Gemeente Aalburg


Gemeente neemt deel aan onderzoek "De Staat van de Gemeente"

De gemeente Aalburg heeft deelgenomen aan een onderzoek "de staat van de gemeente".

In dit onderzoek worden 16 gemeenten (met minder dan 25.000 inwoners) op een aantal punten met elkaar vergeleken.

Hieronder volgt een korte samenvatting van het onderzoek.

Het gehele rapport kunt u eventueel ook downloaden (zie onderaan de samenvatting).

In de commissievergadering van juni 2005 is een collegevoorstel besproken om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren met behulp van een professionele organisatie (NIPO). De kosten werden geraamd op 20.000, --. In verband met het kostenaspect heeft de commissie in meerderheid geadviseerd dit onderzoek niet te doen uitvoeren.

Begin dit jaar diende zich in dit opzicht een nieuw (model)instrument aan, waaraan Aalburg wel heeft deelgenomen: De Staat van de Gemeente. Dit door de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS) ontwikkeld instrument maakt het mogelijk op een eenvoudige gestandaardiseerde manier een goed beeld op hoofdlijnen te krijgen van het functioneren van een gemeente. De daarmee gepaard gaande kosten bedragen ongeveer 4.000, --.

Onderdelen

De Staat van de Gemeente bestaat uit vier onderdelen:

v Een (algemene) burgervragenlijst

v Een (specifieke) loketvragenlijst

v Een beknopte (door de gemeente ingevulde) gegevenslijst

v Landelijk bekende (bv. CBS- en COELO-)gegevens over de gemeente.

Doelstelling

Zij is bedoeld als overkoepelend instrument waarmee gemeenten op eenvoudige wijze hun prestaties aan de gemeenteraad en aan hun burgers kunnen verantwoorden. Verder kan De Staat worden gebruikt om (1) de kaderstellende functie van de raad vorm te geven en (2) de prestaties met andere gemeenten te vergelijken (en daarvan te leren).

Periode

Het onderzoek is in de periode april juni 2006 uitgevoerd. In totaal deden 30 gemeenten mee.

Burgervragenlijst

Na een aselecte steekproef uit de gemeentelijke basisadministratie zijn 1.200 burgers aangeschreven. Uitgangspunt was een respons van 400. In Aalburg zijn 389 ingevulde burgervragenlijsten terugontvangen.

Loketvragenlijst

De bedoeling was om 400 loketvragenlijsten uit te zetten, waarbij werd gekoerst op een respons van 100. Vooral voor de kleinere gemeenten bleek dit niet haalbaar. Onbekend is hoeveel lijsten er via de Aalburgse loketten zijn uitgezet. In totaal zijn er 71 ingevuld retour ontvangen.

Deelname

In totaal hebben 30 gemeenten meegedaan. Het gedane onderzoek is identiek. Wel zijn om praktische redenen twee deelrapporten uitgebracht. Een deelrapport voor gemeenten met minder dan 25.000 inwoners en een deelrapport voor gemeenten met meer dan 25.000 inwoners. Dit onderscheid is gemaakt om een overzichtelijker rapport te maken op basis waarvan gemeenten zich gemakkelijker met gemeenten van soortgelijke omvang kunnen vergelijken.

Rapportcijfers

Aan deze 30 gemeenten zijn rapportcijfers (schaal van 1 tot 10) toegekend.

Burgerrollen

De Staat van de Gemeente onderscheidt zes burgerrollen. Aan elk daarvan is een rapportcijfer toegekend. Deze burgerrollen zijn:

v De burger als kiezer

v De burger als klant

v De burger als onderdaan

v De burger als partner

v De burger als wijkbewoner

v De burger als belastingbetaler

Burger als kiezer:

Bij deze rol gaat het om de politieke representatie. Beoordeeld wordt of de politiek goed luistert naar haar inwoners, een duidelijke visie heeft op de toekomst en waar maakt wat ze belooft.

Burger als klant:

Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van dienstverlening. Beoordeeld wordt of de openingstijden van het loket voldoende zijn, een klant niet lang hoeft te wachten, dat een burger vakkundig wordt geholpen in een goed verzorgd gemeentekantoor, dat de prijs van de diensten redelijk is en dat de gemeentelijke website voldoende en duidelijke informatie geeft.

Burger als onderdaan:

Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van orde en gezag. Beoordeeld wordt of het in de gemeente voldoende veilig is op straat, de veiligheid door gemeente en politie goed wordt aangepakt, dat regels duidelijk zijn en niet in strijd met elkaar en dat deze regels goed gehandhaafd worden.

Burger als partner:

Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van beleid en het serieus omgaan met de burger. Beoordeeld wordt of er in de gemeente goede sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn en het onderwijsaanbod breed is en van goede kwaliteit.

Burger als wijkbewoner:

Bij deze rol gaat het om de kwaliteit van de leefomgeving. Beoordeeld wordt of er voldoende en goede voorzieningen in de wijk en de gemeente zijn, dat er voldoende openbaar groen is, de wijk er schoon en opgeruimd uitziet, er voldoende woningen zijn, de gemeente goed bereikbaar is met auto en openbaar vervoer, dat er voldoende wegen en fietspaden zijn en dat de verkeersveiligheid op orde is.

Burger als belastingbetaler:

Bij deze rol gaat het om een verantwoorde besteding van de middelen. Beoordeeld wordt of de burger zijn gemeentelijke belastingheffing positief waardeert ten opzichte van de door de gemeente geleverde prestaties.

Uitslag

Van de zes burgerrollen scoort Aalburg binnen haar groep van gemeenten
Gemiddeld zijn de burgerrollen: Burger als klant (7), Burger als onderdaan (6,1) en Burger als wijkbewoner (6,4). Bovengemiddeld zijn de burgerrollen: Burger als kiezer (gemiddeld: 5,5 Aalburg 5,8), Burger als partner (gemiddeld 6,9 Aalburg 8,0) en Burger als belastingbetaler(gemiddeld 6,6 Aalburg 7,1).

Binnen haar groep (16 gemeenten
Bij twee burgerrollen scoort Aalburg binnen haar groep het hoogst: Burger als belastingbetaler (7,1) en Burger als partner(8). Voor wat betreft die 8 is zij overigens topscorer. (Ook bij de grotere gemeenten (uit deelrapport 2) wordt dit cijfer op geen enkel onderdeel behaald).

Formatieplaatsen

Ook het aantal formatieplaatsen is in beeld gebracht. Gemeenten 25.000 inwoners) hebben gemiddeld 7,2 formatieplaatsen per 1.000 inwoners).

Ziekteverzuim

Het ziekteverzuim bedraagt bij de gemeenten
Aandachtspunten

Bestudering van de achterliggende cijfers leert dat op een aantal punten het oordeel van de Aalburgse burger om aandacht vraagt. Dit betreft met name:

v de openingstijden van de loketten (gemiddeld 6,4 Aalburg 5,8)

v de prijs van de producten en diensten (gemiddeld 6,1 Aalburg 5,6)

v parkeren in de buurt (gemiddeld 5,6 Aalburg 5,2)

v openbaar vervoer in de wijk (gemiddeld 5,7 Aalburg 5,0)

v openbaar vervoer in de gemeente (gemiddeld 5,6 Aalburg 5,0)

v aanpak sociale veiligheid (gemiddeld 5,6 Aalburg 5,4)

v functioneren politie (gemiddeld 5,4 Aalburg 5,1)

v handhaving regels (gemiddeld 5,3 Aalburg 5,2)

v uitgaansvoorzieningen (gemiddeld 5,9 Aalburg 5,5)

v cultuur (gemiddeld 5,8 Aalburg 5,3)

Koesterpunten

Opvallend goed scoort Aalburg op de volgende punten:

v internetsite (gemiddeld 5,4 Aalburg 8,2)

v actuele bestemmingsplannen (gemiddeld 6,3 Aalburg 9,6)

v algemene middelen versus rekeningresultaat (lees: niet teveel of te weinig belasting betaald) (gemiddeld 8,3 Aalburg 9,5)

v welzijnsvoorzieningen (gemiddeld 5,4 Aalburg 6,1 (hoogste)

Vervolg Na de vakantie zullen de uitkomsten van dit onderzoek achtereenvolgens worden besproken in: het Managementteam (MT), het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad (opiniërende vergadering).


* Staat vd Gemeente, deelrapport 1 minder dan 25 000.pdf