Ingezonden persbericht


25 juli 2006

Sinds nieuw zorgstelsel: meer klanten voor assurantiekantoren

Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel is er een flinke wijziging te zien in de samenstelling van het zakelijke klantenbestand van assurantiekantoren. Voor ruim een kwart van de assurantietussenpersonen is meer dan 20% van hun huidige klantenbestand nieuw ten opzichte van vorig jaar. In totaal heeft bijna de helft van de tussenkantoren nieuwe klanten gekregen, sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel. Dit blijkt uit het onderzoek "Marktverkenning ATP en Volmachten" dat Heliview heeft gehouden onder 195 assurantietussenpersonen en volmachtkantoren.

In totaal blijkt dat driekwart van de assurantiekantoren collectieve ziektekostenverzekeringen aanbiedt. ONVZ, Fortis ASR, Avéro Achmea en Delta Lloyd zijn de belangrijkste verzekeraars die via het intermediaire kanaal aangeboden worden. De meeste tussenpersonen zagen weinig klanten binnen hun eigen portefeuille overstappen naar een andere ziektekostenverzekeraar.

De kwaliteit van de geboden contracten wordt door de intermediairs hoog gewaardeerd. De kritiek op de verzekeraars heeft vooral betrekking op trage administratieve processen en slechte klachtafhandeling.

Combinatiepakketten, waarin binnen één pakket een verzekering wordt aangeboden tegen zowel ziekte- en verzuimkosten als voor kosten die samenhangen met arbo- en reïntegratiedienstverlening, worden ook door een meerderheid van de assurantiekantoren aangeboden. Deze pakketten dragen ongeveer evenveel bij aan de provisieomzet in de intermediaire verzekeringsmarkt als de opbrengsten uit contracten voor de collectieve ziektekostenverzekeringen.

Over Heliview:

Heliview is marktleider in het leveren van business-to-business marktinformatie. Binnen Heliview Research draait het om marktonderzoek. Een team van toegewijde en gemotiveerde analisten doet er alles aan om de onderste steen boven te krijgen. Heliview verricht onderzoek in de markten ICT, Finance, Mobiliteit, HRM, Kantoorartikelen en binnen diverse andere branches. Naast de business-to-businessmarkt heeft Heliview ruime ervaring met onderzoek onder consumenten.

Zowel op multi- en single-clientbasis worden jaarlijks een veelheid aan consumenten- en business-to-businessonderzoeken uitgevoerd.

Voor meer informatie naar aanleiding van het onderzoek of het persbericht kunt u contact opnemen met: Heliview Research
Lage Mosten 1-5
Postbus 9615
4801 LS Breda

telefoon:(076) 548 40 00
internet: www.heliview.com
contactpersoon:drs. Nicole den Haan
e-mail:nicole.den.haan@heliview.nl