AutoRai

Citroën: verkopen in eerste helft 2006 met 5 procent gestegen

(7/31/2006)
Citroën heeft gedurende de eerste zes maanden van 2006 een totale verkoop gerealiseerd van 763.000 voertuigen. Ten opzichte van dezelfde periode in 2005 betekent dit een toename van 5 procent. In het tweede kwartaal namen de verkopen met 5,5 procent toe tot 399.000 voertuigen. West Europa (18 landen): lichte daling van het aantal registraties

In West-Europa nam de markt voor personenautoâs en lichte bedrijfswagens over de eerste zes maanden van dit jaar toe met bijna
1,5 procent. Desondanks liepen de verkopen van Citroën terug met 2 procent, tot een totaal aantal van 593.000 eenheden. Hiermee realiseerde Citroën in West-Europa een marktaandeel van 6,6 procent, vergeleken met 6,8 procent over de eerste helft van 2005.

In Nederland steeg de personenwagenmarkt in het eerste halfjaar van 2006 met 4,75%. Citroën behaalde een marktaandeel van 4,51% t.o.v. 4,97% in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden van januari t/m juni 2006 12.927 Citroen personenautos geregisteerd.

De bedrijfswagenmarkt liet een daling zien van 25%. Het Citroën marktaandeel kwam uit op 4,42% t.o.v. 4,70%. In het eerste halfjaar van 2006 registreerde Citroën 1633 bedrijfswagens.

Door de komst van de zuinige Citroën C1 stegen de registraties in het B-segment in het eerste halfjaar van 2006 met ruim 22% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

In Frankrijk slonken de totale verkopen van personenautoâs en lichte bedrijfswagens met 0,7 procent. Citroën zag de verkopen met 5,7 procent teruglopen. Een totaal van 182.000 registraties betekende een marktaandeel van 13,5 procent.

Met 141.900 registraties ligt het marktaandeel voor personenautoâs van Citroën op 12,8 procent (in de eerste helft van 2005 was dit 13,4 procent). Dankzij het succes van de C1 zag Citroën de totale verkopen in het supermini marktsegment aanzienlijk groeien tot een totaal marktaandeel van 6 procent, vergeleken met 5,5 procent aan het eind van 2005. Sinds mei heeft Citroën bovendien al 1.200 orders genoteerd voor de C6.

In de met 4 procent gegroeide markt voor lichte bedrijfswagens realiseerde Citroën een marktaandeel van 16,9 procent, vergeleken met 18,6 procent over de eerste helft van 2005. Deze daling kan vooral worden toegeschreven aan de aflopende verkoopcyclus van de C15, al behaalde Citroën in dit specifieke segment altijd nog een tweede plaats in het verkoopklassement.

Het aantal verkopen van lichte bedrijfswagens op basis van personenautoâs nam over de eerste helft van 2006 voor de gehele modellenlijn toe, met een stijging van 2,9 procent voor de C2, 8,1 procent voor de C3, 58,4 procent voor de C4 en 14 procent voor de Berlingo. Ook in de andere segmenten behaalde Citroën een substantieel verkoopvolume.

In Spanje is Citroën over de eerste helft van dit jaar marktleider in het segment voor personenautoâs en lichte bedrijfswagens, met een marktaandeel van 10,8 procent. In een overwegend stabiele markt betekende het totale aantal van 109.000 registraties een terugval in de totale verkopen van 4 procent.

In het segment voor personenautoâs behaalde Citroën met een marktaandeel van 10,3 procent een tweede plaats. Met direct aan particulieren verkochte personenautoâs â exclusief fleetsales en verhuurbedrijven â behaalde Citroën de eerste plaats in het verkoopklassement. Een totaal aantal van 59.000 verkochte voertuigen betekent een marktaandeel van 12,7 procent. De Citroën C4 en Xsara Picasso zijn marktleider in hun specifieke segment. Op de markt van de lichte bedrijfswagens is Citroën voor het elfde achtereenvolgende jaar leider met een totaal aantal van 27.000 verkochte voertuigen en een marktaandeel van 12,8 procent.

