Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

UNIEK POSTZEGELVEL MET BEWEGENDE BEELDEN VAN OLYMPISCHE WINNAARS

VAN TPG POST EN ATOS ORIGIN ONDERSCHEIDEN MET DESIGN AWARD

Prijs voor schaatsende Ard Schenk en Yvonne van Gennip 'Going for gold'

Den Haag, 4 augustus 2006 - Een gezamenlijk postzegelproject van TPG Post en Atos Origin heeft een belangrijke designprijs gewonnen. TPG Post en Atos Origin eerden eerder de topsport door twee bijzondere atleten te vereeuwigen op het postzegelvel 'Going for gold'. Deze zegels zijn uitgebracht op 10 februari 2006. Hierop zijn unieke, bewegende beelden te zien van de schaatslegendes Ard Schenk en Yvonne van Gennip. Deze speciale postzegels werden ontwikkeld door TPG Post in samenwerking met Atos Origin, de officiële IT-partner van de Olympische Spelen tot 2012. Het ontwerp, van Solar Initiative, is onderscheiden met de prestigieuze, internationale 'Red Dot Design Award' in de categorie 'Corporate Design'.

'Red Dot Design Award'
De jury beoordeelde in totaal 3.708 inzendingen uit 31 landen. Deze jaarlijkse competitie is daarmee een van de grootste en belangrijkste internationale designprijzen. De 'Red Dot Awards' worden op 8 december a.s. uitgereikt in het Design Zentrum te Essen, Duitsland, waar ook een tentoonstelling van het bekroonde werk te zien is.

Samenwerking TPG Post en Atos Origin
Onder onze schaatsers nemen Ard Schenk en Yvonne van Gennip een bijzondere plaats in. Zij wonnen ieder tijdens één editie van de Spelen maar liefst drie gouden medailles. Om deze twee grootste Nederlandse schaatslegenden te eren én ter markering van de Olympische Winterspelen in Turijn namen TPG Post en Atos Origin het initiatief om een bijzondere postzegel uit te brengen. Een zegel waarop beide schaatsers bewegend te zien zijn door de toepassing van een innovatieve 'lenticulaire' techniek. Zo sloten de zegels prima aan bij het complexe technologische werk van Atos Origin tijdens de Olympische Winterspelen, waar zij als IT-partner van de Spelen verantwoordelijk was voor alle IT: van software-ontwikkeling, het leveren van de commentaarsystemen voor journalisten tot de accreditatie van atleten en officials en de volledige IT-beveiliging.

Bewegende beelden
Om het bewegende effect in de zegels te bereiken, moest TPG Post voor het eerst postzegels drukken op kunststof. De lenticulaire technologie maakt het mogelijk om Ard en Yvonne te laten schaatsen op de postzegels. Er zijn twaalf opeenvolgende originele filmbeelden van de winnende races in Sapporo en Calgary gebruikt om Ard en Yvonne vloeiende schaatsbewegingen op de vierkante centimeter te laten maken. De besneeuwde beelden van Ard uit 1972, uit de begintijd van de kleurentelevisie, en die van Yvonne leverden voor de ontwerpers een flinke uitdaging op. In een gespecialiseerde drukkerij in Australië zijn de zegels gedrukt. Omdat deze postzegels op kunststof ook nieuw zijn voor TPG Post, werden deze uitgebreid getest in de sorteercentra.

Sober ontwerp
Naast de bewegende beelden en het gekozen materiaal valt het zegelvel ook op door het kernachtige, sobere ontwerp. "Solar Initiative kenmerkt zich door heldere, conceptuele ontwerpen, met uitgekiend gebruik van een zo gering mogelijk aantal grafische ingrediënten', aldus Miguel Gori, art-director bij Solar Initiative. 'Om de wedstrijdervaring zo veel mogelijk te benaderen, beweegt de tijdsaanduiding mee met de camera, net als bij de tv-uitzendingen. Bijzonder is verder dat de beweging van het filmbeeld ook te zien is in de belettering van de postzegel. Dit levert een verrassend ruimtelijk effect op."

Formaat
De eerder dit jaar uitgebrachte postzegels zijn iets groter dan normaal, namelijk 52 bij 30 millimeter, wat resulteert in een prachtig beeld van Neerlands grootste schaatskampioenen. Ook alle overige Nederlandse winnaars van een gouden medaille tijdens de Olympische Winter Spelen worden op het postzegelvel geëerd, door de vermelding van hun namen onder de twee postzegels.

Over TPG Post
TPG Post verwerkt dagelijks 17 miljoen poststukken met meer dan 7 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TPG Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TPG Post heeft meer dan 65.000 mensen in dienst. De omzet in 2004 bedroeg ¤ 3.900 miljoen.

Over Atos Origin
Atos Origin, een internationale IT-dienstverlener, stelt klanten in staat hun visie om te zetten in resultaten door de toepassing van consulting, systeemintegratie en managed operations. Atos Origin realiseert jaarlijks een omzet van 5,5 miljard euro in veertig landen met een werknemersaantal van ruim 47.000 van wie circa 9.000 in Nederland, waar Atos Origin marktleider is. Atos Origin is de wereldwijde informatie-technologie partner voor de Olympische Spelen en heeft een internationaal klantenbestand. Atos Origin staat genoteerd op de Paris Eurolist Market en opereert onder de namen Atos Origin, Atos Euronext Market Solutions, Atos Worldline en Atos Consulting. Voor meer informatie kunt u de website van Atos Origin raadplegen: www.atosorigin.com

Over Solar Initiative
Handelsmerk voor Solar Initiative zijn de heldere,grafische en multimediale ontwerpen en de expertise op het gebied van fotografische technieken. Partners en oprichters Miguel Gori, Marieke Muskens van Bemmel en Jeannette Zuurbier werken met hun team voor zeer uiteenlopende organisaties, van grote internationaal actieve bedrijven tot kleine projectorganisaties op cultureel gebied. Tot hun opdrachtgevers behoren onder andere ook Delta Lloyd Groep, CBK Dordrecht, Stichting Utrecht Biennale, BNP, De Bijenkorf en papiergroothandel Modo VanGelder. Voor het ontwerp van de postzegels 'Going for gold' tekenden art director Miguel Gori, Remco van Bladel, Bart de Baets en Tobias Schaub van ontwerpbureau Solar Initiative.

Voor meer informatie (