Citroën: verkopen in eerste helft 2006 met 5 procent gestegen
(7/31/2006)
Citroën heeft gedurende de eerste zes maanden van 2006 een totale
verkoop gerealiseerd van 763.000 voertuigen. Ten opzichte van dezelfde
periode in 2005 betekent dit een toename van 5 procent. In het tweede
kwartaal namen de verkopen met 5,5 procent toe tot 399.000 voertuigen.
West Europa (18 landen): lichte daling van het aantal registraties
In West-Europa nam de markt voor personenautoâs en lichte
bedrijfswagens over de eerste zes maanden van dit jaar toe met bijna
1,5 procent. Desondanks liepen de verkopen van Citroën terug met 2
procent, tot een totaal aantal van 593.000 eenheden. Hiermee
realiseerde Citroën in West-Europa een marktaandeel van 6,6 procent,
vergeleken met 6,8 procent over de eerste helft van 2005.
In Nederland steeg de personenwagenmarkt in het eerste halfjaar van
2006 met 4,75%. Citroën behaalde een marktaandeel van 4,51% t.o.v.
4,97% in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden van januari t/m
juni 2006 12.927 Citroen personenautos geregisteerd.
De bedrijfswagenmarkt liet een daling zien van 25%. Het Citroën
marktaandeel kwam uit op 4,42% t.o.v. 4,70%. In het eerste halfjaar
van 2006 registreerde Citroën 1633 bedrijfswagens.
Door de komst van de zuinige Citroën C1 stegen de registraties in het
B-segment in het eerste halfjaar van 2006 met ruim 22% vergeleken met
dezelfde periode vorig jaar.
In Frankrijk slonken de totale verkopen van personenautoâs en lichte
bedrijfswagens met 0,7 procent. Citroën zag de verkopen met 5,7
procent teruglopen. Een totaal van 182.000 registraties betekende een
marktaandeel van 13,5 procent.
Met 141.900 registraties ligt het marktaandeel voor personenautoâs van
Citroën op 12,8 procent (in de eerste helft van 2005 was dit 13,4
procent). Dankzij het succes van de C1 zag Citroën de totale verkopen
in het supermini marktsegment aanzienlijk groeien tot een totaal
marktaandeel van 6 procent, vergeleken met 5,5 procent aan het eind
van 2005. Sinds mei heeft Citroën bovendien al 1.200 orders genoteerd
voor de C6.
In de met 4 procent gegroeide markt voor lichte bedrijfswagens
realiseerde Citroën een marktaandeel van 16,9 procent, vergeleken met
18,6 procent over de eerste helft van 2005. Deze daling kan vooral
worden toegeschreven aan de aflopende verkoopcyclus van de C15, al
behaalde Citroën in dit specifieke segment altijd nog een tweede
plaats in het verkoopklassement.
Het aantal verkopen van lichte bedrijfswagens op basis van
personenautoâs nam over de eerste helft van 2006 voor de gehele
modellenlijn toe, met een stijging van 2,9 procent voor de C2, 8,1
procent voor de C3, 58,4 procent voor de C4 en 14 procent voor de
Berlingo. Ook in de andere segmenten behaalde Citroën een
substantieel verkoopvolume.
In Spanje is Citroën over de eerste helft van dit jaar marktleider in
het segment voor personenautoâs en lichte bedrijfswagens, met een
marktaandeel van 10,8 procent. In een overwegend stabiele markt
betekende het totale aantal van 109.000 registraties een terugval in
de totale verkopen van 4 procent.
In het segment voor personenautoâs behaalde Citroën met een
marktaandeel van 10,3 procent een tweede plaats. Met direct aan
particulieren verkochte personenautoâs â exclusief fleetsales en
verhuurbedrijven â behaalde Citroën de eerste plaats in het
verkoopklassement. Een totaal aantal van 59.000 verkochte voertuigen
betekent een marktaandeel van 12,7 procent. De Citroën C4 en Xsara
Picasso zijn marktleider in hun specifieke segment. Op de markt van de
lichte bedrijfswagens is Citroën voor het elfde achtereenvolgende
jaar leider met een totaal aantal van 27.000 verkochte voertuigen en
een marktaandeel van 12,8 procent.
