De consument is niet 'spelletjesmoe'

Virale game is effectief marketingmiddel

DEN HAAG, 20060731 -- Het spelen van online games waarmee prijzen te winnen zijn is 'hot'. Dit constateert dataspecialist Cendris, onderdeel van TPG Post. Virale marketing in de vorm van online games zou zijn langste tijd hebben gehad en niet meer effectief zijn als marketingmiddel. Het tegendeel is waar, de consument is helemaal niet 'spelletjesmoe'.


Consumenten blijken niet bang om hun persoonlijke gegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres via internet achter te laten. "Gelukkig maar", stelt Margriet van der Burg van Cendris, "want dat is juist een belangrijke voorwaarde wil een virale marketingcampagne succesvol zijn." Er zijn wel een aantal regels die gelden voor het inzetten van virale marketing, alleen dan kan het gewenste 'sneeuwbaleffect' worden bereikt. Van der Burg: "Een online spel moet bijvoorbeeld een bepaalde mate van entertainment in zich hebben en dient niet te moeilijk te spelen en origineel te zijn."

Online game levert 400.000 unieke geregistreerden op
Onlangs heeft Cendris met een virale campagne in de vorm van een online WK game die werd ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau Red Urban opvallende resultaten geboekt. "Terwijl er vooraf geen media was ingekocht om het online virale spel te promoten heeft de online game een verrassend aantal van 400.000 unieke geregistreerden opgeleverd. Het spel is in totaal 670.000 maal gespeeld. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat bij de ontwikkeling ervan veel aandacht is besteed aan de beleving en 'fun' van de game en dat het gebonden was aan een actueel thema van dat moment, het WK", aldus Margriet van der Burg.

Cendris heeft inmiddels een nieuwe virale game ontwikkeld met het thema foto's en vakantie. Het online spel is te spelen via de website www.landenjacht.nl.

De ervaring van Cendris op het gebied van virale campagnes leert dat de volgende elementen belangrijk zijn om een succesvolle virale campagne te realiseren:

* hoog entertainmentgehalte
* bepaalde mate van relevantie of nut voor de speler
* het verbinden van incentives (bv. prijzen) aan de campagne
* leuk en actueel thema
* originaliteit
* eenvoud
* uniciteit
* betrouwbaarheid
* er moet iets inzitten voor zowel degene die doorstuurt als degene die ontvangt


Over Cendris
Cendris, een onderdeel van TPG Post, behaalde in 2005 een omzet van ¤ 225 miljoen en heeft 4.000 medewerkers in dienst. Het bedrijf biedt een compleet portfolio aan specialistische oplossingen voor directe communicatie, data en document management. Zo geeft Cendris advies over het vinden en behouden van klanten en biedt diensten aan op het gebied van callcenteractiviteiten, het printen van rekeningoverzichten en direct mail, scanning postkamerbeheer, repro en archivering.




Ingezonden persbericht