Ingezonden persbericht


Terras visitekaartje van horecabedrijf
Comfort staat centraal op het Nederlandse terras

Woerden, 3 augustus 2006 - Steeds meer ondernemers gebruiken hun terras als het visitekaartje van hun bedrijf. De tijd van plastic stapelstoelen op het terras is definitief voorbij. Deze plastic stoel heeft in Nederland al lang plaatsgemaakt voor een gerieflijke luxe metalen of rieten/kunststof stoel met dito tafel. Ook wordt op het terras steeds meer gebruik gemaakt van moderne technieken als mobiel pinnen en draadloze handhelds om de bestellingen op te nemen. Dat versnelt onder andere de dienstverlening aan de gasten.

Horecaondernemers besteden veel aandacht aan hun terras. In de periode dat het terras geëxploiteerd wordt, komen er veel potentiële nieuwe gasten. Dat is voor de ondernemer dé gelegenheid om deze groep te bereiken. Horecabedrijven kunnen zich onderscheiden met een verzorgde uitstraling van het terras, maar ook in de kleding van het bedienende personeel. Het terras ligt vaak vóór het bedrijf. Als het ook nog op een drukke locatie ligt, dan is er voor de gast niets zo interessant als het kijken naar andere mensen.

Door de beschikbaarheid van nieuwe technieken (handhelds voor de opname van bestellingen en mobiel pinnen) is de bediening meer in het zicht van de gast en kan snellere service worden geboden. Daarnaast zijn jumbo-parasols met verlichting en verwarmingselementen in opkomst. Zij verlengen de exploitatietijd van het terras steeds verder, zodat men ook met minder weer buiten kan genieten.

Nederlandse terrassen zien er in vergelijking met de landen rondom de Middellandse Zee, waar hoofdzakelijk plastic stapelstoelen en tafels gebruikt worden, bijzonder goed verzorgd en deugdelijk uit. Nederland telt 22.166 terrassen en 866.656 terrasstoelen.

Op het gebied van eten en drinken op het terras zijn enkele trends te noemen. In het assortiment komen steeds vaker smoothies (vruchtensappen) voor die met 'fancy' benamingen op een bijna tropische manier gepresenteerd worden. Naast ice tea wordt ook steeds vaker ice coffee besteld.

Rosé blijft in trek. Steeds vaker worden hele flessen in een koeler op een terras geserveerd. Eten op het terras (zowel lunch, diner als tussendoortjes) neemt steeds meer toe. Wel is een verschuiving zichtbaar van traditionele porties en gerechten naar tapas, meze, salades en combinatiegerechten.

|                                                                    |
|Noot voor de redactie -