In Engeland behield Citroën in een met 3,7 procent gekrompen markt
een aandeel van 4,4 procent. Het totale aantal registraties liep licht
terug tot 62.000 eenheden. Ten opzichte van de eerste helft van 2005
namen de verkopen van de Citroën C4 met maar liefst 15 procent toe.
De Xsara Picasso, in Engeland de bestverkochte Citroën, behield de
eerste plaats in het MPV-segment. In een stabiel gebleven markt voor
lichte bedrijfswagens zag Citroën de verkopen met 5 procent groeien.
Het marktaandeel van 7,3 procent betekent een derde plaats in het
verkoopklassement.
In Italië groeiden de totale verkopen van personenautoâs en lichte
bedrijfswagens met maar liefst 7,4 procent. Vooral een steeds groter
aantal verkoopacties is debet aan deze groei. Over de eerste zes
maanden van 2006 behaalde Citroën met 77.000 registraties een
marktaandeel van 5,5 procent.
In het met 8 procent gegroeide segment voor personenautoâs realiseerde
Citroën een marktaandeel van 5,5 procent. In de particuliere markt
groeide het marktaandeel ten opzichte van de eerste helft van 2005
licht tot 7 procent. Slechts drie merken hebben in Italië een groter
marktaandeel.
Op de Duitse markt behaalde Citroën over de eerste zes maanden van
2006 een marktaandeel van 2,6 procent, een toename van 0,3 procent ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de totale autoverkopen
stegen met 2,3 procent, zag Citroën haar verkopen met 14,6 procent
stijgen tot 47.000 eenheden. Citroën is in Duitsland bovendien het
merk met het hoogste percentage verkopen aan particulieren, met 65
procent van het totaal. In het met 11,6 procent gegroeide supermini
segment noteerde Citroën een toename van 39 procent. Daarmee steeg
het marktaandeel van 3,1 procent tot 3,9 procent.
De komst van de C1 heeft de positie van Citroën in dit segment
versterkt. Ook de verkopen van de C2 (nagenoeg stabiel) en de C3 (+ 17
procent) leveren hieraan een belangrijke bijdrage. In het C-segment
boekt Citroën opnieuw vooruitgang. Hoewel het C-segment met 2,5
procent terugliep, is dit deel van de markt in Duitsland altijd nog
goed voor 36 procent van alle autoverkopen. In de eerste zes maanden
van 2006 behaalde Citroën in dit segment een marktaandeel van 3,1
procent, vergeleken met 2,8 procent in 2005. De C4 â de bestverkochte
Citroën in dit segment â realiseerde een marktaandeel van 1,2
procent. De verkopen van de Xsara Picasso namen in de eerste helft van
2006 met maar liefst 45 procent toe, terwijl de Berlingo de tweede
plaats in zijn segment wist vast te houden.
In België en Luxemburg steeg het aandeel van Citroën in de markt
voor personenautoâs en lichte bedrijfswagens tot 11,4 procent,
vergeleken met 9,8 procent over dezelfde periode vorig jaar. Waar de
totale verkopen met 11 procent toenamen, realiseerde Citroën een
verkoopstijging van 29 procent. De markt voor personenautoâs groeide
over de eerste helft van 2006 met maar liefst 13 procent. Voor de
eerste maal is Citroën in dit segment marktleider, dankzij een
verkoopstijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Het
marktaandeel van 9,6 procent van de eerste helft van 2005 groeide in
2006 tot 11 procent.
Deze cijfers laten zien dat Citroën populair is bij de Belgische en
Luxemburgse consument. Maar liefst 14 procent van alle consumenten
koos voor een model van Citroën. Hoewel de totale markt voor
personenautoâs en lichte bedrijfswagens in België met 6 procent
terugliep, realiseerde Citroën een stevige groei van 27 procent.
