EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

28-07-2006 - Nieuwe douaneregels Europese Unie zorgen voor Nodeloos hoge kosten bedrijfsleven

voor Nodeloos hoge kosten bedrijfsleven

EVO: 'NIEUWE DOUANEREGELS EUROPESE UNIE ZORGEN VOOR NODELOOS HOGE KOSTEN BEDRIJFSLEVEN'

De Europese Unie is van plan om nieuwe douaneregels in te voeren met als doel de logistieke keten te beveiligen tegen terroristische aanslagen. EVO vreest dat de invoering hiervan leidt tot hogere kosten en grote verschillen per lidstaat, met als gevolg oneerlijke concurrentie en duurdere producten. Samen met andere organisaties uit het Europese bedrijfsleven heeft EVO een brief hierover geschreven aan de Europese Commissie. Hierin dringen zij erop aan de invoering gedeeltelijk uit te stellen en pleiten zij voor de invoering van een centraal, geautomatiseerd systeem om grote verschillen tussen de lidstaten te voorkomen.

EVO is zich bewust van de noodzaak tot het beveiligen van de logistieke keten, maar dat moet wel op een verstandige manier gebeuren. De zorgen van EVO concentreren zich op vier punten.

Gebrek aan tijd voor implementatie computersysteem

De nieuwe applicaties die ondernemers moeten aansluiten op de elektronische douanesystemen zijn duur. Zij moeten bovendien passen op de voorraadsystemen van bedrijven. Hiervoor moeten bedrijven op tijd mensen en middelen reserveren. Ook moet bekend zijn wat de specificaties voor de systemen waarop men moet aansluiten zijn. Het belang voor ondernemers hierover tijdig geïnformeerd te worden is groot, want de aangiftesystemen van grote aangevers zoals bijvoorbeeld expreskoeriers zijn soms nog groter dan het systeem van een lidstaat.

Grote verschillen tussen implementatie in 25 lidstaten

De nieuwe voorstellen laten nog erg veel ruimte voor de eigen interpretatie van lidstaten toe. Ook is niet sprake van één automatiseringssysteem voor de gehele Europese Unie maar van 25 systemen die met ingewikkelde interfaces zijn verbonden.

Onvoldoende voordelen voor erkende verladers

Bedrijven met goederenstromen kunnen zich laten certificeren als zij aan allerlei voorwaarden voldoen op het gebied van automatisering, beveiliging van gebouwen en screening van personeel (de zogeheten Authorised Economic Operator, AEO). Doordat zij aan bepaalde voorwaarden voldoen, vormen deze ondernemingen een kleiner risico voor terroristische aanslagen. Maar deze groep bedrijven moet voor deze investering ook iets terugkrijgen. Bijvoorbeeld minder inspecties van de lading, niet standaard informatie over de lading hoeven af te geven voorafgaand aan de zending en een ongehinderde logistieke stroom. Helaas geven de voorstellen hier maar weinig wisselgeld. Daardoor krijgen gecertificeerde bedrijven onvoldoende âreturn on investmentâ.

Onvoldoende rechtszekerheid

Over veel zaken konden lidstaten het in de onderhandelingen niet eens worden. De Commissie stelt nu voor deze zaken niet in de wettekst op te nemen maar in een niet bindende uitleg van de wettekst (âguidelinesâ). Juridisch kan er op deze âguidelinesâ geen beroep worden gedaan en bovendien kan er van de ene op de andere dag een wijziging in worden aangebracht. Dat betekent een gevaar voor de rechtszekerheid en onduidelijkheid voor ondernemingen die internationale handel bedrijven.