Ingezonden persbericht


Media alert

31 juli, 2006

Bedrijven hebben liever 'one night stands' dan een langdurige klantrelatie

~ Onderzoek toont aan dat acquisitie topprioriteit is bij Europese ondernemingen ~

Het werven van nieuwe klanten is in 2006 de belangrijkste prioriteit voor veel ondernemingen. Veertig procent van de Europese bedrijven hecht meer waarde aan het binnenhalen van nieuwe klanten dan activiteiten - zoals klantbehoud en klantenservice - die op de langere termijn gericht zijn. Dit blijkt uit onderzoek van SPSS dat is uitgevoerd onder ruim 100 Europese professionals uit diverse bedrijfstakken, waaronder financiële dienstverlening, telecom en lokale overheden.

Tweederde van de respondenten verwacht dat feedback van klanten de komende twee jaar belangrijker wordt. Toch geeft meer dan de helft van de professionals aan dat zij niet van plan zijn te investeren in het beheer en de controle van deze feedback.

"Het is opmerkelijk dat organisaties zich vooral richten op het binnenhalen van nieuwe klanten en weinig aandacht besteden aan het beter benutten van de bestaande klantendatabase. Nieuwe klanten werven is namelijk duurder dan het verstevigen van de relatie met bestaande klanten", aldus Marcel Holsheimer, vice-president marketing bij SPSS.

Door zich nadrukkelijk te richten op klantwerving lopen ondernemingen het gevaar dat zij vooral 'notoire overstappers' aantrekken, waardoor zij in een cyclus van klantwinst en klantverlies terechtkomen. De speciale aanbiedingen waarmee klanten worden binnengehaald bieden de klant slechts tijdelijk voordeel. Wanneer de onderneming geen aandacht heeft voor loyaliteit gaan de trouwe klanten uiteindelijk op zoek naar een goede aanbieding elders.

"Voor ondernemingen zijn diverse betaalbare oplossingen beschikbaar die hen in staat stellen om de loyaliteit van klanten te vergroten", vervolgt Holsheimer. "Met behulp van predictive analytics is het bijvoorbeeld mogelijk om inzicht te krijgen in de behoeften van de klant, waardoor beter geanticipeerd kan worden op deze voorwaarden. Hiermee kunnen organisaties de opbrengst per klant verhogen door de mogelijkheden van cross-selling en up-selling beter te benutten. Bovendien kunnen zij op deze manier maatregelen nemen om te voorkomen dat zij klanten verliezen."

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS (NASDAQ: SPSS) is een wereldwijde leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1.300 medewerkers. Al meer dan 37 jaar stelt SPSS zijn klanten in staat zich beter op hun kernactiviteiten te concentreren en hun prestaties te verbeteren. SPSS' klantenportfolio bestaat uit meer dan 120.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen. Met de software van SPSS kunnen organisaties de interactie met klanten, medewerkers, patiënten, studenten en burgers optimaliseren. Tevens zorgt de software ervoor dat de activiteiten die vandaag worden ondernomen, een positief effect hebben op doelen in de toekomst. Met de geavanceerde oplossingen van SPSS, die elkaar perfect aanvullen, kunnen organisaties veranderingen in houding, gedrag en voorkeuren van mensen kwantificeren en hier direct op anticiperen. Zo kunnen zij hun strategieën en tactieken vol vertrouwen bijsturen.

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuilen van LEWIS, Global Public Relations:

Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette van Beest van SPSS:

Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bbeest@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com