In Engeland behield Citroën in een met 3,7 procent gekrompen markt een aandeel van 4,4 procent. Het totale aantal registraties liep licht terug tot 62.000 eenheden. Ten opzichte van de eerste helft van 2005 namen de verkopen van de Citroën C4 met maar liefst 15 procent toe. De Xsara Picasso, in Engeland de bestverkochte Citroën, behield de eerste plaats in het MPV-segment. In een stabiel gebleven markt voor lichte bedrijfswagens zag Citroën de verkopen met 5 procent groeien. Het marktaandeel van 7,3 procent betekent een derde plaats in het verkoopklassement.

In Italië groeiden de totale verkopen van personenautoâs en lichte bedrijfswagens met maar liefst 7,4 procent. Vooral een steeds groter aantal verkoopacties is debet aan deze groei. Over de eerste zes maanden van 2006 behaalde Citroën met 77.000 registraties een marktaandeel van 5,5 procent.

In het met 8 procent gegroeide segment voor personenautoâs realiseerde Citroën een marktaandeel van 5,5 procent. In de particuliere markt groeide het marktaandeel ten opzichte van de eerste helft van 2005 licht tot 7 procent. Slechts drie merken hebben in Italië een groter marktaandeel.

Op de Duitse markt behaalde Citroën over de eerste zes maanden van 2006 een marktaandeel van 2,6 procent, een toename van 0,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de totale autoverkopen stegen met 2,3 procent, zag Citroën haar verkopen met 14,6 procent stijgen tot 47.000 eenheden. Citroën is in Duitsland bovendien het merk met het hoogste percentage verkopen aan particulieren, met 65 procent van het totaal. In het met 11,6 procent gegroeide supermini segment noteerde Citroën een toename van 39 procent. Daarmee steeg het marktaandeel van 3,1 procent tot 3,9 procent.

De komst van de C1 heeft de positie van Citroën in dit segment versterkt. Ook de verkopen van de C2 (nagenoeg stabiel) en de C3 (+ 17 procent) leveren hieraan een belangrijke bijdrage. In het C-segment boekt Citroën opnieuw vooruitgang. Hoewel het C-segment met 2,5 procent terugliep, is dit deel van de markt in Duitsland altijd nog goed voor 36 procent van alle autoverkopen. In de eerste zes maanden van 2006 behaalde Citroën in dit segment een marktaandeel van 3,1 procent, vergeleken met 2,8 procent in 2005. De C4 â de bestverkochte Citroën in dit segment â realiseerde een marktaandeel van 1,2 procent. De verkopen van de Xsara Picasso namen in de eerste helft van 2006 met maar liefst 45 procent toe, terwijl de Berlingo de tweede plaats in zijn segment wist vast te houden.

In België en Luxemburg steeg het aandeel van Citroën in de markt voor personenautoâs en lichte bedrijfswagens tot 11,4 procent, vergeleken met 9,8 procent over dezelfde periode vorig jaar. Waar de totale verkopen met 11 procent toenamen, realiseerde Citroën een verkoopstijging van 29 procent. De markt voor personenautoâs groeide over de eerste helft van 2006 met maar liefst 13 procent. Voor de eerste maal is Citroën in dit segment marktleider, dankzij een verkoopstijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Het marktaandeel van 9,6 procent van de eerste helft van 2005 groeide in 2006 tot 11 procent.

Deze cijfers laten zien dat Citroën populair is bij de Belgische en Luxemburgse consument. Maar liefst 14 procent van alle consumenten koos voor een model van Citroën. Hoewel de totale markt voor personenautoâs en lichte bedrijfswagens in België met 6 procent terugliep, realiseerde Citroën een stevige groei van 27 procent. Daarmee was Citroën eind juni bovendien marktleider. Het marktaandeel van 11,2 procent groeide in de eerste helft van 2006 tot 15,3 procent. Alle modellen droegen in min of meer gelijke mate bij aan deze groei.

Markten buiten Europa: een sterke groei voor Citroën

Buiten West-Europa stegen de verkopen van Citroën in het eerste halfjaar met 16,4 procent tot 169.000 stuks. Dat aantal is 22,1 procent van de wereldwijde verkopen van Citroën, in het eerste halfjaar van 2005 waren deze markten goed voor 20 procent van de totale afzet.

Na twee jaar van gestage groei is de markt in Zuid-Amerika ook in het eerste halfjaar van 2006 buitengewoon actief. Temidden van deze bedrijvigheid realiseerde Citroën een aanzienlijk hoger marktaandeel. In de Mercosur-regio groeiden de totale autoverkopen met 12,3 procent (Brazilië 10,7 en Argentinië 17,6 procent). Een totale verkoop van 25.300 voertuigen betekende voor Citroën een verkoopstijging van 55 procent.

Met name in Brazilië verkocht Citroën aanzienlijk meer autoâs, het totaal verkochte aantal van 17.000 voertuigen vertegenwoordigt een stijging van 56 procent. Daarmee verbeterde Citroën het marktaandeel van 1,4 tot 2,1 procent, mede dankzij de introductie van de C3 1.4 Flex Fuel.

In Argentinië verkocht Citroën in de eerste helft van 2006 8.400 voertuigen, een stijging van 52 procent ten opzichte van vorig jaar. Hiermee steeg het marktaandeel in een jaar tijd van 2,8 tot 3,7 procent.

In China groeide de totale automarkt met 47,1 procent. Met hetzelfde modellenaanbod als in 2005 verkocht Citroën 60.000 voertuigen, een stijging van 12 procent. De eind mei geïntroduceerde C-Triomphe werd zowel door pers als publiek uiterst positief ontvangen. De echte gevolgen van de introductie van dit nieuwe model â waarvoor inmiddels 10.000 orders zijn geschreven â zullen in de tweede helft van 2006 zichtbaar worden.

In Midden- en Oost-Europa vertonen de autoverkopen weer een stijgende lijn. In deze regio realiseerde Citroën dan ook een verkoopgroei van 31 procent, met in totaal 48.000 verkochte voertuigen. In de belangrijkste zes landen in deze regio â Polen, Hongarije, Tsjechië, Slovenië, Kroatië en Slowakije â groeiden de autoverkopen met 1,3 procent. Desondanks zag Citroën de verkoopcijfers stijgen tot 25.000 voertuigen, een stijging van 5,2 procent ten opzichte van vorig jaar.

In Rusland verdubbelde Citroën het aantal verkochte autoâs in de eerste helft van het jaar tot een totaal aantal van 5.460 voertuigen. De totale Russische automarkt groeide met 57 procent.

In Turkije behaalde Citroën een totale verkoop van 7.770 voertuigen, een toename van 16 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2005. In een met 6 procent gegroeide automarkt noteerde Citroën daarmee een marktaandeel van 2,4 procent.

Een reeks dynamische en innovatieve producten

In de eerste helft van 2006 demonstreerde Citroën haar commerciële kracht met de introductie van een aantal nieuwe modellen, en met nieuwe technologieën die werden ontwikkeld met het oog op nog meer comfort en rijplezier.

Het commerciële succes van de C1 duurt voort en is de basis voor de supermini-reeks van Citroën, waarvan ook de C2, C3 en C3 Pluriel deel uitmaken. Sinds de introductie in juni 2005 werden van de C1 wereldwijd 76.000 exemplaren verkocht.

Op gebied van milieuvriendelijke technieken gaat Citroën na de C3 Stop & Start verder met de ontwikkeling van de âmicro-hybrideâ. De C2 Stop & Start is daarvan het directe bewijs. Deze C2 heeft dezelfde milieuvoordelen als de C3 Stop & Start en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan een beter leefklimaat in de stad. Het brandstofverbruik en de uitstoot van CO liggen voor deze modellen binnen de bebouwde kom tot wel 10 procent lager.

In China is de nieuwe C-Triomphe â specifiek voor de Chinese markt ontwikkeld â een buitengewoon succes. Sinds de introductie zijn maar liefst 10.000 orders geplaatst. Deze sedan is ontwikkeld op hetzelfde platform als de C4, maar heeft een langere wielbasis. Desondanks heeft de C-Triomphe dezelfde eigenschappen en innovaties die de C4 tot een groot succes hebben gemaakt. De C-Triomphe completeert het Citroën modelgamma voor China, waar op dit moment ook de ZX Fukang, de Elysée, Xsara Picasso, Xsara en C5 worden aangeboden.

Sinds de introductie in oktober 2004 zijn van de Citroën C4 meer dan 350.000 exemplaren verkocht. Sinds deze maand is de C4 ook leverbaar met een nieuwe 6-traps elektronische transmissie. In combinatie met de dieselmotor 1.6 HDiF 110 pk staat deze nieuwe transmissie garant voor comfort en rijeigenschappen van het hoogste niveau. Bovendien ligt ook het brandstofverbruik met deze transmissie aanmerkelijk lager. Zijn uiterlijk en vele innovatieve kwaliteiten hebben de C4 de titel âWorld Car Design of the Year for 2006â opgeleverd. Deze werd tijdens de Autoshow van New York toegekend door de Midway Group.

De reeks van de Citroën C5 is uitgebreid met een nieuwe HDiF dieselmotor met een vermogen van 173 pk. Deze nieuwe krachtbron is standaard uitgerust met een roetfilter en wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij een reeks praktische innovaties zet deze nieuwe dieselmotor hoge standaards op het gebied van vermogen en vooral rijeigenschappen, in het bijzonder bij lage motortoerentallen. Bovendien onderscheidt de C5 2.2 HDiF zich door een combinatie van zuinigheid en milieuvriendelijke eigenschappen. Sinds de introductie in 2001 zijn van de C5 maar liefst 650.000 exemplaren verkocht.

Deze nieuwe, krachtige HDiF dieselmotor is nu leverbaar voor de C5, daar meer dan 70 procent van alle C5 uitvoeringen die wereldwijd worden verkocht, is voorzien van een diesel. Tegelijkertijd betreft het over het algemeen rijk uitgeruste uitvoeringen, aangezien klanten in dit marktsegment vaak zoeken naar een auto met eigenschappen die passen bij een topmodel. Daarom is de C5 HDiF 173 het nieuwe topmodel in de dieselreeks van de C5.

Op het gebied van toplimousines is de C6 de nieuwe kroon op het modellengamma van Citroën. Sinds de marktintroductie in mei van dit jaar zijn wereldwijd al meer dan 3.000 exemplaren verkocht.

In de Europese markt voor lichte bedrijfswagens is Citroën sinds jaren een toonaangevende speler, met op dit moment het op twee na hoogste marktaandeel. De marktintroductie van de nieuwe Jumper geeft Citroën bovendien de middelen om deze positie verder te verstevigen. De Jumper beschikt over geavanceerde technologie en biedt dankzij het gewijzigde design nog meer mogelijkheden ten aanzien van laadvolume en âgewicht, waarmee ook de deur naar nieuwe marktsegmenten wordt geopend.
Sinds de introductie van de Jumper zijn in totaal ruim 424.000 exemplaren geproduceerd. Twintig procent van alle Citroëns die wereldwijd worden verkocht behoort tot het segment van lichte bedrijfswagens. Tien procent van alle modellen die in dit segment in Europa worden verkocht, is een Citroën.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster