Ingezonden persbericht


Persbericht
3 augustus 2006

Halfjaarbericht 2006
NV Nederlandse Spoorwegen

NS Halfjaarbericht 2006: Meer reizigers, verdere verbetering financieel resultaat

Reizigersgroei zet door: met 7%
Klantoordelen blijven op hoog niveau
Financieel resultaat verbetert verder; verdere investeringen in treinen en reisinformatie

Steeds meer mensen kiezen voor de trein. In het eerste halfjaar van 2006 is het aantal binnenlandse reizigerskilometers wederom toegenomen, en nu met bijna 7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005. Deze groei is het resultaat van een verbeterende economie, files op de wegen, maar bovenal de keuze van de reiziger voor de verbeterde service en kwaliteit van de trein. Hiermee levert NS een steeds belangrijker bijdrage aan de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Nederland. De toename van het reizigersvervoer en de groei van andere activiteiten zorgen ook voor een verdere verbetering van het bedrijfsresultaat.

Dankzij de aanhoudend sterke reizigersgroei en de activiteiten op en rond de stations en succes- volle vastgoedontwikkelingen is het bedrijfsresultaat van NS verder toegenomen naar 146 miljoen (eerste halfjaar 2005: 140 miljoen), ondanks een afwaardering van 50 miljoen in verband met de exploitatie van HSL-Zuid. Het nettoresultaat is 124 miljoen (eerste halfjaar 2005: 114 miljoen).
Om de groei in de reizigersmarkt te kunnen opvangen en de dienstverlening verder te verbeteren, zullen in de komende jaren honderden miljoenen extra worden geïnvesteerd in nieuwe treinen en in renovatie van bestaande treinen. Deze investeringen moeten worden terugverdiend. Een verdere stijging van het bedrijfsresultaat van het segment reizigersvervoer is dan ook noodzakelijk. Kosten- beheersing blijft daarom ook de komende jaren vereist.

Ontwikkeling opbrengsten en resultaat
De totale opbrengsten van NS zijn met 89 miljoen (ruim 5%) gestegen tot 1.709 (eerste halfjaar 2005 1.620 miljoen). Deze stijging doet zich in het reizigersvervoer over de gehele linie voor, zowel in Nederland als in het grensoverschrijdend vervoer als in Engeland. De stijging is voornamelijk het gevolg van een toename van de reizigersomvang. Daarnaast is de omzet uit retail en horeca op de stations en uit ontwikkeling van vastgoed aanmerkelijk gestegen.

De totale bedrijfslasten van NS stijgen van 1.480 miljoen in het eerste halfjaar 2005 tot
1.563 miljoen in het eerste halfjaar 2006. Het saldo van rentebaten en rentelasten komt 1 miljoen gunstiger uit op 22 miljoen. Na aftrek van de belasting wordt een nettoresultaat van 124 miljoen behaald (eerste halfjaar 2005: 114 miljoen).

Datum 1 augustus 2006
Pagina 2/15

In het eerste halfjaar van 2006 is 120 miljoen geïnvesteerd. Een belangrijk deel van de investeringen is bestemd voor de verdere vernieuwing van het treinenpark voor onze reizigers. De ingebruikname van de vernieuwde sprinters is afgerond. Het afgelopen halfjaar zijn de plannen voor verbetering van de actuele reisinformatie voor klanten en medewerkers aangescherpt en in fasen gedeeld, zodat deelresultaten reeds in de praktijk kunnen worden gebracht zodra deze gereed komen.

Kwaliteit dienstverlening
Na een pas op de plaats in het eerste kwartaal is de waardering voor de kwaliteit van het binnenlands reizigersvervoer in het tweede kwartaal verder gestegen. 70% van onze klanten beoordeelt onze prestaties nu met een 7 of hoger; in het tweede kwartaal van 2005 lag dit nog op 67%. In het tweede kwartaal reed 88,2% van de treinen op tijd, tegen 86,1% in het vergelijkbare kwartaal van 2005. Bij hantering van de internationaal gebruikelijke 5-minutennorm behaalde NS een punctualiteit van 93,9%. Het oordeel over de informatieverstrekking bij vertragingen blijft laag. Slechts bijna de helft van de reizigers geeft hiervoor een ruime voldoende. Er zijn extra middelen uitgetrokken om dit samen met ProRail te verbeteren.

