Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ)

NIGZ vraagt Heineken om fonds tegen alcoholmisbruik


25 juli 2006

Het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ heeft Heineken opgeroepen een onafhankelijk fonds mogelijk te maken dat financieel bijdraagt aan een breed gedragen aanpak van alcoholmisbruik door jongeren.

Heineken is gisteren een campagne tegen alcoholmisbruik gestart. Hiermee lijkt de brouwerij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te willen nemen bij het bestrijden van dit probleem. Het NIGZ juicht dat toe maar roept Heineken op meerdere stappen te nemen om dit maatschappelijk probleem van alcoholmisbruik een halt toe te kunnen roepen.

Landelijke spots en campagne-uitingen werken slechts agendasettend en moeten ondersteunend zijn aan een breder in te zetten gezondheidsbeleid. Met name vertaling van dit beleid naar lokaal niveau, in samenhang met activiteiten van andere relevante partijen als gemeenten, preventie-instellingen, scholen, horeca en politie, is van belang. Een integrale aanpak schenkt naast voorlichting in gelijke mate aandacht aan de overige twee van de drie V's: voorschriften en voorzieningen. Deze samenhang is onmisbaar bij het vormgeven van een lokaal alcoholbeleid.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie, Margriet van Dijk, tel. (0348) 437 619 of 06-22 97 04 58.

Lees hier de open brief

Brief (7 kB)
---