Gemeente Aalburg
Gemeente neemt deel aan onderzoek "De Staat van de Gemeente"
De gemeente Aalburg heeft deelgenomen aan een onderzoek "de staat van
de gemeente".
In dit onderzoek worden 16 gemeenten (met minder dan 25.000 inwoners)
op een aantal punten met elkaar vergeleken.
Hieronder volgt een korte samenvatting van het onderzoek.
Het gehele rapport kunt u eventueel ook downloaden (zie onderaan de
samenvatting).
In de commissievergadering van juni 2005 is een collegevoorstel
besproken om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren met behulp
van een professionele organisatie (NIPO). De kosten werden geraamd op
20.000, --. In verband met het kostenaspect heeft de commissie in
meerderheid geadviseerd dit onderzoek niet te doen uitvoeren.
Begin dit jaar diende zich in dit opzicht een nieuw (model)instrument
aan, waaraan Aalburg wel heeft deelgenomen: De Staat van de Gemeente.
Dit door de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS) ontwikkeld
instrument maakt het mogelijk op een eenvoudige gestandaardiseerde
manier een goed beeld op hoofdlijnen te krijgen van het functioneren
van een gemeente. De daarmee gepaard gaande kosten bedragen ongeveer
4.000, --.
Onderdelen
De Staat van de Gemeente bestaat uit vier onderdelen:
v Een (algemene) burgervragenlijst
v Een (specifieke) loketvragenlijst
v Een beknopte (door de gemeente ingevulde) gegevenslijst
v Landelijk bekende (bv. CBS- en COELO-)gegevens over de gemeente.
Doelstelling
Zij is bedoeld als overkoepelend instrument waarmee gemeenten op
eenvoudige wijze hun prestaties aan de gemeenteraad en aan hun burgers
kunnen verantwoorden. Verder kan De Staat worden gebruikt om (1) de
kaderstellende functie van de raad vorm te geven en (2) de prestaties
met andere gemeenten te vergelijken (en daarvan te leren).
Periode
Het onderzoek is in de periode april juni 2006 uitgevoerd. In totaal
deden 30 gemeenten mee.
Burgervragenlijst
Na een aselecte steekproef uit de gemeentelijke basisadministratie
zijn 1.200 burgers aangeschreven. Uitgangspunt was een respons van
400. In Aalburg zijn 389 ingevulde burgervragenlijsten terugontvangen.
Loketvragenlijst
De bedoeling was om 400 loketvragenlijsten uit te zetten, waarbij werd
gekoerst op een respons van 100. Vooral voor de kleinere gemeenten
bleek dit niet haalbaar. Onbekend is hoeveel lijsten er via de
Aalburgse loketten zijn uitgezet. In totaal zijn er 71 ingevuld retour
ontvangen.
Deelname
In totaal hebben 30 gemeenten meegedaan. Het gedane onderzoek is
identiek. Wel zijn om praktische redenen twee deelrapporten
uitgebracht. Een deelrapport voor gemeenten met minder dan 25.000
inwoners en een deelrapport voor gemeenten met meer dan 25.000
inwoners. Dit onderscheid is gemaakt om een overzichtelijker rapport
te maken op basis waarvan gemeenten zich gemakkelijker met gemeenten
van soortgelijke omvang kunnen vergelijken.
Rapportcijfers
Aan deze 30 gemeenten zijn rapportcijfers (schaal van 1 tot 10)
toegekend.
Burgerrollen
De Staat van de Gemeente onderscheidt zes burgerrollen. Aan elk
daarvan is een rapportcijfer toegekend. Deze burgerrollen zijn:
v De burger als kiezer
v De burger als klant
v De burger als onderdaan
v De burger als partner
v De burger als wijkbewoner
v De burger als belastingbetaler
Burger als kiezer:
Bij deze rol gaat het om de politieke representatie. Beoordeeld wordt
of de politiek goed luistert naar haar inwoners, een duidelijke visie
heeft op de toekomst en waar maakt wat ze belooft.
Burger als klant:
Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van dienstverlening. Beoordeeld
wordt of de openingstijden van het loket voldoende zijn, een klant
niet lang hoeft te wachten, dat een burger vakkundig wordt geholpen in
een goed verzorgd gemeentekantoor, dat de prijs van de diensten
redelijk is en dat de gemeentelijke website voldoende en duidelijke
informatie geeft.
