Ingezonden persbericht


PERSBERICHT FIA WTCC 2006 SEAT TEAM HOLLAND

SEAT-TEAM HOLLAND WTCC COUREUR TOM CORONEL STERK IN MEXICO

De elfde en twaalfde ronde van het FIA-WTCC 2006 werden verreden op de vernieuwde racepiste in het Mexicaanse Puebla. 'Vernieuwd' had met name betrekking op de bochtenstructuur van de baan en de kort voor de race aangebrachte asfaltlaag. Dat laatste bleek echter een 'understatement', want het circuit had meer weg van een kiezelpad. Ondanks die wat minder florissante omstandigheden verliep het WTCC-uitstapje voor SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel prima. In zijn door GR-Asia geprepareerde oranje-zwarte Leon besloot hij de eerste race met een tweede plaats in 'The Independents Throphy' en won die klasse in de tweede race. Daarmee vergrootte Coronel eveneens zijn voorsprong op de directe concurrenten.

De basis voor zijn latere successen legde Tom Coronel al tijdens de vrije training. "Dat ging eigenlijk al heel lekker. Na een achtste plaats in de vrije training werd ik in de volgende sessie tweede.De snelheid zat er dus goed in. Door de problemen met de baan werd er maar één kwalificatie gereden en die werd voor mij nog wat korter, omdat er een leiding van de stuurbekrachtiging brak. Dat moest verholpen worden en kostte de nodige tijd. Desondanks was die training goed voor een vijfde plaats. Omdat Rickard Rydell na een motorwissel zijn pole position moest inruilen voor een elfde plaats werd dat voor mij zelfs een vierde plek op de startgrid. Gek genoeg was ik daarmee niet de beste priverijder. Dat was Ryan Sharp die als derde trainde. Racen op dit circuit is heel apart. Je moet absoluut op de ideale lijn blijven rijden om mee te doen. Kom je daarbuiten is het alsof je op knikkers rijdt. Toch liep het lekker, alhoewel de race kort na de start werd stil gelegd omdat één van de deelnemers van de baan was geraakt. Na de herstart ging het nog lekkerder. Winst in de klasse zat er niet in, ondanks meerdere pogingen van mijn kant. In de tweede race lukte dat beter. Ik had weer volop strijd met Ryan Sharp, maar die probeerde mij in de tweede ronde uit te remmen op een plek waar dat niet kon. Hij schoot rechtdoor en verspeelde daarmee zijn kansen. Het team had mij echt een superauto meegegeven, want toen ik later in gevecht kwam met James Thompson en Dirk Muller passeerde ik ze redelijk makkelijk. Daarna lag ik vierde achter Rydell. Met nog vier ronden te gaan begaf de schokdemper linksachter het. Dat veroorzaakte niet alleen rook, maar gign ook ten koste van de wegligging. Ik moest weer twee plaatsen prijsgeven, maar bleef de snelste Privateer. Die Independents Trophy voor privérijders is ons doel voor dit jaar en komt nu steeds dichterbij. Dat voel je ook binnen het team. Iedereen gaat er voor, dus we moeten proberen dat zo snel mogelijk te realiseren`, aldus Tom Coronel

De deelname van GR-Asia SEAT Team Holland wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende partners: SEAT Importeur Pon Car, McGregor, Splitfire, MAN Truck en Bus, Noble Group, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, Wielengids.nl , Auto Motor Sport, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag 1e race: 1. Salvatore Tavano (Alfa Romeo); 2. Augusto Farfus (Alfa Romeo); 3. Ryan Sharp (Honda) ; 4. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon); 5. James Thompson (SEAT) en 21 Duncan Huisman (BMW) Uitslag race 2: 1. Augusto Farfus: 2.Gianni Morbidelli (Alfa Romeo) 3. Rickard Rydell (SEAT); 4. Dirk Muller (BMW) 5. James Thompson (SEAT); 6. Tom Coronel en 11. Duncan Huisman