Belangrijkste ontwikkelingen
In lijn met de ambitie om het beste spoorwegbedrijf van Europa te worden, heeft NS besloten om een aantal processen en taken efficiënter te groeperen, zodat het bedrijf soepeler en klantgerichter kan gaan werken en ook meer diensten op meer gebieden aan steeds meer klanten kan gaan leveren.
Naast het inspelen op toekomstige ontwikkelingen houdt de NS-directie onverminderd vast aan het in 2002 geïntroduceerde en succesvolle beleid service omhoog, kosten omlaag. NS wil meer reizigers veilig, op tijd en comfortabel vervoeren via aantrekkelijke stations.

De sturing van de onderneming blijft dan ook gericht op de vijf basisdoelstellingen: op tijd rijden
informatie verstrekken en service verlenen bijdragen aan de sociale veiligheid voldoende vervoerscapaciteit creëren zorgen voor schone treinen en stations

Andere ontwikkelingen:
De Utrechtboog is in maart in gebruik genomen. De boog biedt reizigers 70 keer per dag een snelle en comfortabele verbinding tussen het midden en zuiden van het land en Schiphol.

Op station Leiden heeft NS het La Place geopend, een restaurant met 280 zitplaatsen. Het is de eerste vestiging in een reeks van La Place-restaurants die NS op stations gaat openen. Het betreft de formules La Place Marché du Monde, La Place Café Boulangerie en La Place Paninishop. Niet alleen reizigers en passanten zijn er welkom, ook omwonenden en mensen die werken in de omgeving.

Datum 1 augustus 2006
Pagina 3/15

Op stations langs de Hoekse Lijn is een begin gemaakt met het gebruik van de OV-chipkaart en de poortjes. Sinds juni kunnen klanten tussen Rotterdam en Hoek van Holland reizen met de OV- chipkaart. Dit betekent een eerste zichtbare kennismaking met het nieuwe landelijke vervoerbewijs bij NS. Met de OV-chipkaart kan de reiziger in de toekomst in het hele openbaar vervoer met één kaart terecht.

NS Internationaal vierde tien jaar Thalys met een tijdelijke publieksaanbieding: wie snel reageerde kon tijdens de zomermaanden voor tien euro naar Parijs. Sinds 1996 vervoerde Thalys in totaal 52 miljoen reizigers tussen Amsterdam, Brussel, Keulen en Parijs. De ingebruikname van de HSL- Zuid brengt vanaf 2007 een aanmerkelijke versnelling van de reistijd tot Parijs. Tijdens de verslagperiode is NS Internationaal begonnen met proefritten en andere tastbare voorbereidingen voor de exploitatie van de HSL-Zuid, waarvoor de concessie voor de periode 2007 ­ 2022 is verworven door High Speed Alliance, een dochteronderneming van NS (90%) en KLM (10%).

NS heeft de eerste van een serie van 87 intercitytreinstellen van het type Koploper in renovatie ge- nomen. De moderniseringsoperatie kost 190 miljoen en levert tevens 2.350 extra zitplaatsen op.

Met de consumentenorganisaties en de rijksoverheid is overeenstemming bereikt over de hoofdlijnen van een nieuwe dienstregeling vanaf 2007 die NS in samenspraak met de spoorsector (Prorail, Railion en de andere goederenvervoerders) heeft ontwikkeld. De dienstregeling gaat in op 10 december 2006 onder het motto `meer, makkelijk en betrouwbaar' en maakt het mogelijk om op de bestaande infrastructuur meer reizigers via meer treinen en stations te vervoeren.

NS-dochter NedRailways mag als een van de vier geprekwalificeerde bedrijven meebieden op de North London Railconcessie.

Toelichting per segment
NS is actief in de marktsegmenten reizigersvervoer, knooppuntontwikkeling en -exploitatie en railinfra & bouw. In een apart segment zijn de overige ­ ondersteunende ­ activiteiten ondergebracht. De ontwikkelingen binnen de verschillende segmenten worden hierna toegelicht.

Segment Reizigersvervoer
Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2006 een positief resultaat behaald van 78 miljoen, tegenover 75 miljoen vorig jaar. De omvang van het reizigersvervoer in Nederland is verder toegenomen van 7.185 miljoen reizigerskilometers in de eerste helft van 2005 naar 7.665 miljoen reizigerskilometers in 2006, een stijging van ongeveer 7%.

De totale opbrengsten zijn met 79 miljoen toegenomen tot 1.146 miljoen. Deze toename is hoofdzakelijk te verklaren door de stijging van de vervoersomzet, die stijgt van 789 miljoen naar 852 miljoen. De stijging doet zich over de gehele linie voor, zowel in het binnenlandse net als in het grensoverschrijdende treinvervoer en in het vervoer in Engeland. De vervoersomzet steeg in Nederland met ruim 7%, het grensoverschrijdende vervoer met ruim 14% en in Engeland met ruim 5%.

Datum 1 augustus 2006
Pagina 4/15

De bedrijfslasten zijn gestegen van 992 miljoen in het eerste halfjaar van 2005 naar 1.068 miljoen in het eerste halfjaar van 2006. Deze stijging hangt voor 50 miljoen samen met de voorzichtigheidshalve genomen afwaardering in verband met de HSL-Zuid. De exploitatie- verwachtingen zijn neerwaarts bijgesteld door lagere omzetverwachtingen en hogere kosten. De kosten stijgen bovendien als gevolg van wijziging van rijtijden in België en inpassing van de aansluiting van Den Haag en Breda in de dienstregeling, maar ook door de verlate levering van de hogesnelheidstreinen met het nieuwe treinbeveiligingssysteem, waardoor tijdelijk ander materieel moet worden ingezet. NS gaat er van uit dat de nadelen die hieruit voortvloeien gecompenseerd worden door de overheid als concessieverlener en door de leverancier, omdat zij de verantwoor- delijkheid hiervoor dragen. Een bindende adviesprocedure conform de contractvoorwaarden zal hierover uitsluitsel geven.
Zonder deze afwaardering is de kostenstijging minder dan 3%, dankzij voortdurende aandacht voor kostenbeheersing.
Segment Knooppuntontwikkeling en ­exploitatie De opbrengsten van het segment Knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn gestegen van 209 miljoen in het eerste halfjaar van 2005 naar 236 miljoen door stijgende retail- en horecaomzet en opbrengsten uit ontwikkeling van vastgoedobjecten. Het bedrijfsresultaat is daarmee aanzienlijk gestegen van 47 miljoen in het eerste halfjaar 2005 naar 62 miljoen in 2006.

Segment Railinfra & Bouw
De opbrengsten van Strukton Groep zijn in het eerste halfjaar 310 miljoen en liggen daarmee onder het niveau van het eerste halfjaar 2005 ( 332 miljoen). Het bedrijfsresultaat van 13 miljoen is iets lager dan in de eerste helft van het vorige jaar ( 15 miljoen).

Personeel en organisatie
Het aantal medewerkers is gedaald van 24.818 medio 2005 naar 23.767. De daling houdt vooral verband met het feit dat eind 2005 relatief veel medewerkers (vervroegd) met pensioen zijn gegaan en hun arbeidsplaatsen niet opnieuw zijn ingevuld. Het ziekteverzuim is in het eerste halfjaar van 2006 verder gedaald, van 7,2% in het eerste halfjaar 2005 naar 5,8% in 2006.

Ook in het eerste halfjaar van 2006 is het gevoel van veiligheid bij het NS-personeel verder toegenomen. Maatregelen als beheerste toegang van een aantal stations tijdens de avond, maar ook de convenanten die met gemeenten zijn afgesloten op agressielijnen werpen hun vruchten af.

Het overleg met de vertegenwoordigers van het personeel over de nieuwe structuur van het bedrijf verloopt constructief. Verder is meer aandacht om het personeel nauwer te betrekken bij belangrijke onderwerpen binnen de organisatie, zoals de nieuwe dienstregeling voor 2007.

Datum 1 augustus 2006
Pagina 5/15

Halfjaarcijfers 2006 NV Nederlandse Spoorwegen

Geconsolideerde winst- en ­verliesrekening (verkort) Eerste halfjaar 2006
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2006 2005

Netto omzet 593
1. 1.517

Overige bedrijfsopbrengsten 116 103 Totaal bedrijfsopbrengsten 1.709 1.620 Totaal bedrijfslasten 1.563 1.480 Bedrijfsresultaat 6 14 140

Totaal financiële baten en lasten
22 21

Resultaat voor belasting 8 16 161

Vennootschapsbelasting 4 -4 -47

Nettoresultaat 4 12 114

Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder NS 124 114 Minderheidsbelang van derden

- -

Nettoresultaat 4 12 114

Datum 1 augustus 2006
Pagina 6/15

Geconsolideerde balans per 30 juni 2006 (verkort) NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
30 juni 2006 31 december 2005 Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 2.508
2.540

Vastgoedobjecten 304 305 Immateriële vaste activa 11 8 Financiële vaste activa 268 268 Uitgestelde belastingvorderingen 6 69 689


3.787 3.810

Vlottende activa 2.666 2.456 Totaal activa 6.453 6.266 Passiva
Eigen vermogen 3.764 3.710 Aan komende jaren toe te rekenen baten 279 287 Langlopende verplichtingen
Leningen 741 750 Voorzieningen 180 203 Uitgestelde belastingverplichtingen 56 46 Overige langlopende verplichtingen 111 108
1.088 1.107

Kortlopende verplichtingen 1.322 1.162 Totaal passiva 6.453 6.266

Datum 1 augustus 2006
Pagina 7/15

Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat Eerste halfjaar 2006
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2006 2005

Nettoresultaat over het halfjaar uit winst-en-verliesrekening 124 114 Nettoresultaat rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 7


---

Totaal resultaat over het halfjaar 131 115 Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder van de moedermaatschappij 131 115 Minderheidsbelang van derden

- -

Totaal resultaat over het halfjaar 131 115

Datum 1 augustus 2006
Pagina 8/15

Geconsolideerd kasstroomoverzicht (verkort) Eerste halfjaar 2006
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2006 2005

Netto resultaat 124 114 Afschrijvingen 169 138 Overige mutaties -25 -23 Bruto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 268 229 Mutatie werkkapitaal 192 22 Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 460 251 Kasstroom uit investeringsactiviteiten -138 -135 Kasstroom uit financieringsactiviteiten -78 -178 Mutatie in liquide middelen en uitgezette gelden 244 -62 Brutoliquiditeiten ultimo 1.846 1.678 Brutoliquiditeiten primo 1.602 1.740 Mutatie brutoliquiditeiten 244 -62

Datum 1 augustus 2006
Pagina 9/15

Toelichting op het geconsolideerde halfjaarbericht 2006

Algemene toelichting
Met ingang van 2006 past NS de International Financial Reporting Standards (IFRS) toe als grondslag voor de financiële verslaggeving. In de jaarrekening 2005 zijn de grondslagen reeds zoveel mogelijk in overeenstemming gebracht met IFRS voor zover deze grondslagen waren toegelaten in BW 2 Titel 9 en de Nederlandse Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving. Deze wijzigingen zijn uiteengezet in de jaarrekening 2005.

In 2006 is de financiële verslaggeving in overeenstemming met IFRS. Het halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met IAS 34. Het betreft een verkort geconsolideerd halfjaarbericht dat niet alle informatie bevat van een volledige jaarrekening. Het halfjaarbericht dient dan ook in samenhang met de geconsolideerde jaarrekening 2005 van de Groep te worden gelezen.

Toerekening van kosten en opbrengsten is bij de halfjaarcijfers op gelijke wijze gebeurd als bij de jaarafsluiting plaatsvindt. Opbrengsten worden toegerekend aan de periode waarin de prestaties, waarvoor de opbrengsten worden ontvangen, worden geleverd. Er is geen sprake van seizoenspatronen die van belang zijn voor de tussentijdse berichtgeving.
Bij het opstellen van dit halfjaarbericht zijn bij onzekerheden de door de directie gevormde oordelen gebaseerd op betrouwbare schattingsbronnen die gelijk zijn aan de bronnen die gehanteerd zijn bij het opstellen van de jaarrekening 2005.

