Politie in 2006 nummer één als Meest Favoriete Werkgever

Intelligence group

Politie in 2006 nummer één als Meest Favoriete Werkgever

Politie stoot Philips van de eerste plaats

Rotterdam, 03 augustus 2006 De Politie is volgens de Nederlandse beroepsbevolking de meest favoriete werkgever van Nederland in de eerste zes maanden van 2006, gevolgd door Philips en Shell. Philips heeft jaren op de eerste plaats gestaan, maar wordt daar nu vanaf gestoten door de Politie. Tevens zijn er twee nieuwkomers in de top tien. Dit blijkt uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group dat onder 8.295 personen is gehouden in het eerste half jaar van 2006. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking.

Top 10 Meest Favoriete Werkgevers van Nederland
In vergelijking met 2005 is het opvallend dat Philips haar eerste plaats heeft moeten afstaan aan de Politie. De populariteit is met name gestegen onder de middelbaar opgeleiden. De populariteit van de Politie onder hoogopgeleiden is gelijk gebleven ondanks de nieuwe succesvolle opleiding Master of Criminal Investigation. In 2006 zijn ook de banken weer sterk vertegenwoordigd in de top tien van meest favoriete werkgever. Hierin is ten opzichte van eerdere metingen weinig veranderd. Nieuwkomers in de top tien zijn Defensie en Het Rijk. Deze stijgingen zijn mede te verklaren door de intensieve wervingscampagnes van de verschillende Defensie onderdelen en de nieuwe wervingscampagne van Het Rijk.

Meest Favoriete Werkgevers van Nederland
Eerste 6 maanden van 2006
Politie 1
Philips 2
Shell 3
Rabobank 4
ABN AMRO 5
KLM 6
KPN 7
ING 8
Defensie 9
Het Rijk 10
Totaal 2005
Politie 3
Philips 1
Shell 2
Rabobank 4
ABN AMRO 5
KLM 6
KPN 8
ING 7
Defensie 13
Het Rijk 12

Opvallende stijgers en dalers

Ten opzichte van 2005 is een aantal werkgevers in populariteit gestegen. Opvallende stijgers zijn Akzo Nobel, PWC, AIVD en DHL. Deze laatste twee zijn nieuwkomers in de top 50 (zie ook www.wervingswereld.nl). De energieleveranciers stijgen in 2006 ook in populariteit. Zo zien we bij Gasunie, Nuon, Essent en de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) een stijgende lijn.

Opvallend is dat Albert Heijn in populariteit is gestegen terwijl het moederbedrijf Ahold sterk in populariteit is gedaald. De media aandacht kan hierin een rol hebben gespeeld. Ahold is negatief in de media gekomen door de rechtzaak naar aanleiding van het boekhoudschandaal,
terwijl Albert Heijn de laatste tijd meer positief in de media is geweest met bijvoorbeeld haar Wuppie actie.

Bedrijven die in populariteit zijn gedaald - en nog wel in de top 50 staan zijn Heineken, DSM en de ICT dienstverleners, te weten Getronics PinkRoccade, IBM en Microsoft. Getronics PinkRoccade, die vorig jaar een voorsprong had door als eerste een grootschalige wervingscampagne op te starten, is duidelijk haar voorsprong aan het verliezen. Alleen bij LogicaCMG zien we een lichte stijging in populariteit.

Voor de volledige top 50 verwijzen wij u naar www.wervingswereld.nl/barometer.php

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met: Intelligence Group
Nicoline den Boogert
T 010 280 90 10
E nicoline@intelligence-group.nl