Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

SAS biedt uitgebreidere ondersteuning Service-Oriented Architecture

SAS heeft het meest geïntegreerde en complete aanbod voor data-integratie, gegevensopslag, analyse en business intelligence

Huizen, 4 augustus 2006 - SAS, leverancier van business intelligence-software, biedt nieuwe functionaliteit waarmee de ondersteuning voor service-oriented architecture (SOA) binnen het SAS® Enterprise Intelligence Platform verder wordt uitgebreid. Met SAS zijn de voordelen van een service-oriented architecture eenvoudig te bereiken zonder het (kostbare en storingsgevoelige) integratiewerk dat samengeknoopte platforms en oplossingen kenmerkt.

Het SAS Enterprise Intelligence Platform is gebaseerd op een SOA-architectuur die data-integratie, gegevensopslag, analyse en business intelligence onderbrengt in één platform. Het voordeel van een dergelijk compleet en open platform is dat eenvoudig en snel componenten als kant-en-klare bouwstenen kunnen worden geïntegreerd in alle relevante systemen die worden gebruikt om bedrijfsprocessen te ondersteunen. Waar nodig kan SAS-software ook vanuit haar platform en oplossingen services van derden aanroepen.

SAS bevestigt haar toonaangevende positie door het SAS Enterprise Intelligence Platform te blijven verfijnen door:
- de 'bibliotheek' van direct inzetbare SAS services voor data-integratie, gegevensopslag, analyse en business intelligence uit te breiden;
- kant-en-klare branche- en functiespecifieke services aan te bieden;
- het proces te automatiseren waarmee wijzigingen tussen de verschillende services worden doorgegeven;
- integratie met services van derden te vergroten. Veel van de bovengenoemde kenmerken worden door SAS beschikbaar gemaakt als direct te gebruiken webdiensten.

Data-integratie en datakwaliteit
SAS breidt de ondersteuning van service-oriented architecture uit met technologie op basis van SOA voor de integratie van klantgegevens (CDI), waarmee bedrijven klantinformatie uit de gehele organisatie op een intelligente manier kunnen synchroniseren, consolideren en beheren, zodat een totaaloverzicht van de klant ontstaat. SAS' CDI biedt 'standaard' meer dan 100 services die aan een service-oriented architecture kunnen worden gekoppeld, zowel granulaire services zoals 'voeg klant toe' als servicebundels, die een volledige bedrijfsfunctie zoals 'acceptatie van verzekeringen' voor hun rekening nemen.

Daarnaast introduceert SAS een nieuwe, real-time datakwaliteitsoplossing op basis van SOA. Hiermee kunnen organisaties webservices en

datakwaliteit integreren in hun operationele toepassingen om zo vanaf het eerste moment de datakwaliteit te verbeteren en zich de kosten van het achteraf opschonen te besparen.

"SAS heeft de welverdiende reputatie opgebouwd technologieën en oplossingen te leveren die kunnen worden geïntegreerd in de IT-omgevingen van onze klanten. SAS is volledig SOA-compliant en heeft het grootste aanbod aan diensten op de markt, dankzij het Enterprise Intelligence Platform en de oplossingen van SAS. SAS ondersteunt haar klanten zodat de vruchten van SOA kunnen worden geplukt zonder dat dit moeite kost", aldus Rein Mertens, technology solution consultant SAS Nederland. "In de loop van 2006 en verder zullen we ons Enterprise Intelligence Platform en onze oplossingen op basis van SOA blijven verbeteren en nieuwe diensten leveren, inclusief de juiste technologie om aan de behoeften van onze klanten te voldoen."

SAS biedt momenteel al duizenden services als onderdeel van haar platform en oplossingen waarmee klanten hun eigen services kunnen creëren. SAS services kunnen vanuit verschillende locaties worden aangeroepen, onder andere vanuit toepassingen en geïntegreerde processen.

Service Oriented Architecture (SOA)
SOA is een softwarebenadering waarbij verschillende taken worden ondergebracht in onderling samenwerkende, op standaardsgebaseerde services. Deze services kunnen los worden opgevraagd, worden gecombineerd tot samengestelde services, en worden gedeeld en hergebruikt om in te spelen op veranderende zakelijke behoeften. Met deze benadering van diensten kunnen bedrijven hun gegevens en toepassingen effectiever integreren voor klanten, partners en leveranciers en de tijd, het geld en de middelen te verminderen die nodig zijn om de IT-infrastructuur te kunnen beheren.

Dertig jaar SAS
SAS is marktleider op het gebied van business intelligence-software en dienstverlening. Meer dan 40.000 bedrijven, waaronder 96 van de top 100 van de Fortune Global 500-organisaties, gebruiken SAS-software om hun prestaties te verbeteren door grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken om zo sneller accurate zakelijke beslissingen te nemen; winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten; wet- en regelgeving na te leven; baanbrekend onderzoek te verrichten en betere producten te ontwikkelen. SAS is toonaangevend in data-integratie, data-opslag en geavanceerde business intelligence toepassingen vanuit een enterprise intelligence platform.

SAS levert haar klanten al sinds 1976 The Power to Know. Er werken wereldwijd 10.000 mensen verspreid over 424 kantoren. SAS staat voor drie decennia groei op rij: resulterend in een recordomzet van 1,68 miljard dollar in 2005. SAS' visie, 'meer dan het denkbare uit data halen' en haar missie, met SAS-software meer waarde toevoegen aan ondernemingen, blijven ook in de komende periode ongewijzigd. Meer informatie is te vinden op www.sas.com/nl.

Meer informatie voor de redactie:
SAS Institute B.V.
Hetty Boerakker
t: (035) 699 68 49
e: hetty.boerakker@snl.sas.com

PublieksWerk B.V.
Marije Verdouw
t: (020) 486 21 39
e: marije@publiekswerk.nl