Daarmee was Citroën eind juni bovendien marktleider. Het marktaandeel
van 11,2 procent groeide in de eerste helft van 2006 tot 15,3 procent.
Alle modellen droegen in min of meer gelijke mate bij aan deze groei.
Markten buiten Europa: een sterke groei voor Citroën
Buiten West-Europa stegen de verkopen van Citroën in het eerste
halfjaar met 16,4 procent tot 169.000 stuks. Dat aantal is 22,1
procent van de wereldwijde verkopen van Citroën, in het eerste
halfjaar van 2005 waren deze markten goed voor 20 procent van de
totale afzet.
Na twee jaar van gestage groei is de markt in Zuid-Amerika ook in het
eerste halfjaar van 2006 buitengewoon actief. Temidden van deze
bedrijvigheid realiseerde Citroën een aanzienlijk hoger marktaandeel.
In de Mercosur-regio groeiden de totale autoverkopen met 12,3 procent
(Brazilië 10,7 en Argentinië 17,6 procent). Een totale verkoop van
25.300 voertuigen betekende voor Citroën een verkoopstijging van 55
procent.
Met name in Brazilië verkocht Citroën aanzienlijk meer autoâs, het
totaal verkochte aantal van 17.000 voertuigen vertegenwoordigt een
stijging van 56 procent. Daarmee verbeterde Citroën het marktaandeel
van 1,4 tot 2,1 procent, mede dankzij de introductie van de C3 1.4
Flex Fuel.
In Argentinië verkocht Citroën in de eerste helft van 2006 8.400
voertuigen, een stijging van 52 procent ten opzichte van vorig jaar.
Hiermee steeg het marktaandeel in een jaar tijd van 2,8 tot 3,7
procent.
In China groeide de totale automarkt met 47,1 procent. Met hetzelfde
modellenaanbod als in 2005 verkocht Citroën 60.000 voertuigen, een
stijging van 12 procent. De eind mei geïntroduceerde C-Triomphe werd
zowel door pers als publiek uiterst positief ontvangen. De echte
gevolgen van de introductie van dit nieuwe model â waarvoor inmiddels
10.000 orders zijn geschreven â zullen in de tweede helft van 2006
zichtbaar worden.
In Midden- en Oost-Europa vertonen de autoverkopen weer een stijgende
lijn. In deze regio realiseerde Citroën dan ook een verkoopgroei van
31 procent, met in totaal 48.000 verkochte voertuigen. In de
belangrijkste zes landen in deze regio â Polen, Hongarije, Tsjechië,
Slovenië, Kroatië en Slowakije â groeiden de autoverkopen met 1,3
procent. Desondanks zag Citroën de verkoopcijfers stijgen tot 25.000
voertuigen, een stijging van 5,2 procent ten opzichte van vorig jaar.
In Rusland verdubbelde Citroën het aantal verkochte autoâs in de
eerste helft van het jaar tot een totaal aantal van 5.460 voertuigen.
De totale Russische automarkt groeide met 57 procent.
In Turkije behaalde Citroën een totale verkoop van 7.770 voertuigen,
een toename van 16 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van
2005. In een met 6 procent gegroeide automarkt noteerde Citroën
daarmee een marktaandeel van 2,4 procent.
Een reeks dynamische en innovatieve producten
In de eerste helft van 2006 demonstreerde Citroën haar commerciële
kracht met de introductie van een aantal nieuwe modellen, en met
nieuwe technologieën die werden ontwikkeld met het oog op nog meer
comfort en rijplezier.
Het commerciële succes van de C1 duurt voort en is de basis voor de
supermini-reeks van Citroën, waarvan ook de C2, C3 en C3 Pluriel deel
uitmaken. Sinds de introductie in juni 2005 werden van de C1
wereldwijd 76.000 exemplaren verkocht.
Op gebied van milieuvriendelijke technieken gaat Citroën na de C3
Stop & Start verder met de ontwikkeling van de âmicro-hybrideâ. De C2
Stop & Start is daarvan het directe bewijs. Deze C2 heeft dezelfde
milieuvoordelen als de C3 Stop & Start en levert daarmee een
belangrijke bijdrage aan een beter leefklimaat in de stad. Het
brandstofverbruik en de uitstoot van CO liggen voor deze modellen
binnen de bebouwde kom tot wel 10 procent lager.
In China is de nieuwe C-Triomphe â specifiek voor de Chinese markt
ontwikkeld â een buitengewoon succes. Sinds de introductie zijn maar
liefst 10.000 orders geplaatst. Deze sedan is ontwikkeld op hetzelfde
platform als de C4, maar heeft een langere wielbasis. Desondanks heeft
de C-Triomphe dezelfde eigenschappen en innovaties die de C4 tot een
groot succes hebben gemaakt. De C-Triomphe completeert het Citroën
modelgamma voor China, waar op dit moment ook de ZX Fukang, de
Elysée, Xsara Picasso, Xsara en C5 worden aangeboden.
Sinds de introductie in oktober 2004 zijn van de Citroën C4 meer dan
350.000 exemplaren verkocht. Sinds deze maand is de C4 ook leverbaar
met een nieuwe 6-traps elektronische transmissie. In combinatie met de
dieselmotor 1.6 HDiF 110 pk staat deze nieuwe transmissie garant voor
comfort en rijeigenschappen van het hoogste niveau. Bovendien ligt ook
het brandstofverbruik met deze transmissie aanmerkelijk lager. Zijn
uiterlijk en vele innovatieve kwaliteiten hebben de C4 de titel âWorld
Car Design of the Year for 2006â opgeleverd. Deze werd tijdens de
Autoshow van New York toegekend door de Midway Group.
De reeks van de Citroën C5 is uitgebreid met een nieuwe HDiF
dieselmotor met een vermogen van 173 pk. Deze nieuwe krachtbron is
standaard uitgerust met een roetfilter en wordt gecombineerd met een
handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij een reeks praktische
innovaties zet deze nieuwe dieselmotor hoge standaards op het gebied
van vermogen en vooral rijeigenschappen, in het bijzonder bij lage
motortoerentallen. Bovendien onderscheidt de C5 2.2 HDiF zich door een
combinatie van zuinigheid en milieuvriendelijke eigenschappen. Sinds
de introductie in 2001 zijn van de C5 maar liefst 650.000 exemplaren
verkocht.
Deze nieuwe, krachtige HDiF dieselmotor is nu leverbaar voor de C5,
daar meer dan 70 procent van alle C5 uitvoeringen die wereldwijd
worden verkocht, is voorzien van een diesel. Tegelijkertijd betreft
het over het algemeen rijk uitgeruste uitvoeringen, aangezien klanten
in dit marktsegment vaak zoeken naar een auto met eigenschappen die
passen bij een topmodel. Daarom is de C5 HDiF 173 het nieuwe topmodel
in de dieselreeks van de C5.
Op het gebied van toplimousines is de C6 de nieuwe kroon op het
modellengamma van Citroën. Sinds de marktintroductie in mei van dit
jaar zijn wereldwijd al meer dan 3.000 exemplaren verkocht.
In de Europese markt voor lichte bedrijfswagens is Citroën sinds
jaren een toonaangevende speler, met op dit moment het op twee na
hoogste marktaandeel. De marktintroductie van de nieuwe Jumper geeft
Citroën bovendien de middelen om deze positie verder te verstevigen.
De Jumper beschikt over geavanceerde technologie en biedt dankzij het
gewijzigde design nog meer mogelijkheden ten aanzien van laadvolume en
âgewicht, waarmee ook de deur naar nieuwe marktsegmenten wordt
geopend.
Sinds de introductie van de Jumper zijn in totaal ruim 424.000
exemplaren geproduceerd. Twintig procent van alle Citroëns die
wereldwijd worden verkocht behoort tot het segment van lichte
bedrijfswagens. Tien procent van alle modellen die in dit segment in
Europa worden verkocht, is een Citroën.
BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai