Merk Europese Unie, nr 1 van de wereld, Nederlanders blijven sceptisch

'S-HERTOGENBOSCH, 20060803 -- 's Hertogenbosch, 4 augustus 2006 - Voor de eerste keer heeft Simon Anholt de Europese Unie toegevoegd aan de lijst van 35 bestaande landen aan de 'Anholt Nation Brands Index (NBI)'. De Europese Unie blijkt een sterk merk want het staat bij de 2e NBI editie van 2006 op de eerste plaats. Nederlanders zijn echter sceptisch over de EU en plaatst deze op een magere 4e plaats.


Elk kwartaal onderzoekt Simon Anholt, internationaal regeringsadviseur, in samenwerking met GMI (Global Market Insite, Inc.), leverancier van geïntegreerde oplossingen voor marktonderzoek en marketing intelligence, hoe consumenten in 35 landen denken over elkaar's cultuur, mensen, regering, en of interesse bestaat om het land te bezoeken, te investeren of naar te emigreren.

Respondenten van landen die Europa als een sterk merk betitelen (1ste of 2e plaats) komen voornamelijk uit vier van de oprichters van de EU (België, Frankrijk, Duitsland en Italië). Andere leden van de EU blijven sceptisch over 'Europa'. Denemarken loopt helemaal niet warm voor de EU en zet het zelfs op een 16e plaats.

Nederland, het enige andere originele lid van de ECSC (European Coal and Steel Community), zet de EU slechts op de 4e plaats, met opmerkelijk lagere scores dan de respondenten uit de medeoprichters van de EU. De Nederlanders geven lage scores op het gebied van regering, cultuur/erfgoed en mensen. Gemiddeld wordt een 10e plaats gegeven in al deze gebieden. Vooral toerisme doet het slecht in de ogen van de Nederlanders. Hierbij kwam de EU slechts op een 17e plaats. Alleen de Denen en de Zweden gaven nog lagere scores (20ste en 21ste plaats).

"Het valt op dat als Europeanen het over de EU hebben, ze vooral het instituut Europa, het bestuurlijke apparaat en de regelgevingen in gedachten hebben. Buiten Europa associëren mensen de EU vooral met het continent, de reputatie van succesvolle bedrijven, fantastische vakantie locaties en de lange historie" zegt Simon Anholt.
Een andere conclusie uit deze editie van de NBI is dat Turkije weer op de laatste plaats staat in het landen overzicht. "Turkije probeert al een geruime tijd toe te treden tot de EU, maar uit de score van dit onderzoek blijkt wederom dat ze nog behoorlijk wat werk moeten verrichten om het imago van Turkije te verbeteren." aldus Anholt.

Wiepke van der Wal, recentelijk in dienst getreden als Marketing Director van Noord, Midden en Centraal Europa legt uit: "De Nation Brand Index is een zeer betrouwbaar onderzoek naar het imago van landen. Investeerders en regeringen profiteren vooral van de uitgebreide analyses van de verschillende facetten binnen het NBI onderzoek. De uitgebreide toepassingen van GMI zijn ideaal om zo een complex marktonderzoek project uit te voeren. GMI heeft daarvoor o.a. een bestand van 5.5 miljoen panelleden uit 200 landen tot zijn beschikking."

Over de Anholt Nation Brands Index (NBI)
De Q4 Anholt Natie Merken Index werd uitgevoerd tussen 18 mei en 4 juni 2006 op het GMIPoll platform (www.gmipoll.com), dat geïntegreerde oplossingen voor internationaal marktonderzoek levert. Tussen 200 en 1000 representatieve respondenten geselecteerd op leeftijd, geslacht en, waar toepasselijk, geografische streek, ras en volkerengroep werden benader in elk van de 35 landen. Voor verdere informatie over de Anholt Nation Brand Index, neemt u contact op met GMI (Global Market Insite, Inc.), telefoon 073 615 4370, via e-mail info@gmi-mr.com of bezoek www.nationbrandindex.com.

Over Simon Anholt
Simon Anholt ontwikkelde het idee van de Nation Brand Index in 2005. De eerste Index werd gepubliceerd in mei 2005. Anholt wordt erkend als een van de leidende autoriteiten in de wereld wat betreft het imago van landen, regio's en steden. Anholt adviseert een aantal nationale regeringen van de Verenigde Naties over merken strategie, publieke diplomatie, culturele relaties, investering - en export promoties, toerisme en economische ontwikkeling. Hij is de uitgever van een driemaandelijks tijdschrift Place Branding and Public Diplomacy en de auteur van Brand New Justice en Brand America en verscheidene andere boeken. Momenteel werkt Anholt aan zijn nieuwe boek 'Competitive Identity - the New Brand Management for Nations, Cities and Regions' wat in september 2006 door Palgrave Macmillan zal worden gepubliceerd.

Over GMI
GMI (Global Market Insite) is het enige bedrijf dat alomvattende geïntegreerde oplossingen biedt waarmee marktonderzoekbedrijven en marktonderzoekafdelingen van bedrijven in de Global 2000 marktinformatie kunnen vergaren vanuit de hele wereld. GMI levert o.a. Net-MR, een pakket softwaretools waarmee onderzoeksprojecten tijdens het hele traject beheerd en geautomatiseerd kunnen worden, met desktop analysetools, de mogelijkheid om 24/7 diensten aan te bieden en een van 's werelds grootste, sterk geprofileerde, dubbel opt-in beheerde panels met leden uit 200 landen. Daarnaast biedt GMI kwalitatief sterke real-time oplossingen voor de verwerking van enterprise feedback. GMI werd opgericht in 1999 en heeft naast zijn hoofdkantoor in Seattle, Washington, kantoren in vijf verschillende werelddelen. Ga voor meer informatie naar www.gmi-mr.com

Contactpersoon voor de media
Meer informatie is beschikbaar bij het Europese PR-kantoor van GMI:
Bettina Jödicke/Silja Ingham - Grant Butler Coomber
E-mail gmi@gbc.co.uk
Telefoon +44 (0) 208 322 1922

Wiepke van der Wal - GMI (Global Market Insite)
E-mail wvanderwal@gmi-mr.com
Telefoon +31 (0) 73 615 4370




GMI (Global Market Insite)