Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamervragen van Arib over de afhandeling van het declaratieverkeer van huisartsen

Kamerstuk, 9-8-2006

Antwoorden van minister Hoogervorst op kamervragen van het Kamerlid Arib (PVdA) over de afhandeling van het declaratieverkeer van huisartsen (2050616130).

Vraag 1
Bent u op de hoogte van het onderzoek van de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) en Huisarts Vandaag, dat uitwijst dat de afhandeling van het declaratieverkeer een huisartspraktijk nu gemiddeld 38 uur per maand kost, terwijl dit in 2005 beperkt bleef tot 15 uur per maand? 1)

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Realiseert u zich dat dit voor een huisarts betekent dat een halve tot een hele dag per week extra aan administratie besteed moet worden? Zo ja, wat is hierover uw mening?

Antwoord 2
De uitkomst van de berekening die de LHV heeft gemaakt is mij bekend. De precieze onderbouwing die ten grondslag ligt aan het berekende bedrag is mij echter niet bekend. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af in hoeverre er in de berekening van de LHV rekening is gehouden met afschrijvingen en achterstallig onderhoud.

Vraag 3
Bent u op de hoogte van het feit dat huisartsenpraktijken ongeveer 19 werkdagen hebben moeten vrijmaken voor de aanpassing van hun administratie voor de Zorgverzekeringswet en dat dit bijna EUR 10.000 per praktijk betekent en EUR 45 mln. voor de gehele huisartsenzorg? Wat is uw mening hierover?

Vraag 4
Bent u op de hoogte van het feit dat huisartsen daarnaast nog kosten hebben moeten maken voor extra personeel, ICT en kantoorapparatuur, variërend van EUR 5000 tot meer dan EUR 10.000 per praktijk? Wat is uw mening hierover?

Antwoord 3 en 4
In het oude bekostigingssysteem kreeg de huisarts via een module ca. EUR 8.000 per praktijk per jaar voor de ICT. Dit budget is in het nieuwe bekostigingssysteem verwerkt in de tarieven en is dus nog steeds beschikbaar voor de huisarts. In het Vogelaar-akkoord hebben partijen erkend dat er mogelijk extra administratieve lasten zouden ontstaan voor de huisarts als gevolg van de overgang naar een nieuw bekostigingssysteem. Daarom heb ik structureel EUR 10 mln. extra per jaar toegevoegd aan het beschikbare kader voor huisartsenzorg. Daarnaast stellen zorgverzekeraars structureel EUR 15 mln. beschikbaar voor huisartsen die elektronisch declareren. Totaal (dus incl. de ICT-gelden die versleuteld zijn in de tarieven) betekent dat ca. EUR 11.000 per praktijk per jaar. M.i. is dit voldoende financiële ondersteuning voor de huisarts, die als vrije ondernemer zelf een verantwoordelijkheid heeft in het declaratieverkeer. Indien dit niet voldoende is, vraag ik me af wat de huisarts de afgelopen jaren heeft gedaan met de middelen die hij voor ICT heeft ontvangen.

Vraag 5
Wat is uw mening over het feit dat 75% van de huisartsen vindt dat de huidige administratieve belasting ten gevolge van de Zorgverzekeringswet ten koste gaat van de kwaliteit van de huisartsenzorg?

Antwoord 5
Het declaratieverkeer is een back-office kwestie, die niets te maken heeft met de zorg die de huisarts dient te leveren aan zijn patiënten. De afgelopen maanden heeft een grote schoonmaak plaatsgevonden. Administraties zijn waar nodig opgeschoond en veel huisartsen hebben de stap gemaakt naar elektronisch declareren. Op termijn zal de huisarts hier profijt van hebben. De kwaliteit van de huisartsenzorg hoeft hier m.i. niet onder te lijden.

Vraag 6
Hoe is het verschil te verklaren tussen het bedrag van EUR 71 mln. aan totale kosten die de huisartsen zeggen te hebben gemaakt voor aanpassing van de praktijkadministratie aan het nieuwe zorgstelsel en het bedrag van EUR 25 mln. die u en de zorgverzekeraars ter beschikking hebben gesteld om de extra uitgaven op te vangen?

Antwoord 6
Zoals ik al aangaf in mijn antwoord op vraag 3, ken ik de precieze onderbouwing van de EUR 71 mln. niet.

Vraag 7
Waarop is het geraamde bedrag van EUR 25 mln. voor extra uitgaven van huisartsen ten gevolge van de invoering van de Zorgverzekeringswet precies gebaseerd?

Antwoord 7
De EUR 25 mln. bestaat uit EUR 10 mln. die ik beschikbaar stel en EUR 15 mln. die verzekeraars beschikbaar stellen. In de onderhandelingen die hebben plaatsgevonden in het kader van het Vogelaar-akkoord, zijn de LHV, ZN en VWS deze bedragen overeengekomen.

Vraag 8
Wat is uw mening over de gevolgen van de invoering van de Zorgverzekeringswet voor huisartsen, gezien de ontstane knelpunten ten aanzien van administratieve belasting, debiteurenrisico, onverzekerdenrisico en ondernemersrisico?

Antwoord 8
In het algemeen ben ik van mening dat de implementatie van de Zorgverzekeringswet vrij voorspoedig is verlopen. Dit is in het laatste debat in de Tweede Kamer over dit onderwerp ook opgemerkt. Wel zijn er hier en daar aanloopproblemen gebleken. Dat is vervelend, maar ook onvermijdelijk bij een dergelijk majeure operatie.

Vraag 9
Bent u van plan maatregelen te nemen om de extra belasting voor huisartsen te verminderen c.q. te compenseren? Zo ja,welke?Zo neen, waarom niet?

Antwoord 9
Nee, dat ben ik niet van plan. Zoals ik in het antwoord op vraag 3 en 4 al beschreef, heeft de huisarts als vrije ondernemer een eigen verantwoordelijkheid in het declaratieverkeer. Zowel de overheid als de zorgverzekeraars hebben zich bereid gevonden om de huisarts, als enige beroepsgroep, tegemoet te komen in eventuele extra administratieve lasten. M.i. krijgt de huisarts dan ook voldoende financiële ondersteuning. Daarnaast verwacht ik dat de administratieve belasting van de huisarts op termijn weer zal dalen. Ik zie tevens niet in waarom de huisarts meer debiteuren- / ondernemersrisico loopt dan andere paramedici.

1) Huisarts Vandaag, 14 juni 2006