Ingezonden persbericht


Nijmegen, 10 juli 2006

PERSBERICHT

Winnaar Jan Pieterszoon Sweelinckprijs Jan Jongepier in Sint Stevenskerk

"Kunstenaar" verheft orgelmuziek tot "kunst"

NIJMEGEN - Op dinsdag 25 juli geeft Jan Jongepier een concert in de Sint Stevenskerk. Jongepier is drie jaar geleden gelauwerd met de Jan Pieterszoon Sweelinckprijs vanwege zijn verdiensten voor de Nederlandse orgelcultuur. De Nijmeegse Orgelkring had hem vorig jaar al geprogrammeerd, maar wegens omstandigheden moest Jongepier verstek laten gaan. Dus laat hij dit jaar zijn kunnen aan het Nijmeegse publiek horen. Met achtereenvolgens werk van Bach, Andriessen, Widor en een improvisatie van eigen hand. Het concert begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt ¤6,- of ¤ 5,- met studentenkaart, CJP en 65+-pas. De zomerconcertserie loopt tot en met 12 september.

"Orgelmuziek is kunst en de organist een kunstenaar", zei Jongepier in een interview na de uitreiking van de Sweelinckprijs. "Mijn liefde voor de schoonheid van de orgelklank is zeer sterk en bepaalt mijn artistieke impulsen, zowel bij de interpretatie van andermans composities en bij eigen improvisaties." De grote kwaliteiten van Jongepier werden al vroeg in zijn carrière duidelijk. Vooral improviseren is een bijzondere gave. Drie achtereenvolgende jaren won hij prijzen op het wereldwijd gerenommeerde prestigieuze Haarlemse orgelconcours. En nog steeds is hij een van de belangrijkste improvisatoren in Nederland.

In Nijmegen programmeert Jongepier daarom ook zijn improvisatie als uitsmijter van zijn concert. Een zeer gedurfde programmering: na de virtuoze finale van een orgelsymfonie van Widor. Maar Jongepier kan zich dat veroorloven. Daarvoor speelt hij weinig gespeeld repertoire van bekende componisten, onder meer Bach, Andriessen en Widor. Jongepier kan dat. Met zijn grote gezag in de orgelwereld, kan hij als "kunstenaar" de "schoonheid van de orgelklank" laten horen. Van Johann Sebastian Bach speelt Jongepier de Partita diverse sopra Christ, der du bist der helle Tag. Deze zeer fraaie partita is een vrij vroeg werk van Bach. De partita telt zeven variaties, het behoort tot de categorie van melodieuze werken waarbij Bach zich laat inspireren door de tekst en de sfeer van de koraaltekst. In de verschillende bewerkingen hanteert hij diverse technieken: de ene keer klinkt het orgel als een fluitkwartet, in een volgende bewerking hoort de luisteraar een blaasinstrument begeleidt door een cello, en een derde variatie wordt het plenum, ofwel het volle werk, geregistreerd. De Passacaglia van Hendrik Andriessen brengt ons in de sfeer van de Franse symfonische orgelmuziek. Andriessen is de bekendste Nederlandse orgelcomponist uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Hij werkte volgens de Franse orkesttraditie. De Passacaglia past naar vanwege zijn klank en klankopbouw prima op het Nijmeegse Königorgel. Via Andriessen belanden we in de echte Franse orkestrale orgelmuziek, namelijk die van Charles Marie Widor. Widor componeerde maar liefst tien orgelsymfonieën. De componist droeg als bijnaam "De Bach van het symfonische orgel", hij was na pionier Cesar Franck de meest markante vertegenwoordiger van de Franse symfonische orgelmuziektraditie en bracht deze stijl tot grootse hoogte. Uit de vierdelige Symfonie III speelt Jongepier de Marche en de Final. De Final staat bekend als Widors eerste echte virtuoze finale.

***************************************************************************noot voor de pers,