budget en ad hoc oplossingen met als gevolg dat het Nederlandse Kenniscentrum voor Media en Diversiteit momenteel 'overleeft' op basis van 'ontwikkelingshulp' uit Brussel. 11 november 2005 stuurde Staatssecretaris van der Laan haar Mediabrief 2006 aan de Tweede Kamer waarin stond dat de Rente op de Omroepreserve is vastgesteld op E 0,9 miljoen en dat daarbinnen E 0,2 miljoen is gereserveerd voor 'Migranten en Media'. Tot 2004 was er voor dit beleid E 0,5 miljoen beschikbaar. In 2005 werd dit bedrag teruggebracht tot E 0,3 miljoen. In de Mediabrief 2006 wordt aangegeven dat de renteopbrengst naar verwachting na 2006 op een nog lager niveau (waarschijnlijk nihil) zal stabiliseren.

Deze ontwikkelingen staan haaks op het belang van dit beleid gezien de steeds invloedrijkere rol van de media in de multiculturele samenleving en de snelle groei van het aantal mediaplatforms en media organisaties.

Mira Media heeft voorgesteld om de volgende elementen in het verkiezingsprogramma op te nemen:


. Wettelijke taakstelling voor de publieke omroep met betrekking tot interculturalisering. Deze taakstelling moet worden gekoppeld aan een prestatieafspraak, rapportageverplichting en een sanctioneringmaatregel.
. Een structurele financiële basis voor een 'landelijke kenniscentrum ter ondersteuning van de interculturalisering van de media en interculturele mediaeducatie';
. Een structurele stimuleringssubsidie voor media en minderden als onderdeel van het mediabeleid.

Mediawijsheid

Mediawijsheid maakt tot nu toe geen onderdeel uit van het overheidsbeleid. De Raad voor Cultuur en andere organisaties hebben de laatste jaren herhaaldelijk bij de regering aangedrongen op beleid hieromtrent. Toegezegde notities in reactie op de adviezen van de Raad voor Cultuur zijn tot nu toe uitgebleven. In juni 2006 stelde staatssecretaris Van der Laan in de Tweede Kamer dat het onderwerp geen prioriteit heeft. In reactie op een breedgedragen verzoek (CDA,PvdA, ChristenUnie en SP) uit de Tweede Kamer om meer financiële middelen ter beschikking te stellen, werd aangegeven dat vanwege de sterk teruggelopen reclame-inkomsten van de publieke omroep het budget zeer beperkt is.

Vorig jaar publiceerde de Raad voor Cultuur het advies Mediawijsheid-de ontwikkeling van nieuw burgerschap. Mira Media onderschrijft dit advies. Het stelt dat de overheid een zorgplicht heeft als het gaat om het bevorderen van mediawijsheid. Een overheid die zwaar inzet op de zelforganisatie van burgers dient hen ook de instrumenten daartoe te geven. Ook om te voorkomen dat de 'tweede digitale kloof' die door het Sociaal Cultureel Planbureau is gesignaleerd - die tussen kansarme burgers die op een beperkte en kansrijke burgers die op een ruime schaal van media gebruik maken - alleen maar groter wordt. Wie niet over voldoende mediacompetenties beschikt, loopt het risico maatschappelijk buitengesloten te raken. Om aan haar zorgplicht te voldoen, dient de overheid zich hiervan over de gehele breedte van haar beleid rekenschap te geven.

Mira Media heeft voorgesteld de volgende elementen in het verkiezingsprogramma op te nemen:


. Bevordering van mediawijsheid verdient een prominente plaats op de (ict-)innovatieagenda van de rijksoverheid. Specifiek voor de beleidsterreinen kunst en cultuur geldt dat een belangrijke rol is weggelegd voor de publieke media: zij moeten 'voorbeeldige' inhoud maken en hun kennis en expertise ten dienste stellen van het nieuwe maatschappelijk middenveld.
. Behalve media-instellingen moeten ook culturele instanties en openbare bibliotheken zich rekenschap geven van het bredere perspectief op mediacompetenties.
. Het onderwijs blijft vanzelfsprekend ook een belangrijke speler, zij het niet langer de enige. Opname van elementen van Mediawijsheid in de kerndoelen lijkt Mira Media -in tegenstelling tot de Raad van Cultuur- een goede optie.
. Aanstelling van mediacoaches in het onderwijs. Deze bieden begeleiding en inspiratie bij mediaonderwijs op de eigen school, dragen zorg voor continuïteit en ontwikkelen projecten met buitenschoolse partners. Deze mediacoaches zouden kunnen worden ondersteund door een landelijke steunpunt dat zorgdraagt voor de training, certificering en ondersteuning van deze media coaches.

Het volledige voorstel en toelichting is na te lezen op www.miramedia.nl

Voor meer informatie kunt u contact op nemen met:

Mira Media
Ed Klute
Tel. : 030 2302240 (bereikbaar vanaf dinsdag 1 augustus) E-mail: edklut@miramedia.nl
www.miramedia.nl

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht