Time : 10:29:18
Date : 14 June 2006
Sender Name: Triodos Bank

Triodos Bank stuurt 2 amateur-paleontologen mee op Paleotrip naar Rusland.

Het Museum voor Natuurwetenschappen organiseert voor het tweede jaar op rij een PALEOTRIP: 14 amateur-paleontologen helpen mee bij de fossiele opgravingen in Rusland. Onder hen de twee winnaars van de Paleotrip-wedstrijd, georganiseerd door Triodos Bank in samenwerking met De Standaard. Twee gelukkige winnaars want Triodos Bank en De Standaard bieden hen deze ervaringsreis aan.

Van 30 juli tot 19 augustus 2006 trekken 14 personen op expeditie naar Rusland. Ze begeleiden de internationaal bekende paleontoloog Pascal Godefroit en zijn medewerkers van het Museum voor Natuurwetenschappen, evenals een Russisch team. De opgravingsplaats bevindt zich in Blagoveschensk, aan de oever van de rivier 'Amoer', vlakbij de Chinese grens.

De wetenschappers van het Museum voor Natuurwetenschappen vliegen al meer dan 100 jaar uit naar overal ter wereld om onderzoek op het terrein te doen. De paleontologen gaan geregeld naar Rusland en hebben er één van de rijkste opgravingsplaatsen heropend. Die was niet meer bezocht sinds de jaren '80. Vorig jaar hebben de amateur-paleontologen van de eerste expeditie vruchtbare ontdekkingen gedaan: honderden beenderen van dinosauriërs met 'eendenbek' (Amurosaurus) en 'langnekken' (Sauropoda). Deze belangrijke ontdekkingen werpen een nieuw licht op het uitsterven van de dinosauriërs, 65 miljoen jaar geleden.

Voor de tweede keer neemt het team van het Museum liefhebbers mee om de paleontologen te begeleiden op hun expeditie. Niet om toe te kijken, maar om mee de handen uit de mouwen te steken bij de opgravingen. Ze werken met een échte paleontoloog, die hen begeleidt en zijn kennis met hen deelt. De deelnemers mogen hun fossiele vondsten niet meebrengen naar België. Alle ontdekkingen blijven eigendom van de Russen, maar het Museum mag wel gebruik maken van het materiaal voor studie.

De avonturen en ervaringen van de paleotrippers kan u volgen via www.natuurwetenschappen.be. We zetten hun dagboek online. En we laten u weten wanneer ze terugkomen met een schat aan informatie.

Twee van de deelnemers hebben hun reis gewonnen. Het zijn de winnaars van de Paleotrip-wedstrijd, georganiseerd door Triodos Bank in samenwerking met De Standaard. Net zoals alle deelnemers werden zij door de paleontoloog en begeleiders van het Museum voor Natuurwetenschappen gescreend op hun enthousiasme, interesse in paleontologie en groepsgeest.

Motivatie winnaars Paleotrip-wedstrijd van Triodos Bank en De Standaard:

Marc De Schinckel (67 jaar), gepensioneerd ingenieur uit Dilbeek "Het is een wetenschappelijke reis in een voor mij onbekend deel van onze planeet samen met jonge mensen. Ik werkte mijn hele carrière in een "multinational". Ik denk een bijdrage te kunnen leveren, niet alleen aan de praktische kant van de opgravingsopdrachten, maar bovendien aan het prettig functioneren van de gehele groep. Paleontologie is een wetenschap die mij wel interesseert, als onderdeel van een meer omvattende interesse over het ontstaan van het heelal, de relativiteitstheorie, de kwantummechanica van de zwaartekracht, het begrip tijd en de gehele evolutietheorie. Het werken in een groep enthousiaste jonge mensen, is bovendien het mooiste wat je op een iets oudere leefdtijd nog kan overkomen. Van jonge mensen kun je nog ontzettend veel leren. Ik hoop een stukje van deze wereld te ontdekken en hopelijk ook een stukje nieuwe cultuur en nieuwe mensen."

Chris De Cat uit Berlaar (46 jaar), studeerde Oude Geschiedenis en werkt bij de belastingen in Mechelen.
"Vanuit mijn studies van Oude Geschiedenis is er steeds een interesse geweest voor archeologische opgravingen en ik wou altijd een keer een opgraving meemaken. Zelf heb ik vroeger al een keertje amonieten (nabij Cap de blanc Nez (toen het nog mocht)) en trilobieten gaan delven waaruit ook mijn interesse voor de paleontologie blijkt. Het is fantastisch dat de Paleotrip-wedstrijd van Triodos Bank en De Standaard mij nu de kans biedt om die droom waar te maken."

Meer informatie, dagboek en foto's over de expeditie van 2005: http://www.natuurwetenschappen.be/museum/expeditions/paleotrip

Contactpersoon Paleotrip - Museum
Wim De Vos - Diensthoofd Communicatie
Wim.devos@natuurwetenschappen.be
02 627 45 15

Over Triodos Bank:
Triodos Bank investeert het spaargeld van haar klanten enkel in duurzame projecten. Zoals in windenergie, productie van biovoeding, seniorentehuizen of centra voor algemeen welzijn... een voor een projecten met een sociale, culturele of ecologische meerwaarde. De Triodosklant geniet dezelfde voorwaarden als bij de grootbanken en spaart met kennis van zaken: hij weet precies welke projecten Triodos Bank financiert.

Contact:
Lieve Schreurs
Head of Marketing & Communication
Tel. : 02 548 28 35 (direct) ou 0472 92 00 50 (mobile) E-mail : lieve.schreurs@triodos.be
www.triodos.be

Foto in bijlage:
De winnaars van de Paleotrip-wedstrijd: Chris De Cat en Marc De Schinckel.
Copyright: Bénédicte Maindiaux.