Ingezonden persbericht


Persbericht
7 augustus 2006

Malmberg neemt onderwijsportfolio Aromedia over

Uitgeverij Malmberg te s-Hertogenbosch en Aromedia te Amsterdam, hebben vrijdag, 4 augustus, overeenstemming bereikt over de overname van de bedrijven Aromedia Print B.V., Studiekeuze Beurs B.V. en ADS Data Services door Malmberg Met deze overname breidt Malmberg zijn educatieve activiteiten uit naar de markt voor school-, studie- en beroepskeuze. De drie overgenomen bedrijven zullen verder gaan onder de naam Aromedia Educatief. De verkoop stelt Aromedia in staat zich verder te ontwikkelen in het segment hoger onderwijs en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland en Polen.

Aromedia Educatief ondersteunt jongeren - scholieren in de leeftijd van 11 t/m 18 jaar - bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en werk. Scholieren op de basisschool gebruiken de B-Zik agenda en de B-Zik Schoolkeuzegids.

Met TKMST, Schoolweb.nl en Studie Beurs richt Aromedia Educatief zich op scholieren op havo 4/5 (88.000), vwo 4/5/6 (90.000), vmbo 3/4 (250.000) en mbo (479.000).

De producten van Aromedia Educatief hebben het hoogste bereik onder de Nederlandse scholieren. Zo lezen scholieren per jaar 1,5 miljoen TKMST Magazines, bezoeken 2,1 miljoen scholieren Schoolweb.nl, gebruiken ze 250.000 TKMST agenda s en doen 37.000 scholieren mee aan de TKMST monitor. Aan het einde van hun opleiding brengen ruim 84.000 scholieren een bezoek aan Studie Beurs, waar ze zich oriënteren op hun studie- of beroepskeuze in binnen- en buitenland. Om de kwaliteit van de informatievoorziening te waarborgen, werkt Aromedia nauw samen de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en schoolloopbaanbegeleiders (NVS).

Aromedia heeft met de verkoop van haar onderwijsactiviteiten gekozen voor verdere ontwikkeling op de groeiende markt voor hoger onderwijs en arbeidsmarktcommunicatie, met o.a. het grootste landelijke studentenmerk Sum, het studentenuitzendbureau Student Select en de arbeidsmarkttitel Carp. Verder worden de activiteiten in Polen uitgebreid, waaronder de Planner Akademicki en de nationale carrièrebeurs Targi Kariery in Warschau, Poznan en Krakow. Na overname van delen van de portfolio van Crosspoints in 2003 heeft Aromedia de integratie van deze en eigen producten de afgelopen drie jaar succesvol doorgevoerd. Het afstoten van de genoemde activiteiten is een logische stap in de ontwikkeling van Aromedia. De keuze voor Malmberg is, gezien de aard van het portfolio en de plek die deze inneemt in het Nederlands onderwijs, passend.

Over Malmberg:Uitgeverij

Malmberg is één van de grootste educatieve uitgeverijen in ons land en onderdeel van de educatieve divisie van SanomaWSOY. Malmberg is marktleider in leermiddelen in

het basisonderwijs en nummer twee in het voortgezet onderwijs. Bij Malmberg werken circa 350 medewerkers op twee locaties in Den Bosch en sinds vrijdag dus ook een locatie in Amsterdam. Malmberg heeft de ambitie haar portfolio in het onderwijs uit te bouwen naar niet-leermethode-gebonden producten. Directe aanleiding Aromedia Educatief over te nemen is haar wens om te groeien in leerling-oriëntatiebegeleiding, zowel in Nederland als in de andere Europese landen waar SanomaWSOY Education actief is (België, Hongarije, Polen en Finland).

Miljoenen kinderen en volwassenen zijn in de loop der jaren wijzer geworden van de leermaterialen van Malmberg (www.malmberg.nl) . Vernieuwende inzichten en een praktische kijk op onderwijs zijn daarin onlosmakelijk met elkaar verbonden. Malmberg is een toonaangevende uitgeverij in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en de beroeps- en volwasseneneducatie.

Over Aromedia

Aromedia is specialist in de communicatie met studenten en young professionals in de leeftijd 18-35 jaar onder de merken Sum en Carp. Met tientallen print- en online producten en evenementen bereikt Aromedia dagelijks honderdduizenden studenten, afstudeerders en young professionals. Daarnaast is Aromedia actief in het uitzenden van studenten en starters met het studentenuitzendbureau Student Select. In Polen is Aromedia actief in dezelfde markt met de Planner Academicki en de Poolse nationale carrièrebeurs Targi Kariery met edities in Warschau, Krakau en Poznan.

/// Einde persbericht ///


---