Samenwerking op het gebied van sportsponsoring

Business4Sports.net heeft een overeenkomst gesloten met het Amerikaanse Strategic Asset Marketing voor sponsoring, management en ontwikkeling binnen de autosport

BOSKOOP, 20060808 -- Er zijn vele getalenteerde autosporters die momenteel niet verder komen omdat ze de middelen niet hebben om echt door te kunnen breken. "Als je vandaag de dag kijkt wat er op de circuits rondrijdt, zijn dat merendeels coureurs waar geld achter zit van het bedrijf waarvan ze eigenaar zijn of de familie waartoe ze behoren" aldus Erwin Versleijen, eigenaar van Business4Sports.net.


"Dat ze op het circuit rijden, wil nog niet zeggen dat ze echt goed zijn. Kijk maar eens wat voor talent er in de kartsport aanwezig is, maar waarvan we weten dat ze nooit zullen doorbreken omdat ze het geld en de contacten niet hebben om hogerop te komen. En dat is jammer." Dat er mogelijkheden zijn om deze talenten toch verder te helpen stond vast, alleen hoe was de vraag.

Business4Sports.net zette de eerste stappen in deze lucratieve markt begin 2004 door te werken met E3Sport, een bureau dat voornamelijk actief was in de voetbalwereld en handig inspeelde met een concept bij verenigingen en een aantal clubs uit het betaald voetbal vanwege de steeds grotere bezuinigingen (zowel lokaal als nationaal). De volgende stap die gezet werd was het bij elkaar brengen van sponsorgelden voor "de broertjes" Jacobs in de aanloop naar Dakar 2006. Dit resulteerde uiteindelijk in een overwinning in de T1.1 Diesel-klasse en wordt vervolgt met Dakar 2007. Door deze stappen kwam Business4Sports.net al snel in contact met andere teams in binnen- en buitenland. Veel rijders in diverse klassen - langeafstandsraces, Porsche cups, zogenaamde "open wheel" en 4x4 - klopten aan de deur met hetzelfde probleem: we weten dat we het kunnen, maar hebben de middelen niet.

"Geld ophalen bij bedrijven is een van de lastigste dingen die er zijn. Je moet enerzijds de juiste contacten hebben binnen die bedrijven, anderzijds moet het bedrijf affiniteit hebben met deze tak van autosport. Daarnaast hebben een aantal leidinggevenden absoluut een goed gevoel bij het project, maar wordt het getorpedeerd door de directie omdat het of niet in hun 'marketingstrategie' past of omdat ze bang zijn", aldus Versleijen. Sponsoring heeft voor een bedrijf een aantal doelen: het ondersteund het imago van een bedrijf en kan - mits goed uitgevoerd - positief werken als pr-instrument om extra goodwill te creëren, het is ondersteunend aan de naamsbekendheid en het werkt als een ultiem middel voor klantenbinding. "De meeste bedrijven begrijpen dat wel, maar doen er te weinig mee", volgens Versleijen, "Voor iedere euro die je in sponsoring stopt, moet je feitelijk een euro reserveren voor de promotie van die sponsoring. En daar gaan de meeste de fout in."

Om bedrijven hiermee te helpen is er gezocht naar een samenwerkingsverband. Business4Sports.net is daarom gaan samenwerken met het Amerikaanse Strategic Asset Marketing, een onderneming welke al ruim 20 jaar actief is op dit gebied en met name Champ Car World Series sponsoring verzorgd en coureurs bij teams plaatst. De verwachting is dat er volgend jaar niet alleen een eigen team gaat rijden in deze 'open wheel' klasse, maar dat er ook een aantal Europese circuits zal worden aangedaan. Er rijden momenteel twee Nederlanders in de Champ Car: Charles Zwolsman en Nicky Pastorelli. Het zou mooi zijn als er een Nederlands circuit in 2007 aan de kalender wordt toegevoegd. Versleijen: "We hebben gesproken met de bekende circuits in de Benelux en daarbuiten, maar tot zover nog zonder resultaat. Champ Car races kosten geld, en de fee die daarvoor betaald moet worden ligt veel hoger dan bijvoorbeeld DTM of WTCC, maar nog steeds stukken lager dan F1. Probleem is enerzijds dat F1 contracten zo in elkaar zitten dat ze het niet toelaten andere 'open wheel' klassen toe te laten op een F1 circuit en anderzijds dat de circuits geen geld hebben en dus afhankelijk zijn van sponsors." De organisatie praat thans met een tweetal steden in Nederland om te kijken wat de mogelijkheden zijn, een stratencircuit lijkt op dit moment een reële optie voor 2007. Daarnaast in een drietal andere landen.

Met de samenwerking tussen beide bedrijven is er oom een voor de Benelux relatief nieuw sponsorconcept bijgekomen in de vorm van productverkoop. "Bedrijf ABC is genegen om een bedrag aan sponsoring te betalen maar heeft het budget niet. Wat ze wel hebben zijn producten die zich lenen voor het retail kanaal. Wij kunnen deze producten dan voor ze verkopen in een bepaalde markt, de marge gaat dan direct in sponsoring", aldus Versleijen. Dit concept is iets wat in Amerika al langere tijd wordt ingezet, in Nederland moet men er nog aan wennen dat externe partijen hun product verkopen. Dit lukt in de regel vrij makkelijk vanwege de goede contacten bij retail ketens in Amerika en Europa. "Kun je je voorstellen dat je straks bijvoorbeeld een coureur hebt waarop de wagen staat 'sponsored by XYZ paperclips'? Iets wat nog maar een kwestie van tijd is", volgens de enthousiaste Versleijen.



Business4Sports.net