Burger als onderdaan:
Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van orde en gezag. Beoordeeld
wordt of het in de gemeente voldoende veilig is op straat, de
veiligheid door gemeente en politie goed wordt aangepakt, dat regels
duidelijk zijn en niet in strijd met elkaar en dat deze regels goed
gehandhaafd worden.
Burger als partner:
Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van beleid en het serieus omgaan
met de burger. Beoordeeld wordt of er in de gemeente goede sociale en
maatschappelijke voorzieningen zijn en het onderwijsaanbod breed is en
van goede kwaliteit.
Burger als wijkbewoner:
Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van de leefomgeving. Beoordeeld
wordt of er voldoende en goede voorzieningen in de wijk en de gemeente
zijn, dat er voldoende openbaar groen is, de wijk er schoon en
opgeruimd uitziet, er voldoende woningen zijn, de gemeente goed
bereikbaar is met auto en openbaar vervoer, dat er voldoende wegen en
fietspaden zijn en dat de verkeersveiligheid op orde is.
Burger als belastingbetaler:
Bij deze rol gaat het om een verantwoorde besteding van de middelen.
Beoordeeld wordt of de burger zijn gemeentelijke belastingheffing
positief waardeert ten opzichte van de door de gemeente geleverde
prestaties.
Uitslag
Van de zes burgerrollen scoort Aalburg binnen haar groep van gemeenten
Gemiddeld zijn de burgerrollen: Burger als klant (7), Burger als
onderdaan (6,1) en Burger als wijkbewoner (6,4). Bovengemiddeld zijn
de burgerrollen: Burger als kiezer (gemiddeld: 5,5 Aalburg 5,8),
Burger als partner (gemiddeld 6,9 Aalburg 8,0) en Burger als
belastingbetaler(gemiddeld 6,6 Aalburg 7,1).
Binnen haar groep (16 gemeenten
Bij twee burgerrollen scoort Aalburg binnen haar groep het hoogst:
Burger als belastingbetaler (7,1) en Burger als partner(8). Voor wat
betreft die 8 is zij overigens topscorer. (Ook bij de grotere
gemeenten (uit deelrapport 2) wordt dit cijfer op geen enkel onderdeel
behaald).
Formatieplaatsen
Ook het aantal formatieplaatsen is in beeld gebracht. Gemeenten 25.000 inwoners) hebben gemiddeld 7,2
formatieplaatsen per 1.000 inwoners).
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim bedraagt bij de gemeenten
Aandachtspunten
Bestudering van de achterliggende cijfers leert dat op een aantal
punten het oordeel van de Aalburgse burger om aandacht vraagt. Dit
betreft met name:
v de openingstijden van de loketten (gemiddeld 6,4 Aalburg 5,8)
v de prijs van de producten en diensten (gemiddeld 6,1 Aalburg 5,6)
v parkeren in de buurt (gemiddeld 5,6 Aalburg 5,2)
v openbaar vervoer in de wijk (gemiddeld 5,7 Aalburg 5,0)
v openbaar vervoer in de gemeente (gemiddeld 5,6 Aalburg 5,0)
v aanpak sociale veiligheid (gemiddeld 5,6 Aalburg 5,4)
v functioneren politie (gemiddeld 5,4 Aalburg 5,1)
v handhaving regels (gemiddeld 5,3 Aalburg 5,2)
v uitgaansvoorzieningen (gemiddeld 5,9 Aalburg 5,5)
v cultuur (gemiddeld 5,8 Aalburg 5,3)
Koesterpunten
Opvallend goed scoort Aalburg op de volgende punten:
v internetsite (gemiddeld 5,4 Aalburg 8,2)
v actuele bestemmingsplannen (gemiddeld 6,3 Aalburg 9,6)
v algemene middelen versus rekeningresultaat (lees: niet teveel of te
weinig belasting betaald) (gemiddeld 8,3 Aalburg 9,5)
v welzijnsvoorzieningen (gemiddeld 5,4 Aalburg 6,1 (hoogste)
Vervolg Na de vakantie zullen de uitkomsten van dit onderzoek
achtereenvolgens worden besproken in: het Managementteam (MT), het
college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad (opiniërende
vergadering).
* Staat vd Gemeente, deelrapport 1 minder dan 25 000.pdf