Aanpassing grondslagen aan IFRS
In de openingsbalans 2005 heeft de Groep de in de voorgaande jaarrekening gerapporteerde bedragen aangepast aan de gewijzigde grondslagen als gevolg van de invoering van IFRS in 2006. Hiermee blijven 2005 en 2006 vergelijkbaar. De gedragslijnwijzigingen betreffen: Herclassificering van een aantal leasecontracten, waarbij de Groep optreedt als lessor, van operational lease in financial lease. Het betreft materieel voor het goederenvervoer dat aan Railion Benelux NV wordt geleasd. In plaats van het als materiële vaste activa rubriceren van het materieel wordt nu een langlopende vordering opgenomen onder de financiële vaste activa. De ontvangen leasebetalingen worden gesplitst in een aflossingsdeel dat in mindering komt op de vordering en een rentevergoeding die wordt verantwoord onder de financieringsbaten. De actuariële winsten en verliezen van toegezegd-pensioenregelingen worden volledig en onmiddellijk in het eigen vermogen verwerkt. In de jaarrekening 2005 werd de corridor-methode toegepast om de actuariële winsten en verliezen te verwerken. Het betreft de pensioenverplichtingen van Merseyrail en Northern Rail. Het op de balans opnemen van verplichtingen aan personeel uit hoofde van de Overgangsregeling VUT-40 evenals de vooruitbetaling die is gedaan aan het Spoorwegpensioenfonds om deze overgangsregeling uit te voeren.

Daarnaast hebben de volgende herrubriceringen in de balans plaatsgevonden, die eveneens in de beginbalans zijn verwerkt.
De belegde reserves van NS Insurance NV zijn geherrubriceerd van uitgezette gelden naar financiële vaste activa. De renteswaps zijn geherrubriceerd, hetgeen een mutatie in financiële vaste activa en langlopende leningen met zich meebrengt.

Onder IFRS wordt goodwill niet afgeschreven, maar vindt jaarlijks een impairmenttest plaats om te beoordelen of de in de balans opgenomen bedragen voor goodwill worden gerechtvaardigd door de verwachte kasstromen. Tot en met 2005 werd overeenkomstig de Nederlandse Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving systematisch afgeschreven op goodwill. De afschrijving in 2005 bedroeg 2 miljoen (eerste halfjaar 1 miljoen).

Datum 1 augustus 2006
Pagina 10/15

De invloed van de gedragslijnwijzigingen op de financiële positie van de Groep is weergegeven in het volgende overzicht.

Effecten van wijzigingen in grondslagen op de balans en op het eigen vermogen Balans per 31 december Balans per 31 2005 volgens Effect van december voorheen waarderings- Effect van 2005 volgens toegepaste wijzigingen in rubricerings- nieuwe (in miljoenen euro's) grondslagen grondslagen wijzigingen grondslagen Activa
Materiële vaste activa 2.637 -97 2.540 Financiele vaste activa 196 167 -95 268 Uitgestelde belastingvorderingen 691 -2 689 Uitgezette gelden 1.355 -37 1.318 Totaal activa 6.330 68 -132 6.266 Passiva
Eigen vermogen 3.684 26 3.710 Langlopende verplichtingen 954 36 -132 858 Uitgestelde belastingverplichtingen 40 6 46 Kortlopende verplichtingen 1.162 1.162 Totaal passiva 6.330 68 -132 6.266

Aanpassing van de vergelijkende cijfers 2005 in verband met de grondslagwijzigingen en het effect van de gewijzigde behandeling van goodwill zou leiden tot de volgende effecten in de winst-en-verliesrekening.

Eerste halfjaar Effect van Eerste halfjaar 2005 waarderings- 2005 (in miljoenen euro's) oude grondslag wijzigingen nieuwe grondslag Totaal bedrijfsopbrengsten 1.626 -6 1.620

Totaal bedrijfslasten 1.485 -5 1.480

Bedrijfsresultaat 1 14 -1

140

Totaal financiële baten en -lasten
18 3 21

Resultaat voor belasting 159 2 161 Vennootschapsbelasting -47 -47 Netto resultaat
112 2 114

De grondslagwijzigingen hebben geen invloed op de kasstromen.

Datum 1 augustus 2006
Pagina 11/15

Acquisities
In het eerste halfjaar zijn drie acquisities gerealiseerd: Adpa Holding BV (met Reef Infra als werkmaatschappij); de bedrijfsactiviteiten omvatten grond en wegenbouw; 100% verworven op 28 maart 2006; opgenomen in geconsolideerde cijfers met ingang van 1 april 2006; Jernebaneservice AS, gevestigd in Oslo, Noorwegen; de bedrijfsactiviteiten betreffen spoorbouw en spooronderhoud; 65% verworven op 9 mei 2006; opgenomen in de geconsolideerde cijfers met ingang van overnamedatum;
WorkSphere BV; de bedrijfsactiviteiten omvatten technische dienstverlening en installatietechniek; 100% verworven op 30 juni 2006; op te nemen in de geconsolideerde cijfers ingaande 1 juli 2006.

Deze acquisities zijn onderdeel geworden van Strukton Groep NV. De met de eerste twee genoemde acquisities gemoeide overnamesom en overnamekosten bedragen in totaal 8 miljoen. Door deze twee acquisities is het balanstotaal gestegen met 50 miljoen. De balanspost immateriële vaste activa is gestegen met 2 miljoen als gevolg van goodwill voor deze overnames. Door deze toegevoegde activiteiten stijgt de omzet op jaarbasis met 55 miljoen. De bijdrage aan het bedrijfsresultaat en het nettoresultaat zal dit jaar nagenoeg nihil zijn. De laatstgenoemde acquisitie is op balansdatum geëffectueerd en dient nog verder te worden uitgewerkt. In de halfjaarcijfers is dit nog niet verwerkt; dat zal in het tweede halfjaar plaatsvinden. De koopsom bedroeg 80,5 miljoen. In de toelichting op de jaarrekening 2006 zal de informatie over deze acquisitie worden opgenomen.

Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 7 maart 2006 zijn de jaarrekening over 2005 en de winstbestemming vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de nettowinst van 219 miljoen een bedrag van 142 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van 77 miljoen uitgekeerd als dividend.

Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld: Stand per 1 januari 2006 3.710 miljoen Dividenduitkering - 77 miljoen Waardewijziging financiële instrumenten 6 miljoen Overige waardewijzigingen 1 miljoen Nettowinst eerste halfjaar 2006 124 miljoen Stand per 30 juni 2006 3.764 miljoen

Rentedragende schulden
Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2006 750 miljoen (per 30 juni 2005: 790 miljoen).

Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft geleid tot een negatieve uitkomst van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Als gevolg hiervan is een afwaardering in de halfjaarcijfers verwerkt van 50 miljoen. Er spelen nog vele onzekerheden, waardoor in het tweede halfjaar de impairmenttest opnieuw zal worden uitgevoerd.

Terugneming van bijzondere waardeverminderingen Vanwege de reizigersgroei is een aantal buiten gebruik gestelde rijtuigen, die om strategische redenen in reserve zijn gehouden, weer in dienst gesteld. Hierdoor is het aantal zitplaatsen voor reizigers vergroot. De bij de buitengebruik- stelling doorgevoerde afschrijving is naar evenredigheid teruggenomen. Dit betreft een bedrag van ruim 8 miljoen.

Datum 1 augustus 2006
Pagina 12/15

Investeringsverplichtingen
Eind juni 2006 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voornamelijk voor de aankoop van rollend materieel voor een bedrag van 400 miljoen.

Vennootschapsbelasting
Voor de Nederlandse vennootschapsbelasting gold in 2005 een tarief van 31,5%. Voor 2006 geldt een tarief van 29,6%. In de waardering van de latente belastingvorderingen en ­schulden is nog geen rekening gehouden met het plan van voormalig staatssecretaris Wijn om het percentage vennootschapsbelasting in 2007 terug te brengen naar 25,5%. Dit impliceert dat de latente belastingvorderingen wegens tijdelijke verschillen, welke thans gewaardeerd zijn tegen 29,1% - het vooralsnog verwachte percentage voor 2007 - afgewaardeerd dienen te worden naar een belastingpercentage van 25,5%. Doorvoering van het plan in wetswijziging zal dan een negatief effect hebben op de vordering en op het netto resultaat van ca. 70 miljoen.

Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich geen vermeldenswaardige gebeurtenissen na balansdatum voorgedaan.

Segmentatieoverzicht

(bedragen in miljoenen euro's) Knooppunt- ontwikkeling Reizigersvervoer en -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal Eerste halfjaar 2006 2005 2006 2005 2006 2005 2006 2005 2006 2005 Bedrijfsopbrengst 1.146 067 6
1. 23 209 310 332 17 12 1.709 1.620

Bedrijfslasten 1.068 2 174 2 297 316 24 10 563 1.480 99 16 1.

Bedrijfsresultaat 78 75 62 47 13 16 -7 2 146 140

Duurzame bedrijfsmiddelen 2.085 2.156 563 513 135 123 41 112 824 2.904
2.

Investeringen 82 109 15 20 17 6 6 5 120 140

Afschrijvingskosten 95 110 14 13 6 6 3 4 118 133

Aantal medewerkers
in fte's ultimo 15.684 17.187 3.624 424 826 3.589 633 618 23.767 24.818
3. 3.

*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven. Niet- Hoofd- hoofd- Eerste halfjaar railnet railnet *) Totaal Bedrijfsopbrengsten 783 363 1.146

Bedrijfslasten 674 394 1.068

Bedrijfsresultaat 9 -31 78 10

Duurzame bedrijfsmiddelen 1.630 455 2.085 Investeringen 58 24 82 Afschrijvingskosten 77 18 95

Aantal medewerkers
in fte's ultimo 8.969 6.715 15.684

*) Het bedrijfsresultaat is inclusief een afwaardering van 50 miljoen.

Datum 1 augustus 2006
Pagina 13/15

Beoordelingsverklaring

Opdracht
Wij hebben de in dit halfjaarbericht 2006 opgenomen verkorte geconsolideerde halfjaarcijfers, bestaande uit de balans per 30 juni 2006, de winst- en verliesrekening, het mutatieoverzicht eigen vermogen en het kasstroomoverzicht over de periode 1 januari 2006 tot en met 30 juni 2006 van de N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht beoordeeld. De halfjaarcijfers zijn opgesteld onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de vennootschap. Het is onze verantwoordelijkheid een beoordelingsverklaring inzake deze halfjaarcijfers te verstrekken.

Werkzaamheden
Onze werkzaamheden bestonden, overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot beoordelingsopdrachten, in hoofdzaak uit het inwinnen van inlichtingen bij functionarissen van de vennootschap en het uitvoeren van cijferanalyses met betrekking tot de financiële gegevens. Door de aard en de omvang van onze werkzaamheden kunnen deze slechts resulteren in een beperkte mate van zekerheid omtrent de getrouwheid van de halfjaarcijfers. Deze mate van zekerheid is lager dan die welke aan een accountantsverklaring kan worden ontleend.

Oordeel
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten concluderen dat de verkorte geconsolideerde halfjaarcijfers niet, in alle van materieel belang zijnde opzichten, zijn opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard binnen de Europese Unie.

Utrecht, 1 augustus 2006

KPMG Accountants N.V.

H. Dekker RA / A. Zoetbrood RA

Datum 1 augustus 2006
Pagina 14/15

Kerncijfers

eerste halfjaar 2006 2005

Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's) 852 789 Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers) 7.665 7.185 Retail en horeca omzet op stations (in miljoenen euro's) 131 121 Bedrijfsresultaat/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % 5 8, 8,7

Personeelsaantal in mensjaren eind juni 23.767 24.818

Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2006

% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1 2005 2006

kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw Op tijd rijden 41% 41% 42% 37% 35% 41% Beschikbaarheid zitplaats 76% 76% 80% 72% 74% 75% Informatie bij vertraging (in de trein) 48% 47% 48% 45% 45% 48% Sociale veiligheid trein en station 70% 71% 72% 72% 72% 74% Reinheid treininterieur en station 54% 51% 54% 54% 52% 53% Klantgerichtheid personeel 57% 55% 58% 56% 54% 57% Algemeen Oordeel 68% 67% 68% 66% 65% 70% Puntualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 85,2% 86,1% 85,9% 81,9% 86,4% 88,2% Treinen op tijd binnen 5 minuten3 92,0% 92,4% 92,6% 90,3% 92,9% 93,9% Aansluitingen gehaald in % 90,6% 91,2% 91,5% 88,9% 90,9% 91,8% Uitval van treinen 1,7% 2,7% 1,6% 1,9% 1,3% 1,0% toelichting

1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
2. Bron punctualiteitcijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.

Datum 1 augustus 2006
Pagina 15/15

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --